אוהד חיים

אמזון בדרך לארץ? – השעון המעורר של הקמעונאיות המקומיות

אוהד חיים
הרשת הענקית שכבר שינתה את פני המסחר בארה"ב ודרסה בדרכה חברות רבות, מאיימת להגיע גם לכאן. מי שלא ישכיל להתמודד עם המעבר לקניות ברשת עלול לגמור כמו קניוני הרפאים העצובים בפרברים האמריקאיים

בעתיד הקרוב, לפי המידע שהתפרסם בתקשורת, תנחת בישראל ענקית בינלאומית שכבר חוללה מהפכה בשוק הקמעונאות האמריקאי – הלא היא אמזון. החברה שהתחילה את דרכה כאתר צנוע למכירת ספרים התרחבה לעוד ועוד תחומי מסחר, הכל באמצעות האינטרנט. בכך, היא הייתה אחת הסיבות העיקריות לכך שקמעונאיות גדולות, שלא השכילו לעבור לרשת בזמן, איבדו מכוחן ואף קרסו; ושיעור המבקרים בחנויות הפיזיות ירד והלך.

 

משקיעה את ההכנסות בהתרחבות

 

לאחר שהשתלטה על הקמעונאות האמריקאית, בשנים האחרונות עמלה אמזון על מהלך אדיר של התרחבות לשווקים שונים בעולם, כאשר היא משקיעה את כל הכנסותיה בכך – גם במחיר של הפסד עצום, רבעון אחרי רבעון. בדרכה, היא רומסת חברות רבות אחרות – ששווי השוק שלהן צונח מיד עם הידיעה שאמזון החליטה להשיג דריסת רגל בתחום שלהן.

 

בישראל עוד לא מתרגשים

 

לעומת התגובות החריפות הללו, בישראל הגיב השוק באופן מתון למדי על כניסתה של אמזון, כשהמניות הרלוונטיות ירדו באחוזים ספורים. ייתכן שהמשקיעים בישראל שאננים יחסית, לאור הפעילות הגוברת בשנה האחרונה מצד יותר ויותר קמעונאיות מקומיות שפותחות אתרי מסחר בהשקעה אדירה.

הדוגמה העומדת לנגד עיני הרשתות האלה היא וול-מארט, ענקית הקמעונאות האמריקאית, שהסתגלה למצב החדש בעזרת הרחבת פעילות המסחר שלה ברשת. בבלאק פריידי האחרון, למשל, הצליחה וול-מארט להציע לגולשים מחירים אטרקטיביים במיוחד – גם בהשוואה למתחרה אמזון. ואולם, לא בטוח אם גם התעשייה המקומית תצליח לגייס את המשאבים המתאימים כדי להתחרות באמזון.

 

זה הזמן לזוז

 

בשנות ה-90, עבר המסחר בישראל מהפך מהותי – כאשר הקונים עברו מהרחובות במרכזי הערים לקניונים הממוזגים, שסיפקו את כל החבילה – קניות, בילוי וגם מסעדות. נראה שעכשיו, בעידן הקניות ברשת, הקניונים הם אלה העומדים בפני סכנת הכחדה: בארה"ב כבר עומדים מאות קניונים ריקים, מבני רפאים שמעידים על מהירות השינוי. ישראל נוטה לחקות מגמות צרכניות בארה"ב – כך שנראה שהקניונים כאן צריכים להתחיל לשים דגש על חוויית בילוי כוללת, ולא רק חנויות.

 

עבור אמזון, השתלטות על המגזר הקמעונאי בישראל תהיה קלה. היא מורגלת בכיבוש שווקים גדולים הרבה יותר, ויש לה מערך תפעולי אדיר ויעיל. הדבר היחיד שעלול לעמוד בדרכה הם הגופים הרגולטוריים השונים.

 

בשורה התחתונה, עבור השוק הישראלי, שינוי של מרכז הכובד מהחנויות בקניון לחנויות ברשת יהיה מהלך מועיל בכל מקרה – בין אם אמזון תנחת פה במלוא עוצמתה, ובין אם לא.

