שרית מורדוך

אז למה לי פנסיה עכשיו?

שרית מורדוך
בטח תשאלו את עצמכם - מה לבחורה צעירה ולפנסיה?

בטח תשאלו את עצמכם – מה לבחורה צעירה ולפנסיה?
אז ככה – סיימתי את לימודי התואר הראשון (כלכלה ומנהל עסקים, אם תהיתם) והייתי בטוחה שאני הולכת לכבוש את עולם ההשקעות והפיננסים (פעם חשבתי שברוקרית זה ייעודי בחיים והמפתח לכסף הגדול). רק שהשנה הייתה 2002 והרבה הצעות בשוק העבודה, בטח בתחום הפיננסים, לא היו. לאחר חיבוטים וחיפושים, הגעתי לקרן הפנסיה “מיטבית” והתחלתי את דרכי המקצועית כנציגת שירות לקוחות ואחראית על טיפול בתביעות עמיתים לקצבאות זקנה, שארים ונכות.

במסגרת הטיפול בתביעות נתקלתי במקרים לא פשוטים של אנשים, שאיבדו באחת את כושר השתכרותם ולא הצליחו להתמודד עם המצב החדש. אז הבנתי, למרות ואולי בגלל גילי הצעיר, את החשיבות בכניסה לפנסיה דווקא בגיל צעיר, ובעיקר כשעוד אפשר.

בנוסף, לאורך השנים מאז ועד היום, לא הפסיקו להתבצע שינויים רגולטוריים משמעותיים בתחום, שינויים אותם חוויתי על בשרי תוך כדי עבודה, שינויים אשר הפכו את התחום לדינמי ומרתק עבורי.

הרפורמה של 2003, במסגרתה הולאמו הקרנות הותיקות, גרמה לשינויים מבניים בתחום הפנסיה כך ש”מיטבית”, שהייתה נכס של הקרן המולאמת קג”מ, נמכרה בסוף 2004 לחברת כלל ביטוח.

עם המכירה, נפתח בפניי אופק מקצועי חדש, כאשר הקרן מוזגה לתוך קרן הפנסיה “עתודות” והתבצעו בחברה המנהלת שינויים ארגוניים, במסגרתם קודמתי לתפקיד של מנהלת התפעול ב”כלל פנסיה“.

כאחראית על צוות של שמונה עובדים שבאחריותו טיפול בתביעות הפנסיה, משיכות כספים, קבלת הלוואות מהקרן ומעבר בין קרנות, צברתי ידע מקצועי רב, בעיקר בשל העובדה שבכל התחומים הללו נגעה הרפורמה.

הקרן הפכה מקרן זכויות לקרן תשואה, עובדה ששינתה את התקנון לחלוטין והשפיעה על חישוב הפנסיות, הפדיונות והיתרות בקרן – בעצם, אפשר להגיד שעולם הפנסיה הישן נמחק והתחיל עידן פנסיוני חדש, שמעטים בשוק הצליחו לעקוב אחריו ולעכל את כל השינויים שהתרחשו בתקופה כה קצרה.

רפורמת בכר, שיישומה התחיל ב-2005, הפכה את הבנקים מבעלי עניין בנכסים פנסיונים (קופות גמל וקרנות השתלמות) ליועצים פנסיונים. המירוץ של הבנקים לכניסה לתחום הייעוץ הפנסיוני היה מהיר ודרש כוח עבודה מיומן ומקצועי בתחום – והריני כאן, מזה שלוש שנים מפתחת מערכת לייעוץ פנסיוני, בונה מודלים תומכי החלטה ליועצים (בעצם מדרגת את קופות הגמל, קרנות הפנסיה ותכף גם את חברות הביטוח), מעשירה את היועצים שצמאים למידע ומנסה לעקוב אחרי הרגולציה המשתנה ללא הרף ומשנה כללי המשחק חדשות לבקרים.

אחד משינויי הרגולציה הצפויים הוא הנהגה בישראל של קופות גמל להשקעה אישית – IRA.

קופת גמל בניהול אישי IRA

קופת גמל בניהול אישי היא קופת גמל, בה מקבל ההחלטות לגבי השקעותיה הוא החוסך עצמו, אם על ידי ביצוע הפעולות בעצמו או אם בעזרתו של מנהל תיקים.

באמצעות ניהול אישי יכולים חוסכים להרכיב את נכסי קופת הגמל שלהם, כך שיתאימו למאפייניהם וצרכיהם האישיים: גילם, עיתוי הנזילות הנדרש, רמת הסיכון אותה הם מוכנים לקחת על עצמם, רמת הכנסתם ועוד. התאמה אישית שכזו אינה מתאפשרת בקופות גמל מסורתיות, המנהלות תיק אחיד אשר אמור לענות על צרכיהם של כמה שיותר עמיתים.

