אייל זילברמן

מניות פייסבוק: לקנות או לחכות?

אייל זילברמן
בימים האחרונים אנו עדים לאחת ההנפקות הגדולות שנראו בעולם הטכנולוגיה - הנפקת פייסבוק

בימים האחרונים אנו עדים לאחת ההנפקות הגדולות שנראו בעולם הטכנולוגיה – הנפקת פייסבוק. אי לכך, חשבתי שעכשיו יהיה הזמן המושלם לכתוב פוסט שיענה על שאלות כמו “מהי הנפקה?”, “מהו שווי שוק של פייסבוק?”, וגם לנסות לתת את דעתי אישית בנוגע לשאלה החשובה מכל: “האם כדאי לקנות את המניה או לא?”
כאמור, פייסבוק הונפקה לציבור (גייסה  הון תמורת מכירת חלק מהבעלות עליה לציבור) תמורת סכום של 104,000,000,000$ (מאה וארבעה מיליארד דולר). עד כאן נשמע פשוט ? אז זהו שלא, כאן העניינים מתחילים קצת להסתבך: אם נתבונן על השבוע  הראשון  של המסחר נראה ששווי החברה נע כמטוטלת: החברה הונפקה  בשווי של  104 מיליארד דולר, ומספר שעות לאחר מכן שווי המניה עלה כמעט ב- 20% כך ששוי החברה המריא לאזור ה- 120 מיליארד דולר. למרות זאת,  בסיום אותו יום פייסבוק חזרה לנקודת הפתיחה קרי שווי שוק של 104 מיל’ בקירוב. היום השני למסחר נפתח בסערה לא פחות גדולה, המניה המשיכה לצלול ומאז ועד לכתיבת שורות אלו המניה איבדה 30% בקירוב ושווי השוק נחתך לרמת 68 מיליארד דולר.

בסיכום יומיים, ראינו פערים של כמעט 40 מיל’ דולר בתמחור שווי השוק (תזכורת לכל מי ששכח: שווי השוק של כל 5 הבנקים הגדולים בישראל הינו 12 מיליארד דולר בקירוב).

אז אחרי שהבנו את שווי השוק, נעבור למשוכה השנייה: הרווח. כאן כבר העניינים קצת יותר ברורים: הרווח הנקי של פייסבוק לשנת 2011 נאמד ב- 1 מיליארד דולר, בהשוואה ל- 606 מיליון דולר ב- 2010 ובשוואה ל- 229 מיליון דולר ב- 2009 (ממש פשוט).

עכשיו שאנחנו יודעים מה השווי שוק ומה הרווח, כל שנשאר לגלות הוא מהו המכפיל (שווי שוק חלקי רווח), אבל מה באמת אומר המכפיל ולמה הוא כל כך חשוב ? להלן 60 שניות על המכפיל:

המכפיל או בכינויו מכפיל רווח הוא אינדיקטור כלכלי המשמש בהערכת שווי של חברות. המכפיל מוגדר כיחס בין שווי השוק של החברה לבין הרווח הנקי השנתי שלה. מכפיל הרווח הינו יחס פיננסי המשמש להערכה שנועד לבדוק את מחיר החברה והוא כלי בסיסי מאוד לבדיקה ראשונית של כדאיות הקניה של החברה. הוא יכול להראות האם החברה נסחרת במחיר נמוך או גבוה מהשווי האמיתי שלה. ככל שהמכפיל נמוך יותר החברה נחשבת זולה ביחס לרווחיה, וככל שהוא גבוה יותר היא יקרה.

 בוא נחזור לפייסבוק, אם נחלק את שווי השוק ברווח (68/1) נגלה שהמכפיל נסחר באזור 60-70. יקר? זול?  התשובה גלומה במדד הנאסד”ק, אם בוחנים את המכפיל הנוכחי של החברות הנסחרות בנאסד”ק 100  (ממוצע  של כל המניות בענף) מגלים שהמכפיל הנוכחי  הינו: 15.5  ולכן, לכאורה,  נראה כי המכפיל של פייסבוק נראה ממש גבוה. אבל רגע לפני שקופצים למסקנות יש לקחת בחשבון עוד מס’ פרמטרים מה צפוי לקרות לרווח בשנה הקרובה? מה קצב הצמיחה של החברה? מה פוטנציאל ההכנסות?  ועוד שלל פרמטרים שקצת קשה להעריך כי הרי אין אף חברה בעולם  דומה לפייסבוק עם 901 מליון לקוחות/חברים.

 לסיכום, לאור העובדה שאין כיום חברה דומה לה, לדעתי האישית הפתרון הטוב ביותר הוא לראות לאן פני הדברים יזרמו או פשוט להרים טלפון ליועץ ההשקעות בסניף לקבלת ייעוץ מעמיק יותר.

 

“פרסום זה אינו מהווה הצעה ו/או ייעוץ כלליים ו/או המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים שלך לרכישה ו/או ביצוע השקעות, פעולות ו/או עסקאות כלשהן, ואין בו משום המלצה ו/או חוות דעת ו/או תחליף לשיקול דעתך העצמאי”.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?