דני ספקטור

מה זה בעצם פודקאסט?

דני ספקטור
אחרי שכבשו את ארה"ב, גם הישראלים מגלים את עולם הפודקאסטים. אז על מה בעצם כל הרעש? איך ואיפה מאזינים לו? הכנו מדריך מיוחד, כולל כמה המלצות לפודקאסטים שווים

בכל הקשור לצפייה בטלוויזיה, הצרכנים הפכו בשנים האחרונות למנהלי לוחות השידורים של עצמם בזכות ה-VOD, נטפליקס ושלל הטכנולוגיות שכבשו את השוק. גם עולם הרדיו חווה מהפכה דומה. למה לתת לאחרים לקבוע לנו את סדר השירים והתכנים שנשמע? המאזינים רוצים לקבוע לעצמם את ההאזנה ולהתאים אותה לתחומי העניין שלהם.

אז מה זה בכלל פודקאסט?

פודקאסט הוא צירוף של שתי מילים – פוד (קיצור של אייפוד, מכשיר ניגון השירים של חברת אפל) וקאסט (שידור). החלופה העברית שנבחרה, אגב, היא הסכת.

 

מדובר בסדרות של תכניות בכל הנושאים האפשריים שמופקות על ידי מגוון אנשים, מתחנות הרדיו המסורתיות ועד לאנשים בבית עם מיקרופון ומחשב. התכנים הם חינמיים לחלוטין, ניתנים להורדה במגוון אפליקציות ייעודיות וכל אחד יכול להאזין להם מתי שהוא רק רוצה.

 

בישראל הופקו עד היום מאות פודקאסטים, ביניהם עשרות שזכו לקהל מעריצים ומאזינים אדוק, ועדיין נדמה שהפריצה הגדולה באמת של המדיום הזה תהיה בשנה הקרובה.

 

 

קצת מספרים

מחקר שערך לפני כשנה וחצי ד"ר טל לאור, מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, בדק ומצא בקרב המאזינים שכיחות גבוהה של גברים, עובדי היי-טק בעלי הכנסה והשכלה גבוהים מהממוצע, שגילם נער בין 26-45. את ההאזנה לפרקים השונים מרביתם עושים במקביל לעיסוקים אחרים.

 

מדובר במאפייני מאזינים שונים מארצות-הברית, שם טווח הגילאים מתחיל צעיר יותר – 18-34 ולרוב הם מאזינים לפודקאסטים כעיסוק עיקרי – כלומר, כל תשומת הלב מרוכזת בו. איך מסבירים את זה המומחים? לנו, ככל הנראה, יש פחות שעות פנאי ולכן אנחנו מנסים למקסם את השעות הבודדות שלנו למקסימום פעולות.

 

על פי אותו מחקר נמצא כי מרבית האנשים האזינו לפודקאסט בעקבות המלצה של חבר – והם גם רוצים לשתף עם המכרים שלהם פודקאסטים שהם אהבו.

 

איך מתחילים להאזין?

יש לכם אייפון? חפשו במסך הבית שלכם את האפליקציה עם הלוגו הסגול ובתוכו אנטנה – ותכנסו לעולם שלם של מאות אלפי תכניות מהארץ ומהעולם. רישמו בשדה החיפוש כל מילה או ביטוי שתרצו ותקבלו מיד את כל הפודקאסטים הרלוונטיים לנושא המדובר. במקביל, ניתן גם לעבור על הפודקסטים החדשים המומלצים על ידי חברת אפל בישראל ובעולם, לראות את הפודקאסטים המואזנים ביותר ולעבור בצורה קלה ונוחה בין הקטגוריות השונות. שמעתם ואהבתם? אתם יכולים ללחוץ על כפתור ה-Subscribe כדי להירשם לעדכונים, לקבל הודעה על כל פרק חדש שיוצא וגם לתת לאפליקציה את האפשרות להוריד אותו אוטומטית למכשיר שלכם כדי שתוכלו להאזין לו בכל רגע.

 

לבעלי אנדרואיד ישנן עשרות אפליקציות הניתנות להורדה ובהן ניתן להאזין למגוון פודקאסטים, המומלצות שבהן הן podcast addict ו-stitcher. גם בתוך אפליקציית ספוטיפיי יש אלפי פודקאסטים מסביב לעולם. את הפרקים ניתן להוריד ולהאזין להם בכל רגע נתון – אפילו בזמן טיסה.

 

 

גם עולם הפרסום גילה את הפודקאסטים

הסיבה העיקרית שאנשים מאזינים לפודקאסטים היא הרצון ללמוד ולהיות מעודכנים. זו גם הסיבה בגללה מפרסמים וחברות רבות הבינו שיש כאן דרך טובה למפגש בלתי אמצעי עם הקהל אליו הם פונים.

