אוהד חיים

אמזון בדרך לארץ? – השעון המעורר של הקמעונאיות המקומיות

אוהד חיים
הרשת הענקית שכבר שינתה את פני המסחר בארה"ב ודרסה בדרכה חברות רבות, מאיימת להגיע גם לכאן. מי שלא ישכיל להתמודד עם המעבר לקניות ברשת עלול לגמור כמו קניוני הרפאים העצובים בפרברים האמריקאיים

בעתיד הקרוב, לפי המידע שהתפרסם בתקשורת, תנחת בישראל ענקית בינלאומית שכבר חוללה מהפכה בשוק הקמעונאות האמריקאי – הלא היא אמזון. החברה שהתחילה את דרכה כאתר צנוע למכירת ספרים התרחבה לעוד ועוד תחומי מסחר, הכל באמצעות האינטרנט. בכך, היא הייתה אחת הסיבות העיקריות לכך שקמעונאיות גדולות, שלא השכילו לעבור לרשת בזמן, איבדו מכוחן ואף קרסו; ושיעור המבקרים בחנויות הפיזיות ירד והלך.

 

משקיעה את ההכנסות בהתרחבות

 

לאחר שהשתלטה על הקמעונאות האמריקאית, בשנים האחרונות עמלה אמזון על מהלך אדיר של התרחבות לשווקים שונים בעולם, כאשר היא משקיעה את כל הכנסותיה בכך – גם במחיר של הפסד עצום, רבעון אחרי רבעון. בדרכה, היא רומסת חברות רבות אחרות – ששווי השוק שלהן צונח מיד עם הידיעה שאמזון החליטה להשיג דריסת רגל בתחום שלהן.

 

בישראל עוד לא מתרגשים

 

לעומת התגובות החריפות הללו, בישראל הגיב השוק באופן מתון למדי על כניסתה של אמזון, כשהמניות הרלוונטיות ירדו באחוזים ספורים. ייתכן שהמשקיעים בישראל שאננים יחסית, לאור הפעילות הגוברת בשנה האחרונה מצד יותר ויותר קמעונאיות מקומיות שפותחות אתרי מסחר בהשקעה אדירה.

הדוגמה העומדת לנגד עיני הרשתות האלה היא וול-מארט, ענקית הקמעונאות האמריקאית, שהסתגלה למצב החדש בעזרת הרחבת פעילות המסחר שלה ברשת. בבלאק פריידי האחרון, למשל, הצליחה וול-מארט להציע לגולשים מחירים אטרקטיביים במיוחד – גם בהשוואה למתחרה אמזון. ואולם, לא בטוח אם גם התעשייה המקומית תצליח לגייס את המשאבים המתאימים כדי להתחרות באמזון.

 

זה הזמן לזוז

 

בשנות ה-90, עבר המסחר בישראל מהפך מהותי – כאשר הקונים עברו מהרחובות במרכזי הערים לקניונים הממוזגים, שסיפקו את כל החבילה – קניות, בילוי וגם מסעדות. נראה שעכשיו, בעידן הקניות ברשת, הקניונים הם אלה העומדים בפני סכנת הכחדה: בארה"ב כבר עומדים מאות קניונים ריקים, מבני רפאים שמעידים על מהירות השינוי. ישראל נוטה לחקות מגמות צרכניות בארה"ב – כך שנראה שהקניונים כאן צריכים להתחיל לשים דגש על חוויית בילוי כוללת, ולא רק חנויות.

 

עבור אמזון, השתלטות על המגזר הקמעונאי בישראל תהיה קלה. היא מורגלת בכיבוש שווקים גדולים הרבה יותר, ויש לה מערך תפעולי אדיר ויעיל. הדבר היחיד שעלול לעמוד בדרכה הם הגופים הרגולטוריים השונים.

 

בשורה התחתונה, עבור השוק הישראלי, שינוי של מרכז הכובד מהחנויות בקניון לחנויות ברשת יהיה מהלך מועיל בכל מקרה – בין אם אמזון תנחת פה במלוא עוצמתה, ובין אם לא.

 

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מאמר זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקת, רכישת או מכירת נייר ערך או נכס פיננסי או לביצוע כל עסקה בהם.