רוה איתן

הכירו את העיר שחתמה על פרויקט הפינוי-בינוי הגדול בישראל

רוה איתן
בערים רבות ברחבי הארץ נחתמו הסכמי גג שמטרתם לייצר שינוי בתמונת הנדל"ן הישראלית. בשיתוף אתר מדלן, יצאנו לבדוק איך הפרויקטים החדשים ישפיעו על מחירי הדיור, על איכות החיים וגם על פני הערים עצמן. והפעם: ראשון לציון

הסכם גג שנחתם בין עיריית ראשון לציון למדינה הוא יריית הפתיחה להקמה מהירה של שכונות מגורים חדשות בעיר. בשונה מחלק ניכר מהשכונות החדשות בישראל, בהן תושבים סובלים בשנים הראשונות מקשיים כתוצאה מחוסר מוכנות של השכונה לקליטתם, בשכונות הנכללות בהסכם הגג בראשון לציון – בתי הספר, הכבישים ומבני הציבור צפויים להיות מוכנים עם כניסת התושבים הראשונים לשכונה.


השכונות הנכללות בהסכם הן נחלת יהודה (עילית, צפון ומערב), שכונות הנוריות והנרקיסים שיוקמו על שטח מחנה צריפין המתפנה במזרח העיר, שכונת הרקפות שרוב הדירות שבה יצאו להגרלה במסגרת מחיר למשתכן ובניינים שיתווספו לשכונת חלום ראשון.

 

העירייה תקים קרן לסיוע כלכלי

לדברי דנה דוד, מתכננת ערים באתר מדלן "הסכם הגג בעיר כולל פרויקט פינוי-בינוי בשכונת רמת אליהו, שבמסגרתו יהרסו אלפי דירות בשיכונים מוזנחים וכן יתבצע מעבר של חלק מן התושבים לשכונות חדשות שיוקמו בנחלת יהודה, בצריפין ובמתחם האלף. כיום קיימות בשכונה כ-4,000 דירות ובמידה והתכנית תצא לפועל במלואה, יהיה מדובר בפרויקט הגדול מסוגו בארץ ובסופו תכלול השכונה כ-7,200 דירות – מרביתן חדשות".


בתחילת 2016 הוקמה על ידי העירייה מנהלת מיוחדת שתפקידה ללוות את תהליכי התכנון מול התושבים. חלק מהתושבים הביעו התנגדות וחשש נוכח ההכרח לעמוד בתשלומי ועד ובעלויות תחזוקה גבוהות. עיריית ראשון לציון הצהירה כי בכוונתה להקים קרן מיוחדת שתסייע כלכלית לתושבים המתקשים לעמוד בעלויות התחזוקה, אך בשלב זה הפתרון לסוגיה עדיין לא ברור.

 

האתגר: חיבור בין חלקי העיר

כחלק מהסכם הגג בראשון לציון יפותחו תשתיות בעיר ובסביבתה. התשתיות שנכללות בהסכם הן שדרוג דרך 44, מחלף חדש בצומת בית דגן, כביש טבעת מזרחי חדש שיחבר את מזרח העיר למערבה מצפון (כולל גשר מעל כביש 4), הוספת מסלולי אופניים לעיר, הרחבת גשר רמת אליהו. כמו כן,מימון פארקים ושטחים ציבוריים פתוחים בשכונות החדשות שיוקמו בשטח מחנה צריפין יחד עם שימור חלק מהמבנים שבשטח המחנה, וחיבור רכבת ישראל מתחנת הראשונים עד לתחנת משה דיין על תוואי כביש 431.


סוגיה נוספת הקשורה אף היא לעתיד העיר, היא ההתמודדות עם בעיות הקשורות לגודל וחוסר אחידות. ראשון לציון נדמית לעיתים כאוסף של שכונות שאינן מחוברות זו לזו, ואפילו כמספר ערים נפרדות. לטענת דוד, דווקא את החיסרון הגדול הזה הבנייה החדשה אינה פותרת, אלא נדרשת התחדשות עירונית בדגש על החייאת הצירים והאזורים המקשרים בין מזרח העיר למערבה והשקעה במרכז העיר.

 

לקריאה נוספת על ראשון לציון היכנסו לאתר מדלן

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?