 

מחקרים הראו ש-67% ממאזיני הפודקאסטים זוכרים את המותגים שפרסמו בפרק שהם שמעו, ומספר דומה של מאזינים העידו שפרסומת בפודקאסט עודדה אותם לבצע רכישה. בגלל שמדובר בתוכן שהם בחרו לצרוך ושעניין אותם, המאזינים גם סלחנים יותר כלפי פרסומת או אזכור של מותג.

 

אחד הפודקאסטים הפופולריים ביותר בארצות-הברית היה Life after, ממש כמו ברדיו של שנות ה-50, על עובד FBI שאיבד את אשתו והתמכר לקול שלה ברשת חברתית חדשנית. את הפודקאסט הפיקה חברת הענק ג'נרל אלקטריק שמלבד חסות קצרה לא פרסמה בו דבר – אך האפקט על המאזין היה גדול, וכך גם התוספת התדמיתית כחברה חדשנית.

 

המלצה על 4 פודקאסטים למתחילים:

  1. חיות כיס – פודקאסט הכלכלה והצרכנות של כאן, תאגיד השידור הישראלי. המוטו שלהם הוא "סיפורים על כלכלה של בני אדם במילים של בני אדם" וקרוב למאה פרקים הם מנסים להביא את עולם הכלכלה הישראלי במילים פשוטות ומסבירים מה זו ריבית ולמה מחירי הבצל עולים ויורדים כל הזמן
     

  2. פופקורן – בכל פרק פוגש המגיש ליאור פרנקל אדם אחר, ומראיין אותו על הקריירה והסיפור יוצא הדופן שלו. לרוב יוצאות משם תובנות שכל אחד מהמאזינים לוקח מהן לפחות משהו אחד למחשבה בהמשך הדרך
     

  3. המשקיעים – פודקאסט ההשקעות של לאומי דיגיטל ודה מרקר לייבלס, שמסביר בגובה העיניים לציבור המשקיעים (ואלה שהיו רוצים להכנס לעולם הזה) על בניית תיקי מניות, על השינויים הדיגיטליים בעולם ההשקעות ועל האפשרויות הרבות שנפתחו בשנים האחרונות
     

  4. שיר אחד –עוד פודקאסט מבית "כאן" עם פרקים קצרים, 10-15 דקות, שבכל אחד לוקחים להיט ישראלי אחד ומפרקים אותו לגורמים יחד עם האנשים שעומדים מאחוריו. איך דויד גרוסמן כתב את "שירת הסטיקר"? מי הוא מיגל האמיתי מ"שיר אהבה אינדיאני"? ואיך דודו טופז קשור ל"נפרדנו כך"? כל התשובות בפודקאסט הזה

תגובות הקוראים (5)

  1. אלברט אמלארד

    אני מאזין בדרך כלל לפודקאסטים מוזיקליים בשטח האלקטרוניקה , ומאד נהנה מזה יש הרבה פירוט מתוכנן מראש עם המלצות להמשך צפייה , אני גם נהנה מפודקאסים של שמיעת ספרים קוליים אשר בהחלט נותנים את הטון להזנה , ותודה רבה לכם על המאמר המעניין הזה והאיכותי הזה

    הגב
  2. ארנון ברנדס

    תודה על המאמר הברור.
    שמעתי על תוכניות הפודקאסט אולם לא הבנתי איך לתרגם לעשייה.
    תודות לכם מתחיל ממחר לבצע שידורים בנושאים הקרובים אלי.

    הגב
    • אריק ישראלוב

      היי ארנון,
      תודה לך על הפידבק החיובי 🙂
      המון בהצלחה,
      אריק

      הגב
  3. שוקי קוצינסקי

    חברים בארה”ב מכורים לתכנית התחקירים SLOW BURN שמשודרת בפודקאסט, התחקיר התורן האחרון שמעורר ביקורת ציבורית הוא על הנשיא קלינטון וחיי המין העשירים שלו.

    הגב
  4. זהר

    הפודקאסטים נועדו למי שאינו יודע לקרא. תרתי משמע. ולמי שאינו רואה. כשאני קורא מאמר אני מדלג על כל הבולשיט שנמצא בדרך ואילו בפודקאסט חייבים לשמוע את כל מילות המילוי וכמובן בלי סוף של פרסומות שאליהן אתם כלל לא מתיחסים. ויש להוסיף כי ישנם אנשים שהשמיעה שלהם משובשת. יש ברשת ערימה של מאמרים מענינים ונהניתי מהם כל עוד היה להם תמלול. ברגע שהפסיקו את התמלול – חדלתי גם אני לחפש אותם.

    הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?