רוני יוניסיאן

גוגל, פייסבוק ואמזון: בועה או הזדמנות להצטרף להשקעה בטוחה?

רוני יוניסיאן
האם מחירי המניות של ענקיות הטכנולוגיה מוגזמים ומעידים על "בועה"? מצד אחד, הרווחים שלהן עדיין לא מצדיקים את השווי שלהן. מנגד, הן הוכיחו פעם אחר פעם שהן יודעות להמציא את עצמן מחדש ולהשתלט על תחומים חדשים. ניתוח

כשחושבים על "וול סטריט" ועל הבורסה, רבים סבורים ש"המגזר הפיננסי" הוא המרכזי ביותר. אבל זה לא מדויק, במדד ה- S&P 500 המאגד 500 תאגידים, משקל החברות הטכנולוגיות הוא יותר מרבע (25.2%).

 

למעשה, זהו הסקטור בעל המשקל הגדול ביותר, נפח שרק הולך וגדל ב–15 השנים האחרונות. הסקטור הבא אחריו הוא הפיננסים, עם 14.4% בלבד. המשקל האמיתי של הסקטור הטכנולוגי גבוה בהרבה. למה? כי חברות כמו אמזון ונטפליקס בכלל שייכות לסקטור הצריכה, וגוגל ופייסבוק יוצאות ממדד הטכנולוגיה כדי להיכנס למדד הטלקום והמדיה.

 

אילו היינו מכניסים אותן לחישוב של סקטור הטכנולוגיה היינו מגיעים כבר למשקל של 34%. אז האם מדובר ב"בועה" או במצב קבוע שמצביע על העתיד?

 

תמונה מחדר מצב

 

 

שורה תחתונה – זו לא "בועה", למרות שהחברות הללו עוד לא בהכרח מייצרות רווחים המצדיקים לכאורה את שוויין. הפרמיה שמשלמים המשקיעים כיום היא עבור הרווחים שהם צפויים לקבל בעתיד. ובכל זאת, האם אין לפחות בועה בכל הנוגע ל- 5 הענקיות בתחום (פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל), המכונות יחד FAANG? האם החברות הללו לא גדולות מדי והתנתקו מהשווי האמיתי שלהן?

 

שני סימנים מעידים על כך שלא מדובר ב"בועה":

 

  1. השונות הגבוהה בתימחורי המניות: כאשר יש בועה קלאסית, הגל שמעלה את שווי המניות בדרך כלל לא מבחין בין מניה למניה. מעניין לראות שדווקא אפל – החברה הציבורית הגדולה בעולם, חברה עתירת מזומנים ללא חוב – נסחרת במכפיל רווח של 19 בלבד, עם צפי לצמיחה דו-ספרתית השנה ובשנה הבאה.
     
  2. גם אמזון, המנייה שבכל שלב בחייה נטען שהיא נסחרת במחיר בועתי, הוכיחה שוב ושוב שהיא יודעת להתגבר על חוקי הטבע ולהמשיך להשקיע ולייצר צמיחה גבוהה במכירות. אמזון נמצאת היום בשלב בו היא צפויה לתרגם בשנים הקרובות את הצמיחה במכירות לצמיחה ברווחים. רווחי החברה צפויים לזנק בין 2017 ל- 2021 פי עשרה.

 

איך הן עושות את זה?

 

תמונה של חבורה של אנשים עם הניידים שלהם

 

המאפיין החזק ביותר של ענקיות הטכנולוגיה בעידן הנוכחי הוא היכולת שלהן להמציא את עצמן מחדש ולכבוש תחומים חדשים. ובינתיים זה עובד להן. כמה דוגמאות בולטות:
 

נטפליקס – המציאה תחום חדש של צפייה אונליין ללא פריסת תשתית פיזית, אך משראתה שבתחום זה יכולה להיכנס תחרות במהירות, החלה להשקיע סכומי עתק ביצירת תוכן מקורי – וכך הפחיתה את התחרות.
 

אמזון – החברה שהפכה לשם דבר במסחר אלקטרוני, הבינה שהיא צריכה להמציא את עצמה בתחומים חדשים, כמו למשל תחום הבריאות  ותחום התשלומים האלקטרוניים.
 

אפל – איך החברה הגדולה בעולם יכולה להגדיל את המכירות של מכשירי האייפון בשוק רווי? התשובה: היא לא באמת יכולה. מספר המכשירים הנמכרים גדל בקצב חד-ספרתי נמוך. הצמיחה מגיעה מהיכולת של החברה לייצר שירותים ומוצרים משלימים: שירותי מוזיקה, שמירת קבצים בענן ועוד.
 

גוגל – אמנם הרוב המכריע של ההכנסות מגיע מתחום הפרסומות, אבל גוגל כל הזמן מחפשת להמציא את עצמה מחדש. בשנים הקרובות פעילות הענן תמשיך לגדול ופעילות הרכבים האוטונומיים תתחיל לייצר הכנסות.

 

לסיכום , היכולת של חברות הטכנולוגיה להמציא את עצמן מחדש קריטית לכך שלא ניקלע ל"בועה". בינתיים הן עושות זאת, וצפויות להמשיך ולגדול.

 

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מאמר זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקת, רכישת או מכירת נייר ערך או נכס פיננסי או לביצוע כל עסקה בהם.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?