פנחס רזניק

משוואה עם שברים

פנחס רזניק
מוזיאון פתח תקווה חושף יצירות אמנות ישראלית מאוסף המוזיאון

מוזיאון פתח תקווה חושף יצירות אמנות ישראלית מאוסף המוזיאון: עשרות יצירות שנאספו במהלך השנים מוצגות בתערוכה “שברים טקטוניים” שמוצגת בבית מני כחלק מתמיכתו של בנק לאומי באמנות ישראלית
מוזיאון פתח תקווה לאמנות, אשר הוקם בשנות ה-50 של המאה שעברה, הציג לאורך השנים מאות יצירות של אמנים ישראלים. באופן טבעי, היצירות התחלפו והתצוגות חודשו וכך, עם השנים, נאספו במוזיאון למעלה מ-3,000 יצירות, שחלקן לא הוצגו לציבור זה עשרות שנים. כך, למשל, עבודתה של האמנית חנה טברסקי, “קומפוזיציה”, שנתרמה למוזיאון בשנות ה-80, לא הוצגה מעולם.



עם פתיחתו מחדש של המוזיאון, החליטה האוצרת הראשית ומנהלת המוזיאון דרורית גור אריה להציג את העבודות שנאספו בגלריית האוסף של המוזיאון ובתערוכות שונות ברחבי הארץ ולאפשר לשוחרי האמנות ליהנות מהאמנות הישראלית הקלאסית של המאה הקודמת.

גור אריה לא הסתפקה בהחזרת היצירות הוותיקות לקדמת הבמה – היא גם מציבה לצדן יצירות עכשוויות שנוספו לאוסף בשנים האחרונות, וכן עבודות של אמנים עכשוויים, מעין מפגש בין ישן לחדש, מה שהיה ומה שהווה באמנות הישראלית.

התערוכה “שברים טקטוניים”, שמתארחת בבית מני כחלק ממסורת התמיכה של בנק לאומי באמנות ישראלית, מפגישה בין מבחר יצירות מאוסף מוזיאון פתח תקוה לאמנות משנות ה-50 וה-60 של המאה העשרים ויצירות עכשוויות שנוספו לאוסף בשנים האחרונות, לבין עבודות של אמנים עכשוויים שהוזמנו ליטול חלק בתערוכה.

 

עופר כהן קומפוזיציית צליבה 2012

התערוכה מציעה התבוננות בנוף התרבותי של תולדות האמנות הישראלית לאורך השנים כבמבנה גיאולוגי רב-שכבתי, בו כל שכבה נבנית על גבי קודמתה מתוך יחס של אימוץ ושל הטמעה.

התצוגה המשותפת מציעה אפשרות של רצף בין-דורי, תוך התייחסות להבדלים הנובעים בין הגישות השונות בראי הזמן.

התערוכה משתמשת במושג הגיאולוגי “שברים טקטוניים” באופן מטפורי בהתייחסה לכוחות התת-קרקעיים הרוחשים כל העת מתחת לפני השטח ולסוגים שונים של שבר בנוף המקומי, על הקשריו הגיאוגרפיים, תרבותיים, חברתיים ופוליטיים.

הצגת עבודות שנוצרו במרחק 30 שנה ויותר זו מזו, מדגישה את הפער בין תפישות העולם המושגיות של האמנים השונים, ומציעה להתבונן בהן כ”רצף משברי”.

ממרחק השנים ובתוך האקלים העכשווי הבוער, מפתה לזהות את התזזית החזותית שביסוד רבות מן העבודות המוקדמות כאות לחרדה המתפרצת אל מול נוף קרוע ומפולש. התערוכה מבקשת להציע קריאה אלגורית של המודרנה הישראלית, ככזו שאינה מצליחה לכסות חרדה זו.

בביקור בתצוגה תראו כי בחלק מן העבודות, השבר והמשבר חבויים ושקטים יותר, והאמנים מסתפקים ביצירת סדק קטן באופן שבו אנו מורגלים לראות את סביבתנו הקרובה ולהבינה. חלל פנימי של בית, פני שטחו של גיליון נייר, הר או עמק – כל אלה הופכים לטריטוריה חדשה, לעיתים  מאיימת.

יצירותיהם של האמנים העכשוויים בתערוכה נעות סביב ציר מבט אחר, כזה שלא עוד מביט בנוף הגיאוגרפי, אלא מתבונן בנוף התרבותי, החברתי, הפוליטי והפנים-אמנותי.

 

Atomic # 2 Installation by Gal Kinan

בתערוכה מוצגות למעלה מ-30 עבודות במגוון מדיומים: ציור, צילום, מיצב, וידיאו, פיסול וסאונד. חלק מהעבודות מוצג לראשונה.

אוצרת: דרורית גור אריה

משתתפים: אתי אברג’יל,  פנחס אברמוביץ’, אורית אדר בכר, צבי אלדובי,  יעקב אלחנני , יפעת גת, יוסף-ז’וזף דדון, פלג דישון, אורית חופשי, חנה טברסקי, רוית כהן גת, עופר כהן,  חגית לאלו , חנה לוי, ליאב מזרחי,  מתן מיטווך, יוסי מרק, אברהם נתון, שרון פוליאקין, גל קינן, יחיאל קריזה, נטי שמיע עפר, תמר שקין פרדו

 

התערוכה מוצגת מה- 6.9.12 ועד ה- 16.11.12

בבית מני לאומי, מרכז המבקרים והאמנות של לאומי

רח’ יהודה הלוי 36 תל אביב, טלפון 03-5149492

שעות הפתיחה

ימים ראשון עד רביעי 10:00 – 17:00

ימי חמישי 10:00 – 21:00

ימי שישי 10:00 – 14:00

בתקופת החגים:

ערבי חג 10:00 – 14:00

ערב יום כיפור – סגור

חוה”מ סוכות – לפי שעות הפתיחה הרגילות

הציבור מוזמן. הכניסה ללא תשלום.

 

לפרטים נוספים לחצו כאן.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?