בעולם קיימת צורת חסכון זו כבר כמה שנים טובות (בארה”ב החל מ-1974, בבריטניה החל מ-1990). במסגרת צורת חסכון זו, לא קיימות כמעט מגבלות השקעה והחוסך רשאי להשקיע את כספו כמעט בכל מכשיר השקעה בו הוא בוחר. בנוסף החוסך יכול לבחור בין אלפי בנקים, מנהלי תיקים, חברות ביטוח וחברות נאמנות לשמש כנאמנים עבור חשבונות IRA, כאשר באופן טבעי קיימת תחרות רבה בין הנאמנים השונים בכל הנוגע לעמלות, דמי ניהול, שירות, דרכי גישה ותדירות הדיווח. כמו כן, ניהול החשבון מלווה במשלוח קבוע של סקירות כלכליות, הצעות השקעה במניות או בקרנות נאמנות, משלוח דוחות עדכניים על הרכב ההשקעה וכו’.

בתנאי שוק כאלה אין ספק שהנהגת קרנות מסוג IRA בעולם הגדילה משמעותית את אפשרויות הבחירה של החוסך, הגבירה את התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני ושכללה אותו (גרמה לפיתוח מוצרים פיננסים נוספים).

ואכן, אם נסתכל קצת על מספרים, הרי שבארצות הברית היקף החיסכון הפנסיוני הכולל עלה מכ-4,000 מיליארד דולר ב-1990 לכ-12,900 מיליארד דולר ב-2004 (גידול של 222%), בעוד שהחיסכון הפנסיוני באמצעות קרן IRA גדל מכ-636 מיליארד דולר ב-1990 לכ-3,475 מיליארד דולר ב-2004 (גידול של 446%). באנגליה היקף החיסכון בקרנות פנסיה אישיות עומד כבר על כ-215 מיליארד ליש”ט.

בישראל, מאז שנת 2006 מועלה שוב ושוב ע”י משרד האוצר רעיון עיגון תקנות חסכון פנסיוני באמצעות קופת גמל בניהול אישי. אולם, להבדיל מהמקובל בעולם, מעיון בנוסח הצעת החוק האחרונה בנושא עולה כי המגוון המוצע לצרכן הישראלי מצומצם הרבה יותר. הצמצום מתבטא בכמה היבטים:

  1. הספקים שיכולים לספק את השירות לעמית: בעולם, משקיעים יכולים לבחור היכן לנהל את החיסכון. הבחירה היא מבין מבחר בנקים, מוסדות פיננסיים, קרנות נאמנות או חברות ביטוח.
    בארץ, בעיקר בשל הגבלות הנובעות מוועדת בכר, המונעות מהבנקים אחזקות כלשהן בקופות הגמל והופכות אותם ליועצים פנסיונים, ניתן יהיה לפתוח קופות גמל בניהול אישי, רק אצל מנהלת מאושרת של קופות גמל או בחברת ביטוח.
  2. מכשירי ההשקעה המותרים ללקוח: אם באנגליה קיים מבחר כמעט בלתי מוגבל, הכולל שימוש במכשירי השקעה מתוחכמים ואקזוטיים, בארצות הברית המגוון מעט קטן יותר אך עדיין מאפשר השקעה במגוון רחב של מכשירים. בארץ מגוון המכשירים מצומצם הרבה יותר ומתווה השקעה סולידית יחסית.

יתכן ויטענו כי הסיבה להיצע המצומצם, היא שהכספים מיועדים לשימוש בפרישה ואין להסתכן איתם, כמו גם העובדה שניתנות הטבות מס על כספים אלה ולכן יש גם מגבלות השקעה. אך אם נשווה למה שקורה בעולם, הרי שגם שם יש הטבות מס על חסכונות אלה – ואפילו בגין סכומים גבוהים יותר משמעותית וכמו כן, מאחר ומדובר בחסכון לטווח ארוך, אזי שיש מספיק זמן לתיקון ולכן מגבלות ההשקעה אולי מוגזמות.

בנוסף, הטענה המרכזית בעד הנהגת קופות גמל בניהול אישי היא הפחתה משמעותית של דמי הניהול אותם משלם הלקוח. מהצעת החוק עולה כי ניתן לנכות כספים עבור כל פעולה שהיא ולא ניתנה הגבלה לסכומים. בהתחשב בעובדה, שעדיין קיימות בשוק הרבה קופות מפעליות, בהן דמי הניהול הם אפסיים והרבה קופות אחרות לא מגיעות בממוצע למקסימום 2%, הרי שניתן להעריך שהעלות הכוללת של ניהול חשבון השקעות אישי לא יהיה נמוך משמעותית מהממוצע כיום.

עניין אחר הן עמלות ההפצה. מצד אחד, אוסרים על הבנקים בישראל להיות ספק לקופת גמל בניהול אישי, בשל הפיכתם ליועצים פנסיוניים. מצד שני מצפים כי שיווק והפצת קופות אלה תיעשה ע”י הבנקים – מתוקף תפקידם כיועצים פנסיוניים. מצד שלישי, לא מאפשרים להם לקבל עמלת הפצה עבור שירות זה (בכדי להוזיל את עלויות אחזקת הקופה).

