רוני יוניסיאן

כך הפכה booking.com את מהפכת הנסיעות באינטרנט למכונת מזומנים

רוני יוניסיאן
נסעתם כבר לחו"ל השנה? יש סיכוי סביר שעברתם קודם באתר booking.com - אתר הזמנות החדרים הגדול בעולם. הסיפור של האתר, שפועל ב-42 שפות וב-220 מדינות, הוא במידה רבה הסיפור הגדול של האינטרנט. בוקינג - בדומה ל Google, Amazon ו E-Bay - ניצלה את הנגישות של מאות מיליוני צרכנים לרשת ויצרה מודל ששינה לחלוטין את הענף בו היא פועלת: ענף התיירות.

עם שיטת הדירוג שלו, המבוססת על המלצות הגולשים והשוואת מחירים, Booking.com הוא האתר המשפיע ביותא בתחומו – הוא קובע, יותר מכל אחד אחר, איזה מלון ידורג גבוה ואיזה לא, למי לא ישאר אף חדר בסופ"ש ומי לא יצליח למלא אפילו חצי מלון.

 

את השינוי והדומיננטיות שלה בשוק הצליחה Booking לתרגם למכונת מזומנים ולהצלחה עסקית אדירה, ואם אתם מתעניינים בכלכלת האינטרנט, אז זו בהחלט יכולה לשמש עבורכם דוגמה מרתקת להצלחה.
חברת האם של בוקינג, Priceline, נסחרת בבורסה כבר למעלה מעשור, ובפרק הזמן הזה צמחה המניה פי 42!
במילים אחרות: אם השקעתם 1,000 דולר לפני עשור, הניבה לכם המניה 42 אלף דולר!

03082016 1

הכנסות החברה, שממשיכות לצמוח במהירות, מבוססות על מודל של עמלה על כל חדר שנמכר דרך האתר. כך מצליחה בוקינג לגבות עשרות ומאות מיליוני שקלים על חדרי מלון בלי להחזיק ולו מלון אחד ולצמוח בשיעור דו-ספרתי מדי שנה למרות שהיא פועלת כבר 20 שנה.

 

כמו שקורה הרבה באינטרנט, למרות שנראה כי מדובר בשוק תחרותי מאוד, למעשה יש חברות שהן כל כך גדולות שהם כמעט מוגנות מתחרות. Booking נהנית ממה שמכונה "אפקט הרשת": הגודל שלה מהווה חסם תחרותי. לקוח שמגיע לאתר ימצא את היצע בתי המלון הגדול ביותר ולכן גם יוכל לבחור יותר בקלות בדיוק את בית המלון המתאים לו מבחינת הסוג, הרמה והקרבה הגיאוגרפית, מה שהופך כל אתר אחר שנכנס לשוק לפחות אטרקטיבי עבור הגולשים ולכן בעל סיכוי נמוך להתחרות ב Booking.

 

מנגד, בית מלון שמחפש לפרסם את עצמו יילך לאתר בו יש את הביקוש הפוטנציאלי הגבוה ביותר.
זה מקשה על המתחרים לגדול על חשבון החברה. אבל באינטרנט כמו באינטרנט כשעולה השמש ב-220 המדינות בהן היא פועלת, גם לבוקינג יש איומים מצד ענקים אחרים.
ההערכות הן שחברות ענק כמו גוגל, עליבאבא, פייסבוק ואחרות מנסות וינסו להתחרות בשוק הרווחי בו פועל Priceline.

 

03082016 2

רוצים לדעת יותר? הנה עוד כמה נתונים מעניינים על Priceline:

  • 850,000 נכסים (בתי מלון, דירות, בתי הארחה וכדומה) מציעים שירותי לינה באמצעות  האתר;
  • ניתן להשכיר רכב באמצעות פרייסליין בכ-46,000 נקודות הפזורות בעולם
  • בשנת 2015 ייצרה החברה מכירות של 9.5 מיליארד דולר
  • כיום, מספר הלילות בבתי מלון שמוזמנים דרך פרייסליין צומח בכ 25% בשנה
  • על כל דולר של מכירות, מייצרת החברה רווח נקי של 27 סנט. אלו הם שולי רווח גבוהים מאוד.

 

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מאמר זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקת, רכישת או מכירת נייר ערך או נכס פיננסי או לביצוע כל עסקה בהם.

תגובות הקוראים (2)

  1. רינה

    מנסיוני אני מזמינה לילה ראשון עם בוקסינג ויתר הלילות אני מזמינה במלון. המחירים זולים יותר ב 20% בממוצע.

    הגב
    • הנוסע המתמיד

      אז את לא נוסעת הרבה.
      כי בסופי שבוע, וחופשות של אותה מדינת יעד, לא תשיגי חדרים… פשוט אין מצב, ויש מצב שתתקעי לילות בלי מלון…

      הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?