משה גנקין

טיפים קטנים לחסכון גדול בדלק

משה גנקין
אנחנו יכולים לחסוך בצריכת הדלק שלנו – ובקלות. משה גנקין, ראש אגף בינוי ותחזוקה, מציע כמה טיפים שיעשו טוב גם לכיס שלכם וגם לכדור הארץ

אנחנו כבר יודעים מזה זמן, שחלק מהפתרון לזיהום הגלובלי נתון בידיים שלנו, לא רק בידיים של המזהמים “הגדולים”. אנחנו יכולים להשליך בקבוקים למתקני המחזור, אנחנו יכולים להשתמש בחומרי ניקוי אקולוגיים, ואנחנו גם יכולים לחסוך בצריכת הדלק של המכונית הביתית שלנו, ובכך לא רק לעזור לכדור הארץ – אלא גם לחסוך בהוצאות משק הבית שלנו.
על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הנסועה השנתית של רכב ממוצע בישראל היא 16,600 ק”מ. בהנחה של צריכת דלק ממוצעת של 12 קילומטר לליטר, מדובר על צריכה שנתית של כ- 1,383 ליטר. על פי הלשכה, מספר כלי הרכב הפרטיים במדינת ישראל בשנת 2012 עמד על 2,246,100. התוצאה של המכפלה שמתבקשת פה היא עצומה.
איך נקטין אותה? – הנה כמה עצות:

* התאימו את הלחיצה על דוושות הבנזין והברקס לפי תנאי הדרך תוך שימוש בתצוגת  consumption (צריכה) שבלוח המכוונים. תצוגה זו קיימת ברוב כלי הרכב שיוצרו בשנים האחרונות. בתצוגה זו תוכלו לראות כי בשעת הלחיצה על דוושת הבנזין בזמן תאוצה, הצריכה מגיעה ל– 50-70 ליטר ל- 100 ק”מ .
מיתון התאוצה עשוי לחסוך כ- 20% לפחות בצריכת הדלק בזמן התאוצה. כאשר נוסעים במישור ניתן לשחרר חלקית את דוושת הבנזין, מבלי להאט כמובן, ולחסוך כ- 15% מהצריכה. חסכון נוסף ניתן להשיג בירידות, גם מתונות ביותר: בירידה יש לשחרר את דוושת הבנזין בהתאם לתלילות הירידה.

לגבי נסיעות עירוניות, כולם יודעים כי בעיר הצריכה גבוהה ביותר מאחר וישנן עצירות ותאוצות רבות. נסו להאיץ מבלי ללחוץ על דוושת הבנזין עד הסוף ושחררו את דוושת הבנזין כאשר תראו מרחוק אור אדום, פשוט תנו לאוטו להאט לבד.

* הקפידו על לחץ אוויר מתאים בצמיגים: לחץ האוויר בצמיגים חשוב כמובן לבטיחות הנסיעה ואורך חיי הצמיג, אבל הוא גם משפיע על צריכת הדלק וזיהום האוויר. כאשר לחץ האוויר נמוך מהמומלץ, עולה שטח הפנים של הצמיג הבא במגע עם הכביש ועולה גם החיכוך. כתוצאה מכך עולה צריכת הדלק של הרכב. ע”פ מחקר בינלאומי, כ-30% מהצמיגים אינם מנופחים ללחץ האוויר המומלץ על-ידי יצרן הרכב.

שמירה על לחץ אוויר תקין יכולה, על-כן, להביא לחיסכון של כ- 42 ליטר בשנה לכל רכב (חיסכון כספי של כ- 300 ש”ח בשנה).

אם נניח שבדומה לעולם,  גם בישראל כ-30% מהצמיגים אינם מנופחים ללחץ האוויר המומלץ על-ידי היצרנים, אזי מדובר בפוטנציאל חיסכון שנתי מצטבר של כמעט 28 מיליון ליטר בשנה, ופוטנציאל משמעותי ביותר להפחתת פליטות מזהמים וגזי חממה.

* רוקנו את תא המטען: עבור רובנו משמש תא המטען כמחסן נוסף. אנו מרוצים מכך שיש היכן להשאיר דברים שלא היה להם מקום בבית,  אבל משקל נוסף צורך דלק, וחבל. הכלל הוא, שאם לא השתמשנו בדברים אלה בשנה האחרונה, כנראה שכבר לא נשתמש בהם ועדיף לזרוק מייד ולחסוך גם קצת בעלות הדלק.

* נסו לארגן לעצמכם carpool: עם שכנים ומכרים שנוסעים לאותו כיוון כמוכם בבקרים או חוזרים באותו כיוון אחר הצהריים. זה גם שיתופי וחברתי, וגם חוסך את הדלק של הרכבים, שבעליהם הצטרפו לנסיעה.

* תכננו את הנסיעה מראש: זה לא קשה, עם ה- waze ו ה- GPS שבסמארטפונים שלכם. חיפוש ארוך ומייגע של היעד שלכם, שכולל גם עצירות ליד עוברי אורח כדי לשאול “סליחה, אתה יודע אולי איפה…..?”, הוא גם מורט עצבים ומבזבז זמן – וגם צורך הרבה דלק.

* קחו בחשבון גם את המזגן:
הפעלת מזגן מגדילה אמנם את צריכת הדלק – אבל רק עד למהירות מסויימת. במהירות מעל 80 קמ”ש, חסכוני יותר לסגור את החלונות ולהדליק מזגן. 

נסיעה בטוחה, ירוקה וזולה לכולם! 

תגובות הקוראים (2)

  1. דני

    תודה רבה על הטיפים.
    הייתי מכניס בנוסף לטיפים לאתר תחנות דלק זולות במסלולי נסיעה קבועים ובכך לחסוך גם במילוי הדלק.

    הגב
  2. עוזי

    העיקר : לצמצם נסיעות לאלו שמקבלים רכב
    על חשבון העבודה ונוסעים ללא הגבלה.

    הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?