איל קאופמן

Facebook הונפקה, מה עכשיו?

איל קאופמן
ביום חמישי האחרון הנפיקה Facebook מניות לציבור

ביום חמישי האחרון הנפיקה Facebook מניות לציבור. אייל קאופמן בפוסט מקיף על ההנפקה. הזדמנויות, סיכונים, ותמחור המניה. 
ההנפקה נעשתה במחיר 38$, קצה הטווח העליון, שעודכן כלפי מעלה. מייד לאחר ההנפקה זינקה המניה למחיר 45$, אך בהמשך היום היו צריכים החתמים לתמוך במניה בכדי שלא תיפול מתחת למחיר ההנפקה. אתמול סיימה המניה את המסחר במחיר 31$, הפסד של יותר מ-18% בפחות משבוע. העיתונים הכלכליים מלאים בהערכות מדוע המניה הפופולארית כל כך הפסידה כל כך הרבה. בעיות בתחילת המסחר ב-Nasdaq והצהרת הבורסה כי היא תפצה את המשקיעים על הפסדיהם הועלו כהשערות לירידה. לטעמי, הסיבה היא הרבה יותר פשוטה – Facebook הונפקה במחיר גבוה מאוד. Facebook אמנם אינה חברת Startup חסרת הכנסות ורווחים, אך אם ניקח בחשבון כי לפי הערכה חיצונית (ש-Facebook הזמינה) שווי מניית החברה ב-22 לדצמבר עמד על 29.76$ מחיר של 38$ נראה מוגזם. אני אקח צעד אחורה ואנסה להסביר, דרך משקפי אנליסט, מה הן ההזדמנויות והסיכונים של Facebook  ומדוע אני מאמין שהתמחור שלה היה גבוה מדי.

 Facebook היא החברה המובילה בעולם בתחום המדיה החברתית. בסוף חודש מרץ ביקרו ברשת החברתית 901 מיליון משתמשים לפחות פעם בחודש. בזכות הפופולאריות הרבה שלה הפכה Facebook למחוזרת על ידי מפרסמים רבים. בשנת 2011 רשמה החברה הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, ורווח נקי של מיליארד דולר. ברבעון הראשון של 2012 מכירות החברה המשיכו לצמוח בקצב מרשים של 45%, אך נמוך באופן יחסי לשנים קודמות. הכנסות החברה מגיעות משני מקורות עיקריים: פרסום מקוון (85%) ועמלות על שימוש במערכת התשלומים של החברה (15%). עמלות השימוש במערכת התשלומים נגבות ברובן המכריע מתשלום עבור משחקי פייסבוק דוגמת FarmVille שפותחו בעיקר על ידי חברת Zynga.

הזדמנות

ישנן שתי דרכים מרכזיות בהן יכולה החברה להגדיל את הכנסותיה: גידול במספר המשתמשים וגידול בהכנסה פר משתמש.

גידול במספר המשתמשים

קצב הגידול של מספר המשתמשים ברשת מרשים, אך הולך ויורד עם השנים. בבריטניה וארה”ב עומד שיעור חדירת Facebook (מספר המשתמשים כ-% מהגולשים באינטרנט) כ-60%, בברזיל וגרמניה על כ-30% וביפן רוסיה ודרום קוריאה על פחות מ-20%. להערכתי, מספר המשתמשים ב-Facebook יצמח הן כתוצאה מגידול במספר המשתמשים באינטרנט, בעיקר בשווקים מתפתחים והן מעלייה בשיעורי החדירה בשווקים קיימים, בהם השימוש הגבוה בקרב בני הנוער עשוי להתפתח עם השנים לשיעורי חדירה גבוהים בקבוצות גיל נוספות. הזדמנות משמעותית לחברה יכולה להתממש במידה וממשלת סין, שאוסרת על כל שימוש ברשת Facebook, תשנה את מדיניותה.