 

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מאמר זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקת, רכישת או מכירת נייר ערך או נכס פיננסי או לביצוע כל עסקה בהם.

תגובות הקוראים (9)

  1. יעל

    אמזון טובה לעסקים הקטנים מכיוון שהיא מהווה פלטפורמה שמאפשר לעסקים הקטנים שלא יכולים להכנס לקניונים הגדולים למכור דרכה מבלי לדאוג לאחסון, אריזה ומשלוח ובכך להתחרות ברשתות הגדולות

    הגב
    • אסף

      אמת. אבל הקמעונאים הקטנים לא יצליחו במשימת המעבר ללא תמיכה/הדרכה. רק אחוז קטן וצעיר בעל ידע ויכול יצליחו ‘להתעדכן’. והרוב יאכלו קש בישראל. המתחם הגדול ילך לרשתות וליזמים צעירים שישתלטו על המעבר.

      הגב
  2. מיכאל

    אני פעם רציתי להתחיל לעשות קניות בחברת “אמזון” ,אך שראיתי שלא מוכרים,כאשר מדובר בישראל החלתתי שלא יקנה אצלהם .
    רק EBAY או ALIEXPRESS .

    הגב
  3. דניאל

    הישראלי חכם,
    כשהוא יבין שהכסף שלו הולך לפרנס חברות ענק בינלאומיות על חשבון מקומות עבודה ופרנסה של כבוד של הרבה מאוד אנשים, כאן בארץ, ושבעצם הקמעונאות המקומית היא היא שמניעה את גלגלי הכלכלה המקומית ובלי שמישהו ירוויח כאן בארץ, לא יהיה כאן כלום פשוט כלום, לא קניון ולא בית קפה ולא קולנוע ולא בית ספר וגם לא אוניברסיטה, הישראלי הזה יחזור מהר מאוד (שוק קטן לא?? אמזון לא יודעת להתמודד בשוק קטן ופטריוטי !!) לקניונים ולרחובות ולבילוי ולחוויה שבקניה במקומות הללו.

    הגב
  4. ראובן

    ערך החנויות יורד וירד. אנשים קונים ברשת. העולם משתנה. אפילו תספורת נוכל בעתיד לקבל בלחיצת כפתור.

    הגב
  5. יורם אלבז

    ההפסד העיקרי הוא איבוד חוויית הקניה עצמה ושנית אגירת ים של פריטים מיותרים וזולים באיכות נמוכה
    ניתוק חברתי ואבטלה גואה להערכתי זו ירייה ברגל לאורח חיים בריא

    הגב
    • עמית

      יורם…קלעת בדיוק. אי אפשר למכור בזול מוצרים איכותים שהושקעו בהם זמן וכסף.אמזון מוכרת המון זבל מיותר וחזר תועלת שיושב אצל אנשים בבית.אמזון מראה רווח תפעילי שולי ביותר. למכור באמזון זה סיוט…ואני אומר לך את זה מתוך ניסיון. אתה צודק לגבי גלי אבטלה שיהיו נספחים קשים מאד לכניסה שלהם. מקווה שהציבור הישראלי יתמוך בעסקים המקומיים שגם ככה בקושי מרימים את הראש מעל המים .

      הגב
  6. האזרח דרור

    הצרכן הישראלי ירוויח, בטווח הקצר לפחות. לאחר מכן הוא יהיה תלוי במידה רבה במחיר שיקבע המונופול שיקרא אמזון. בה בעת עלולים עשרות אלפי ישראלים לאבד את פרנסתם – זה רק התחלה של החלפת המשרות על ידי רובוטים ומחשבים. בסופו של תהליך יש מעט מאד משרות שלא ניתן להחליף במחשב או רובוט. השאלה היא מי ישלוט ברובוטים האלה – ממשלות וכמה תאגידי ענק או הציבור הרחב.

    הגב
    • יונה שהרבני

      אכן חומר למחשבה

      הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?