משה וולף

תקן ה-CMMI מגיע לבנק לאומי

משה וולף
באגף פיתוח מערכות מידע בבנק לאומי מפתחים, בודקים ומתחזקים את תוכנות

באגף פיתוח מערכות מידע בבנק לאומי מפתחים, בודקים ומתחזקים את תוכנות, תשתיות ומערכות המחשב שבשימוש הבנק. השבוע הוסמך גוף הבדיקות שבאגף כבעל תקן ה-  CMMI  רמה 3 שהוא תו האיכות המוביל בעולם לפיתוח מערכות מידע.
קמנו בבוקר ונסענו למקום העבודה, בכמה תוכנות מחשב השתמשנו?
אנו צרכנים של תוכנות מחשב בפעולות רבות שאנו מבצעים. בחלק גדול מהמכוניות יש מחשב רכב האחראי על תפעול המערכות, הרמזורים מופעלים ומבוקרים בתוכנה,  שיחות מהטלפון הסלולרי מותנות במחשבים (זוכרים את התקלה האחרונה…), שימוש  בנווטן (GPS) הינו שימוש במערכות מחשב, אם הוצאנו כסף בכספומט – השתמשנו במגוון מערכות מחשב. וכמובן יש את המכורים למחשב שחייבים בבוקר לבדוק תיבת הדואר האלקטרוני, החדשות באינטרנט, הסטאטוסים והתמונות האחרונות שהעלו חברינו לפייסבוק.
אנחנו צרכנים כבדים של מערכות מחשב ותלויים בהן, כיצד מוודאים שמערכות אלו פועלות ללא תקלות.
באגף פיתוח מערכות מידע במת”מ (מערך תפעול ומנהלה) שבבנק לאומי  מפתחים, בודקים ומתחזקים את תוכנות, תשתיות ומערכות המחשב שבשימוש הבנק. השבוע הוסמך גוף הבדיקות שבמת”מ כבעל תקן ה-  CMMI  רמה 3 שהוא תו האיכות המוביל בעולם לפיתוח מערכות מידע. אנו הגוף הפיננסי היחיד במדינת ישראל עם הסמכה כזו.

מודל ה- CMMI פותח באוניברסיטת קרנגי מלון,שבארה”ב במימון משרד ההגנה האמריקאי, שמחייב גופים המוכרים לו יוסמכו לתקן זה. בארץ הוסמכו לתקן זה בעיקר גופי מחשוב גדולים המייצאים תוכנות למשרד ההגנה האמריקאי וכאמור, בנק לאומי.
תקן ה- CMMI בוחן את תהליכי ואיכות מוצר התוכנה, ומוודא שהפיתוח והבדיקות התבצעו ברמה מקצועית והמוצרים שפותחו הינם באיכות המרבית. התקן מטפל בתוצרים ולא רק בתהליכי העבודה. הסמכה לתקן מסוג זה הינה מהלך מורכב שמחייב שיתוף פעולה ברמה מאוד גבוהה בין כלל הגורמים שמעלים דרישות, מאפיינים, מפתחים, בודקים ומריצים את התוכנה. כמו כל תהליך שינוי גם תהליך זה מחייב  הירתמות של כלל האנשים המעורבים לחשיבות המהלך שיכביד בטווח הקצר וישפר את התוצרים ואופן הפעילות בטווח הבינוני.

אז מדוע בכלל נכנסנו למסע השינויים ושיפורים שהסתיים בהסמכה?

בפראפרזה על תשובת סר אדמונד הילרי, שהיה הראשון שטיפס על הר האוורסט לשאלה מדוע טיפס על ההר – “כי הוא שם”. כאשר קיים תקן מחשוב מוביל אנו, בלאומי תמיד נשאף לעמוד בו כדי להיות הגוף הטוב ביותר בתחום זה לשירות לקוחותינו. הסיבות הנוספות הן  היכולת להפעיל את המערכות הטובות,הבדוקות והאמינות ביותר לשירות לקוחותינו, וכדי שנוכל להתייעל ולפתח בעלויות כלכליות סבירות.

ההסמכה חייבה אותנו לתכנן היטב ולסנכרן בין כל הגופים המעורבים בצורה מושלמת. תוצאת לוואי מבורכת היתה העלאת איכות המערכות וקיצור משמעותי בלוחות הזמנים. וכעת הלקוחות יכולים לדעת שהמערכות שפיתחנו עבורם עברו בדיקות בתקן האיכות המתקדם ביותר.
להלן, מספר טיפים לכניסה לנושא זה: הצעד הראשון הוא מיפוי הפערים בין המצב הקיים לבין התקן. לאחר מיפוי הפערים יש להעריך את עלות המהלך בכסף, בזמן מנהלים ובלוחות זמנים לפיתוח אל מול התועלת הפוטנציאלית. אם התוצאה חיובית ממליץ להכנס לפרוייקט זה ב-ש-ל-ב-י-ם.
לכאורה תקנון והסמכה הינם נושאים שנוגעים רק לאנשי מערכות מידע ועסקים. למעשה ניתן ללמוד הרבה לגבי חיי היום-יום שלנו.
העקרונות של הצבת יעדים, מדידה , התמדה, עבודה בשלבים ותגמול חשובים לא רק להסמכה לתקן אלא גם ללימודים, ירידה במשקל, תחביבים ובעצם לכל פעולה משמעותית שאנו עושים.
מקווה שגם אתם תציבו את היעדים הנכונים ותצליחו בהם.

תגובות הקוראים (2)

  1. עוזי

    משה, איך ניתן להתקשר איתך? אני מבין שאתה עומד לשנות תפקיד? רציתי לשמוע דעתך על שרות סלולרי המפותח לארגונים, לשיפור הקשר עם לקוחות
    בברכה,
    עוזי

    הגב
  2. עדן

    מעניין.
    האם התקן טוב רק לארגונים גדולים או שכדאי גם לגופי תוכנה קטנים לאמץ אותו?

    הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?