גידול בהכנסה למשתמש

חישוב של חלוקת סך מכירות החברה בשנת 2011 במספר המשתמשים עומד על כ-4$ למשתמש. חישוב זה הוא פשטני למדי, אך הוא מדגים את ההשפעה הגבוהה שיש לכל דולר נוסף של הכנסות פר משתמש על סך הכנסות החברה, בצורה זו תוספת של דולר אחד תוסיף קרוב למיליארד דולר למכירות. ההזדמנות המשמעותית לגידול בהכנסות מפרסום נמצא באפליקציית הסלולר של Facebook, בה חברים כ-488 מיליון משתמשים.

היתרון של Facebook על פני פרסום מקוון אחר ברשת, הוא האינפורמציה האישית שמפרסם המשתמש, המאפשרת למפרסם גישה לפלחי שוק מדויקים. על פי מחקר שנעשה על ידי חברה חיצונית, ל-Facebook שיעורי פגיעה גבוהים משמעותית בקהל היעד מהאלטרנטיבות הקיימות.

הזדמנות אותה החברה לא מזכירה היא התחרות הישירה עם Google בתחום החיפוש. ‘חיפוש חברתי’ שכזה, בו יוכל המשתמש לחפש מי חולק איתו תחביב או עניין, יהווה הזדמנות למפרסמים לפנות לכמות משתמשים גדולה ול-Facebook הזדמנות להגדלת ההכנסה באופן משמעותי.

סיכונים

הסיכונים בהשקעה בחברה כוללים אובדן פופולאריות, קושי במדידת החזר על השקעה (ROI) למפרסמים והעובדה כי חברה אחת בלבד – Zynga מהווה את חלק הארי מההכנסות שאינן מפרסום. סיכונים אלה קיימים אך אינם מהווים לדעתי איום משמעותי על החברה כיום. לעומת זאת, תחרות מול Google תיצור חזית משפטית יקרה מול ענקית החיפוש.

בעיה חשובה נוספת בהשקעה היא חוסר אפשרות להשפיע על החלטות החברה, שהמנכ”ל והמייסד שלה,   Mark Zuckerberg, שולט על כ-56% מזכות ההצבעה בחברה. מכאן שכל החלטה לגבי החברה תתקבל רק באישורו ואף בניגוד לדעת בעלי המניות האחרים.

תמחור

מהניתוח עד כה נראה שיש היגיון בהשקעה ב-Facebook, השאלה היא באיזה מחיר? בהתחשב בכמות המניות המוצהרת בתשקיף, לאחר דילול, נגזר לחברה שווי של 111 מיליארד דולר. שווי זה גוזר מכפיל הכנסות של 30 ומכפיל רווח של 76. נשווה את ההנפקה לזו של Google, שהונפקה ב-8/2004. Google גייסה 1.86 מיליארד דולר במחיר 85 דולר למניה לפי שווי שוק של 23 מיליארד דולר במכפיל מכירות קרוב ל-24 ומכפיל רווח 67.5. Facebook היא חברה רווחית יותר מ-Google אך קצב הגידול במכירותיה נמוך יותר ולכן בהשוואה ל-Google החברה מונפקת בשלב מתקדם יחסית.

סיכום

מניית  Facebook הונפקה בשלב בוגר יחסית ובמחיר גבוה מדי. החברה צריכה למצוא דרכים לגרום למפרסמים ולמשתמשים הקיימים להוציא יותר כסף וכן להעלות את שיעור הרווחיות מהכנסותיה. זהו אתגר לא פשוט מכיוון והחברה מתכוונת להגדיל באופן משמעותי את הוצאותיה. עם זאת, אני מאמין כי צוות ההנהלה של החברה ברשות מר צוקרברג יכול לעמוד במשימה.

 

“פרסום זה אינו מהווה הצעה ו/או ייעוץ כלליים ו/או המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים שלך לרכישה ו/או ביצוע השקעות, פעולות ו/או עסקאות כלשהן, ואין בו משום המלצה ו/או חוות דעת ו/או תחליף לשיקול דעתך העצמאי”.

תגובות הקוראים (1)

  1. שי

    כתבה מעניינת ורלוונטית מאד! כן יירבו.

    הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?