אורי היימן

שני צדדים למטבע

אורי היימן
בחג חנוכה אנחנו נותנים לילדים לא רק דמי חנוכה , אלא גם ערכים להגשמת הפוטנציאל הכלכלי. כיצד נעביר לילדינו תפיסות וכלים לפיתוח עצמאות וחירות כלכלית, שתאפשר להם למצות את מירב אפשרויות הצמיחה?

ראשית, עלינו לשאול:מהו תפקידנו כהורים בהקשר הכלכלי?
בשנים האחרונות, הולכת ומתפתחת במערכת החינוך ההבנה כי לא נעשה מספיק על מנת להכשיר את ציבור הילדים והנוער ולחנך אותו להתנהלות כלכלית נבונה, ושמסרים אלה, ראוי שיעברו כבר מגיל הילדות.
אנו, כמובן, מעוניינים לספק את צרכיהם של ילדינו, אך קודם חשוב שנעמוד על צרכיהם האמיתיים.

באמצעות התייחסותנו והתנהלותנו הכלכלית, אנו יכולים להקנות לילדינו ערכים חינוכיים-כלכליים רבים:

1. ללמד את הילד לדחות סיפוקים

2. להציב בפני הילד חוקים וגבולות

3. ללמד את הילד לקבל את המציאות כפי שהיא

4. להקנות לילד ערכים נוספים כגון אחריות, עצמאות, התחשבות, שליטה עצמית, יצירתיות ועוד.

בנוסף, תפקידנו לפתח בקרב ילדינו “אינטליגנציה פיננסית”- צרכנות נבונה, חשיבה כלכלית, יכולת חיסכון, שליטה בהוצאות, תכנון כלכלי, יזמות, ותפיסת סיכון נבונה.

אז מה ניתן לעשות?

מומלץ ליצור סביבה ומצבים שיאפשרו לילד התנסות ובכך לעצב את אישיותו הכלכלית. לדוגמא:

  • דחיית סיפוקים: יש לתרגל מצבים של איפוק מרכישות, שתכליתן סיפוק מיידי, ולייצר קשר בין הסיטואציה לבין השגת מטרה מוגדרת. חשוב שהמטרה לא תהיה קשה להשגה, על מנת שתתאפשר חוויה של הצלחה. לדוגמה: “אם תקנה פחות חבילות של קלפים, תצליח לחסוך מהר יותר לאייפד שרצית”.
  • צריך או רוצה? נצלו את אירועי היום-יום על מנת להסביר לילד את ההבדל בין “צריך” ל”רוצה” (או “בא לי”).  תהיו בטוחים שזה לא יחלחל מיד אבל בטווח הארוך – בהחלט כן.
    כל הוצאה ניתנת לסיווג באחת משלוש קטגוריות: קיומי, הכרחי או רצוי. לדוגמה: מזון הוא קיומי, טלפון נייד הכרחי (אבל לא קיומי) והזמנת סרט בכבלים זה רצוי. כך נאפשר לילדינו לייצר בסיס פשוט לקבלת החלטות.
    הערה: שימו לב שהגבולות אינם תמיד ברורים, לעיתים מה שנתפס בעינינו כהכרחי, בעבור ילדינו הוא קיומי …
  • מתן דמי כיס ככלי חינוכי שיאפשר לילד ללמוד כיצד להסתדר עם תקציב קיים, מה קורה שנגמר התקציב וכיצד – באמצעות יצירתיות וסדרי עדיפויות – ניתן למצוא פתרונות.לדוגמא, באחת מהסדנאות האחרונות שהנחיתי, אחד המשתתפים סיפר כי הוא ואשתו החליטו להנהיג הרגל של דמי כיס לילדיהם. כך הם (ההורים) יכולים לתכנן את תקציב משק הבית עם בהירות לגבי ההוצאות בגין הילדים, שלפני כן הגיעו לסכומים בלתי נשלטים. לאחר שיחה עם בנם הבכור בן ה-17, הוחלט על דמי כיס חודשיים בסך 500 ₪ שכוללים הוצאות טלפון נייד, יציאות עם חברים, נסיעות באוטובוס, אוכל בחוץ ומתנות. האבא סיפר שמספר ימים לאחר שנתנו את דמי הכיס הראשונים, הבן הודיע להם שהוא מוותר על נסיעות באוטובוס וייסע מעתה באופניים, ובכך יחסוך את עלות ה”רב-קו” ויפנה תקציב להוצאות אחרות. כך כולם מרוויחים: הבן, שהרוויח עצמאות ואחריות, שיעור בסדרי עדיפויות ושינוי הרגלים; וההורים, שהרוויחו יותר שליטה ובהירות בניהול תקציב המשפחה.
  • יזמות: חשוב לטפח בקרב ילדינו את המוטיבציה ליזום, לפתח, לחלום, להמציא וגם לקחת סיכונים מחושבים. זה  יכול להיות ארגון של מכירת צעצועים בגן המשחקים, סיוע בבניית “תוכנית עסקית” קצרה כאשר הילד מעוניין לקדם מיזם שחשב עליו, או תמיכה ברעיונות ובחשיבה משותפת על דרכים למימושם.
  • חיסכון וההשקעה: יש חשיבות עליונה בהקניית ידע בתחומים הכלכליים והפיננסיים: משמעות מנגנון הריבית והשפעת הזמן על הקרן כשלוקחים הלוואה, משמעות רמת הסיכון בהשקעות  – יתרונות וחסרונות, חשיבות קיומה של רשת ביטחון לטובת אירועים בלתי צפויים ובלתי מתוכננים, ועוד.

ועכשיו מגיע החלק המאתגר– דוגמא אישית…

בהצלחה וחג אורים שמח!

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?