דנה פרידמן

אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים בעולם ה Big Data

דנה פרידמן
דנה פרידמן, ראש ענף BI ופיתוח מודלים, יצאה לחקור את עולם ה big data וקיבלה השראה ממקור מפתיע.

דנה פרידמן, ראש ענף BI ופיתוח מודלים, יצאה לחקור את עולם ה big data וקיבלה השראה ממקור מפתיע.
לפני כ-8 שנים כשעזבתי מקום עבודה אחד ועברתי לאחר קיבלתי את הספר “אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים” מאת דוקטור סוס. מסוג הספרים שאני כל כך נהנית לקרוא כל פעם מחדש ולגלות עד כמה הוא נכון.
למי שלא מכיר (ומומלץ מאד לקרוא), זהו ספר ילדים שמדבר על זה שרק אם מנסים, מעיזים, מגיעים למקומות נפלאים. יש קשיים בדרך וזה לא תמיד קל אבל רק ככה מגלים דברים חדשים.

זה ספר מתנה מקסים למי שיוצא לדרך חדשה אבל לא רק. זה נכון לכל דבר בחיים. למשל גם לעולם ה Big Data.

בעולם ה Big Data המידע הוא עצום ולמעשה אינסופי וכדי להגיע לתובנות עסקיות שנותנות ערך לארגון, אתה נדרש לדוג את המידע הרלוונטי באוקיינוס המידע, מבלי להתייאש בדרך כשאתה מתחקר אותו לעומקו.

אז הנה כמה הקשרים ותובנות בין הספר לבין עולם המידע העסקי:

“אם בכלל לא תמצא אף רחוב שתאהב, תעזוב את העיר ותצא למרחב”

מה שמרתק בעולם הזה שאתה לא יודע לאן אפשר להגיע. אפשר להתחיל בתחקור אוכלוסייה שניראה שמאפיינה דומים ולגלות שהכיוון שחשבנו עליו שונה לחלוטין. וזה כמובן משפיע על החלטות שארגון לוקח: למי לפנות, מה להציע, מתי, למה ואיך.

פשוט תן למידע להוביל אותך ותגיע למקומות חדשים. לדוגמא תתחיל עם מודל לחיזוי שביעות רצון של לקוחות ותגיע לקבוצת לקוחות חדשים שהצטרפו רק בשנה האחרונה והגדילו משמעותית פעילותם. הנה נולדה לה אפשרות לשאלה אחרת מזו שהתחלת איתה.

“לפעמים אתה לא. מצטער לספר, האמת היא פשוטה, נתקלים, נכשלים לפעמים גם אתה”

לא תמיד מכל מחקר תצא תובנה. לא תמיד מה שחשבנו שגילינו הוא באמת הכיוון אבל זה כל העניין להמשיך ולחקור, להוסיף עוד מידע, לעשות הצלבה, לרדת עוד לעומקם של הנתונים שלא תמיד נמצאים לנו מול העיניים בשליפה מהירה.

“כשיקרה הדבר אל תפחד אל תזיע, תמשיך ותלך ותראה שתגיע”

זה לא תמיד קל ונדרשת סבלנות והרבה פעמים גם עוד עיניים שיראו דברים שאתה לא רואה כשאתה נמצא עמוק בפרטים, אבל זה היתרון בעבודת צוות data scientists, בעיקר כשהם מחוברים גם לעשייה העסקית.

בספר מתואר מקום “לא טוב” כמקום שבו מחכים. כולם מחכים לרכבת, לקור, לבשורה, לרוח שתעיף עפיפון, לצלצול של טלפון, שימריא המטוס, שירתחו המים… מחכים מחכים, ממתינים ממתינים…

בעולם הדיגיטלי, הדינמי והמשתנה אין זמן לחכות. צריך כל הזמן לנסות, לגלות ולהציף תובנות חדשות. זהו בדיוק עולם ה Big Data וזו מהותו העסקית. ואם לא נחפש אז גם לא נגלה ושום כלי, מערכת או מודל חיזוי חדשני לא יעזרו.

“עם רגליים בנעלים עם שכל בראש – תמצא את הדרך שלך אל תחשוש. אתה יכול ויודע, מוכן ומזומן, ואתה הוא זה שיחליט לאן”

ובדרך, בין כל התחקורים, השאילתות וההצלבות יש לזכור כל הזמן שבסופו של דבר התובנות צריכות להוביל לאן שהארגון רוצה להגיע, אחרת הן לא מעניינות אף אחד ואין להן ערך מוסף.

שם המשחק הינו מה השאלה העסקית אותה מנסים לפצח. מקסימום הכנסה? מינימום עלות? התייעלות מבנית? הגדלת נתח ארנק? כל שאלה פותחת עולם שלם של אפשרויות ואתה כמי שאמון על ניהול ה Big Data, צריך לנווט את המחקר למקום הנכון.

ולסיום –

“אתה לא תישאר אחרון בשורה, תעבור את כולם בטיסה מהירה. לאן שתעוף – תעוף טוב יותר. תגיע ראשון! תגיע מהר!”

אין ספק שארגון שידע למנף Big Data וייקח את המידע למקומות שימקסמו ערך עסקי יהיה הראשון ויעבור את כולם בטיסה מהירה, כי זה ארגון שייתן באמת את ה added value ללקוחותיו.

* כל הציטוטים לקוחים מ: “אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים” מאת: דוקטור סוס, עברית: לאה נאור הוצאת “כתר”, שנת פרסום: 1990.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?