אוהד חיים

איך שוק הרכבים החשמליים ישפיע על מחירי הנפט?

אוהד חיים
חברת הפקת הנפט מהגדולות בעולם "רויאל דאץ' של" (Royal Dutch Shell) הדהימה את תעשיית הנפט בתחזית קודרת ביחס לשאר המתחרות. האם אנחנו בפתח של מהפכה בתחום האנרגיה? ואיך השינויים צפויים להשפיע על כולנו?


השינוי הגדול מאז המהפכה התעשייתית

סקטור האנרגיה ניצב בפני השינוי הדרמטי ביותר מאז המהפכה התעשייתית – לא פחות (!).
מאז פיתוח מנוע הבעירה הפנימית, והמעבר של הצי הבריטי משימוש בפחם להנעת הצי באמצעות נפט, לא חווה הנפט ירידה בביקושים, למעט במיתונים חריגים בעוצמתם דוגמת 2008.
השינוי היחיד בביקושים לנפט התבטא בנגזרת השנייה, כלומר בקצב העלייה בביקושים, כעת אנו עומדים בפני שינוי משמעותי.

 

מנסים לחזות מתי הביקוש יגיע לשיא

אחת התיאוריות שאפיינה את שוק האנרגיה הייתה שיא תפוקת הנפט שעיקרה חיזוי הנקודה בזמן בה תפוקת הנפט תגיע לשיא, ולאחריו תתחיל לרדת.
המצב כיום השתנה, וכיום ההתמקדות היא בניסיון לחזות את נקודת הזמן בה הביקוש יגיע לשיאו – כלומר ההנחה היא שהעלייה בביקוש לנפט שתמיד הייתה קשורה לצמיחת התמ"ג העולמי, תתנתק ממנו – התמ"ג ימשיך לצמוח אך העלייה בביקוש לנפט תיעצר.

 

הקשר לטכנולוגיה

למעשה, מאז שנקדחה באר הנפט הראשונה בפנסילבניה בשלהי 1850 על ידי קולונל דרק, שוק האנרגיה חווה זינוק בביקושים לנוזל השחור. גם הפעם לטכנולוגיה השפעה משמעותית – פריצות דרך משמעותיות בתחום הסוללות, ומנועים תחליפיים למנועי בעירה, מובילים למסקנה שהנפט צפוי לאבד את המלוכה, וכעת הוויכוח הוא על העיתוי.
כאן מגיעה הפתעה נוספת והיא שדווקא חברות הנפט האירופאיות הן הראשונות לאמץ את השינוי, בעוד שחברות הנפט האמריקאיות לא ממהרות לאמץ את הנרטיב ה"ירוק".

 

עניין הטיימינג

תזמון זה הכל בחיים, ובטח כשאנחנו מדברים על חברות המשקיעות מיליארדי דולרים, בפיתוח מאגר שצריך להפיק נפט והכנסות לאורך תקופה ארוכה מאוד של כ-25 שנים.
לא חסרות דוגמאות של חברות שפספסו בהבנה של התעשייה בה הן פעלו. שינויים טכנולוגיים אומנם לא העלימו את הסקטור אלא "רק" שינו את הדרך בה פעלו בסקטור וזה מספיק למחוק חברות כעת תורו של סקטור האנרגיה.

 

הקשר לרכבים חשמליים

50% מהשימושים לנפט הן לתחבורה. על פי BNEF(Bloomberg New energy Finance)  חלקו של שוק הרכב בביקוש לנפט הוא 25%. בשנת 2040 שוק הרכבים החשמליים צפוי לגרוע שמונה מיליון חביות ביום מהביקוש לנפט (סך הביקוש היומי לנפט הוא כ–96 מיליון חביות). לעומת זאת, סוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכה כי הביקושים לנפט מרכבים יוותרו ברמה זהה לרמה הנוכחית – תחזית שנראית מנותקת מהמציאות על רקע ההתפתחויות המואצות בשנים האחרונות במעבר לרכבים חשמליים והיברידיים.

 

בשורה התחתונה

בעוד ששחקניות אמריקאיות כמו 'אקסון מובייל' ו'שברון' מעריכות כי שינוי בביקושים לנפט אינו נראה בטווח הנראה לעין, האירופאיות כבר נוקבות בתאריך קרוב בו הביקושים יגיעו לנקודת השיא (קרוב הוא מושג יחסי, אך בשוק האנרגיה עניין של 15 שנים זה מעבר לסיבוב) כאשר טוטאל, BP וסטאטאויל מעריכות כי שיא הביקושים נפט יגיע בין השנים 2030-2040. "רויאל דאץ' של"  צופה כי השיא צפוי להגיע כבר במחציתו השנייה של העשור הבא (בין השנים 2025-2030).

 

בעינינו, החלק המשמעותי שחברות האנרגיה האמריקאיות לא נותנות עליו את הדעת הוא קצב השינוי. אימוץ הטכנולוגיה ושינויי הצריכה מתרחשים בקצב מהיר יותר מזה שהורגלנו אליו בעבר, כזה שאינו משאיר זמן תגובה מספיק מהיר למי שלא התכונן ערב השינוי.

 

 

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מאמר זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקת, רכישת או מכירת נייר ערך או נכס פיננסי או לביצוע כל עסקה בהם.

 

 

 

תגובות הקוראים (3)

  1. שחר

    אין יש מאין, צריכת החשמל לטעינת רכבים תגדיל דרמטית ואף תכפיל את השימוש בתחנות כח מבוססות נפט, טעינת רכב אינה משולה לטעינת טלפון סלולרי ולכן עדיין הביקוש לנפט לא ירד עם עליית מספר כלי הרכב החשמליים

    הגב
    • אוהד חיים

      היי שחר,

      תודה על פנייתך ללאומי בלוג.

      הפקת חשמל בעולם מבוססת בעיקר על פחם וגז טבעי. בשנים האחרונות עלה השימוש בגז טבעי והאנרגיות ירוקות מה שהוביל לירידה משמעותית בביקושים לפחם. השפעת הפקת חשמל ממזוט היא שולית ביחס לביקושים לנפט.

      הערכה של חברת האנרגיה רויאל דאץ’ של, שכבר ב- 2025 נתחיל לראות ירידה בביקושים לנפט בהשפעת רכבים חשמלים. הירידה לא תהיה חדה כי רוב השימוש בנפט לתחבורה הוא בעיקר תעופה וספנות.

      אוהד

       

      הגב
      • Meir

        חלק ול מהחשמל מופק מתחנות כח גרעיניות, בצרפת זה 100 אחוז .

        הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?