ענת מורי

כיצד בונים מערך מתנדבים בארגון?

ענת מורי
כשהתחלתי את תפקידי כמנהלת תחום ההתנדבות בלאומי חשבתי שמדובר בייזום, הפעלת פרויקטים והנעת עובדים להתנדבות

כשהתחלתי את תפקידי כמנהלת תחום ההתנדבות בלאומי כחלק ממערך משאבי אנוש של הבנק לפני למעלה משנתיים, חשבתי שמדובר בייזום, הפעלת פרויקטים והנעת עובדים להתנדבות.
ידעתי שיש סניפים ועובדים רבים שפועלים כבר בקהילה במסגרות שונות: במועדוניות, במתנ”סים, בקרב קבוצות נוער, במועדוני קשישים, ובפרויקטים של חלוקת מזון.
ידעתי שלאומי מעודד מעורבות בקהילה ושהנושא הינו חלק בלתי נפרד מהחזון העסקי שלנו. כולם אמרו לי שזכיתי בתפקיד מדהים עם נשמה, בעל משמעות ופוטנציאל לחולל שינוי אמיתי ומחובר להוויה הישראלית.
המון ציפיות היו לי אפוא ושאלה אחת גדולה – איך עושים את זה? איך מתמודדים עם ארגון כל כך גדול, מבוזר, שעיקר הווייתו מצויה בעולם תחרותי-עסקי? כיצד מניעים אלפי עובדים ומנהלים להתנדבות? איך מגיעים לכולם?

אני מגיעה מהעולם העסקי בלאומי. במשך 12 שנים ליוויתי לקוחות עסקיים, בחנתי בקשות אשראי, פעלתי בעולם של נהלי עבודה מאוד ברורים שמטרתם ליעל תהליכים, לנהל סיכונים ולעמוד ביעדים.

המעבר לעולם החברתי היה בתחילה מתעתע, כי חיפשתי לגעת ולשכנע שעשייה חברתית תעשה טוב. אבל כשהתחלתי להשתמש באלמנטים שלמדתי והיכרתי מהעולם העסקי, הצלחתי להגיע ליותר עובדים והמכונה קיבלה את הדלק המתאים לה והחלה לנוע קדימה.

אז מה עושים?

קודם כל, צריך לגייס שותפים לתהליך – צוות היגוי, מערך מובילים חברתיים, רכזי התנדבות, מנהלי ערוצי התנדבות ועוד. האופציות רבות, אבל העיקרון אחד – לא להיות לבד. בלאומי יש כיום רשת של מובילים חברתיים, המונה כ-180 עובדים, שנמנים על נציגי היחידות השונות בבנק ותפקידם לקדם את נושא התנדבות העובדים ביחידתם, תוך בניית תשתית תומכת פעילות והנעת העובדים באופן שוטף.

לקבל גושפנקא ארגונית והגדרת בעלות – אני עושה את התפקיד ב-100% משרה וזו אמירה ארגונית משמעותית. האחריות לקידום הנושא היא של מנהלי משאבי אנוש.

לפתח כלים תומכי ניהול ההתנדבות – כמו הגדרה וחלוקת תקציב, תקשור פנים וחוץ ארגוני, מערכת דיווח ותהליכי הכרה והקורה.

לבחור תחום עשייה עיקרי ולחפש ייחודיות – לדוגמא תכנית “לאומי בתנועה“, שהינה מיזם משותף של לאומי בשיתוף עם תנועות הנוער בישראל. במסגרת התכנית, נוצרת שותפות בין יחידות הבנק לגרעין מתנדבי שנת שירות. עובדי לאומי מעניקים תמיכה, ליווי וסיוע בקידום חברי הגרעין ובפעילותם בקהילה המקומית.
להגדיר עקרונות מנחים אך לגלות גמישות – אנחנו בראש ובראשונה מטמיעים תפיסת שותפות קהילתית ארוכת טווח ומשמעותית. שיח בגובה העיניים עם הקהילה, פתיחות וראיית היכולות והצרכים של שני הצדדים יחד מקדמים עשייה משמעותית וקשר ארוך טווח ומחויב.
אנו מאמינים כי יש לאפשר לכל מתנדב להתנדב בתדירות הנוחה ועם קהילה שהוא בוחר. כך פעילויות ההתנדבות תהיינה רב גוניות בתדירות ובמיומנויות. ישנם מתנדבים אשר פעם בשבוע חונכים ומסייעים בהכנת שיעורי בית; יש המבקרים קשישים פעם בחודש; ויש כאלה שמגיעים וחוגגים בפנימיות בחגים מספר פעמים בשנה; יש מתנדבים אשר מגיעים ופועלים באופן ישיר בקהילה ויש כאלה שמסייעים, מכינים, בונים, ועושים מאחורי הקלעים – כל עשייה מקודמת בברכה ומבורכת.

מעורבות העובדים בבניית התהליך, בקבלת ההחלטות וביישום – ככל שהמעורבות גבוהה, כך מתחזקת מחויבות המתנדב והפעילות הופכת למשמעותית יותר ומחוברת ליכולות ולצרכי השותף הקהילתי.

ולסיום, שני עקרונות מומלצים הם פעילות בזיקה יישובית – מקומית למקום העבודה והתנדבות כארגון, כקבוצה – שני עקרונות אלה מקלים על ההתנדבות ומאפשרים רוח גבית לעובדים שרוצים, אך חוששים מהתחייבות או שיש להם קושי אובייקטיבי להתנדב. כמובן, שעובדים שמתנדבים ופועלים באופן אישי ומעוניינים בהכרה ארגונית, אנו מזמינים ומקדמים תמיד.

אז היום, אחרי יותר משנתיים, אני יודעת להגיד שארגון המעסיק ומעודד עובדים בעלי תחושה חברתית, זוכה בעובדים אכפתיים, פרו-אקטיביים, מאושרים יותר, בעלי תחושה של הגשמה עצמית ובעלי בריאות נפשית טובה יותר. עשייה חברתית יוצרת שינוי הן בקהילה והן בתוך הארגון העסקי ברמת הפרט וברמת הארגון. ולא, זו לא סיסמא; מבדיקה שערכתי, רבים מהסניפים שזכו בשנתיים האחרונות בהצטיינות על ביצועים עסקיים היו פעילים למען הקהילה.

אין ספק שהחוויה של הנתינה, העשייה המשותפת והמשמעות, תרמו לגיבוש חברתי, להיכרות מעמיקה יותר בין העובדים, אווירה טובה, תחושת שייכות והזדהות ולשיפור והכרה במיומנויות חדשות.

בשנת 2010 לקחו 3,200 עובדים חלק בפעילות מול מגוון ארגונים קהילתיים, קהלי יעד ואזורים גיאוגרפיים ובסך הכל למעלה מ- 23,00 שעות התנדבות.

תודה לכל השותפים לתהליך, לעשייה ולחוויה.