עובדה זו פוגעת בבנקים פעמיים: הם אינם יכולים לנהל קופות כאלה, למרות שעל פניו נראה כי זה אחד מתפקידיהם הטבעיים (כמו כל חשבון השקעה אחר המתנהל אצלם), והם אינם יכולים לקבל עמלת הפצה בגין צירוף עמיתים לקופות אלה  תוך כדי תהליך ייעוץ אובייקטיבי אליו הם מחויבים מתוקף היותם יועצים פנסיוניים.

עד כאן בנושא ה-IRA. אני מקווה שהצלחתי קצת להבהיר את הנקודה. בטורים הבאים שלי אשתדל להיכנס קצת יותר לעומק לנושא ולתת לכם, הלקוחות הפרטיים, קצת עצות מועילות בבחירת מסלול מתאים וניהול נבון של הקרן שלכם.

להתראות!

שרית.

תגובות הקוראים (8)

  1. יעל

    כמה עולה ייעוץ פנסיוני ללקוח, ואם זה חינם כפי שנאמר לי בסניף , אז למה לבנק כדאי לתת יעוץ? באינטרנט יש השערות שבסופו של דבר הלקוח משלם. האם זה נכון? תודה

    הגב
    • מערכת הבלוג

      שלום יעל

      הייעוץ ללקוח הינו חינם. החוק קובע כי החברה המנהלת את כספי הפנסיה, היא זו שתשלם עמלה לבנק עבור הייעוץ ללקוח.

      הגב
  2. אריק אלבז

    כל כך גאה בך !!!
    ,את כל כך ראויה להגיע לאן שהגעת וליותר ,את תמשיכי לטפס ב”ה ,אני בטוח.
    אני עוד יותר שמח לדעת שיש לך זוגיות  טובה .אני מאחל לך את כל ההצלחה שבעולם .
    לא הפסקתי לאהוב אותך ,לרגע אחד!!!למרות שאת “משהו” שלא שייך אליי מיזמן .אני מניח שאני רק זיכרון מר בישבילך ,אים ביכלל .לא אטריד אותך יותר .תמיד חיפשתי היזדמנות אחת בודדה,להגיד לך …סליחה ותודה !באותה נשימה.שילמתי בהרבה מאוד דמעות וכאב  על קלות ראש וטיפשות . נישאר לי רק להיתעורר מידיי פעם מחלום שמשאיר אותי עים טעם מתוק מהתוכן ומלוח מהדמעות.
    בהצלחה בכל אשר תיפני ועים מי שתיפני. 
    סתם בן אדם ,פשוט,טיפש,אבל,יודע והרגיש מזואת אהבה אמיתית.
    אריק אלבז

    הגב
    • ירון דקל

      פשוט מרגש. 

      הלוואי ותחזור אליך. 

       

      הגב
  3. יגאל

    מצטער לאכזב אותך אולם בארה”ב כמעט כל העובדים שחסכו בקופת גמל אישית ניכוו ונותרו חסרי כל כי אין להם את הידע כיצד לנהל את הכספים.
    יתרה מזאת לאור מה שקרה חברות מקימות הדרכות לעובדים כיצד לנהל את הכספים, מה עוד שהחברות אינן משתתפות עם העובדים בהפרשות לפנסיה.
     ככל הזכור מדינה אחת כבר הודיעה כי יש בכוונתה לשנת את הנוהלים

    הגב
  4. פולק עמי

    מפורסם באתר בלל כי לקוחות יכולים לקבל אצלכם יעוץ פנסיוני וכן מנחים כיצד למלא ערכת מסמכים הנדרשים לכם לצורל ניתוח מצב הלקוח , התקשרתי ללאומי קול במטרה לזכות ביעוץ אולם להתפעתי חזרו אלי מסניף קרית ביאליק ואמרו שאין לכם אישור יעוץ ללקוחות שאינם כעת בפנסיה, זה מאד מוזר כי זה לא משתמע מפירסומיכם באתר.
    אשמח לשמוע הבהרות שכן אני ואישתי מעונינים בבדיקת תכניות הפנסיה + גמל שלנו
    תודה .

    הגב
    • מערכת הבלוג

      עמי שלום,

      תודה על תגובתך. העברנו את פנייתך לגורמים האחראיים על תחום הייעוץ הפנסיוני בבנק על מנת לקבל תשובה מוסמכת.

      על מנת שנוכל לחזור אליך בנושא אנא העבר את פרטייך למנהלת הרשתות החברתיות קרן טאירי למייל להמשך טיפול.

      בברכה,

      מערכת הבלוג.

      הגב
  5. דני

    אני מפנה אותך למחקר חדש של בנק ישראל מהיום בנושא :
    השפעת ההסדרים הפנסיוניים בישראל על התחלקות ההכנסות
    https://www.bankisrael.org.il/press/heb/091019/091019h.htm

    אני חושב שכדאי שתבחנו אותו באספקטים הבנקאיים כי התחושה שלי היא שלא לכל הנושאים והמגזרים יש לבנק לאומי  ולמדינת ישראל  פיתרון הולם

    הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?