רותי שרון

עושים סדר – המדריך לניווט בניירת וחיסכון בכסף

רותי שרון
קבלות, חשבוניות, דוחות ומה לא: רוב הישראלים טובעים בניירת. מה שומרים וממה אפשר להיפטר? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות סדר בבלאגן – וגם לחסוך לא מעט כסף.

גם בעידן הטכנולוגי של ימינו, רובנו עדיין טובעים בניירת. המעטפות עם חשבונות החשמל, הארנונה והמים, הדוחות של קרן הפנסיה, תוכניות החיסכון והביטוחים, הקבלות, החשבוניות ועוד. רובם עוברים ממגירה למגירה וכך קורה ששוכחים לשלם, ודווקא כשצריך מידע חשוב אנחנו פשוט לא מצליחים לאתר אותו.

 

סדר בניירת הפיננסית הוא צעד ראשון בדרך לשידרוג ההתנהלות הפיננסית שלנו. אל תקלו בכך ראש – רבים וטובים הצליחו לחסוך כסף רב עוד בשלב הזה.
קבלו מספר טיפים פרקטיים שיקלו עליכם את מלאכת ארגון הניירת.

 

מה לשמור ומה לזרוק?
קבלות על תשלומים שוטפים – חשמל, ארנונה, מים וכד' אין צורך לשמור יותר משנה. חוזים והסכמים עם ספקי תקשורת שומרים למשך תקופת ההתקשרות, פוליסות ביטוח ופנסיה כדאי לשמור לתמיד, ובמיוחד לשים לב לכול האישורים על ניוד כספים. היעזרו בטבלה המצורפת כדי לראות כמה זמן צריך לשמור מסמכים.

 

עוברים לדיגיטל
למרות שאנחנו חיים בעידן דיגיטלי, רבים מאיתנו עדיין מתנהלים עם ניירת. החסרונות בעבודה עם ניירת הם רבים: קלסרים שתופסים מקום על המדף, קשה למצוא מידע, צריך להשקיע זמן בתיוק וסידור, שלא לדבר על הפגיעה בסביבה.

 

 הקימו לכם ארכיון דיגיטלי במחשב עפ"י הנושאים המפורטים בטבלה הזו.

הירשמו לחשבון באינטרנט של הספקים ובקשו לקבל את המידע בדוא"ל, המידע יהיה זמין בכל עת.

תוכלו לתייק את הדוחות והקבלות בתיקיה המתאימה במחשב.

מומלץ לסרוק מסמכים חשובים ולשמור במחשב: תעודות זהות, דרכונים, תעודות לידה, פטירה, גירושין וכו'.

אל תשכחו לגבות את המידע באופן קבוע.

 

בודקים נתונים
חשוב להקפיד לבדוק את הדוחות ולאמת נתונים:

 

לעבור על תדפיסי הבנק וכרטיסי האשראי על מנת לוודא שכל התשלומים אכן בוצעו על ידכם.
   כדאי לוודא שאין טעויות, כפל תשלומים, או חיובים לא מוכרים, אנשים חסכו כך אלפי שקלים.

לבדוק את הנתונים בדוחות החסכונות הפנסיוניים:

   * לראות שהיתרות מהדוח הקודם מתאימות ליתרות בדוח החדש. אפשר לשמור רק את הדוח השנתי.

   * לוודא שכל ההפרשות לשכר שביצע המעביד אכן מופיעות בדו"חות.

 

שיטת עבודה
קבעו לעצמכם מערכת התנהלות קבועה עם קבלת המסמכים. למשל:

 

קופסת הקבלות – לשמור את כול הקבלות על הקניות השוטפות בקופסא ופעם בחודש לעבור ולהצליב נתונים מול תדפיסי הבנק וכרטיסי האשראי ולזרוק את הקבלות, אלא אם כן מדובר ברכישה חשובה או יקרה.

√ סלסלת חשבונות לתשלום – איספו את כל החשבונות לסלסלה, ופעם בחודש ביום קבוע שלמו את כל החשבונות. רישמו את מספר האישור וכשתקבלו אישור תשלום השליכו את החשבון.

√ סלסלת מסמכים לטיפול – עיברו על כל הדוחות הפיננסיים שאתם מקבלים וראו אם נדרש טיפול כלשהו מצידכם – עדכון כתובת, דמי ניהול גבוהים מהממוצע, עדכון מוטבים, וכד'. רישמו זאת על המסמך או על פתקית דביקה. פעם בחודש לפחות רכזו משימות וטפלו בהן.

√ סלסלת מסמכים לתיוק – אוספים לתוכה את כל הדוחות הפיננסיים וכד' ומתייקים אחת לחודש, מקסימום אחת ל-3 חודשים.

√ תשליך – אחת לשנה עוברים על כל הקלסרים ומשליכים מסמכים ישנים שאינם נחוצים – קבלות ישנות, תעודות אחריות של מכשירים ישנים, הסכמים עם ספקים שלא עובדים איתם יותר וכו'.


לסיכום

גמלאים רבים מספרים שאחד הדברים הראשונים שעשו לאחר הפרישה הוא סדר בניירת, וכך הם מצאו טעויות וכפילויות רבות וחסכו כסף רב. אבל אל תחכו לפרישה. קיבעו לכם את שיטת העבודה שמתאימה לכם וכך לא יצטברו לכם הררי ניירת שתדחו את הטיפול בה שוב ושוב ושוב.

רותי שרון, יועצת בכירה ומרצה לתחום כלכלת המשפחה www.ruthsharon.co.il

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?