מורן זר קצנשטיין

צעירים שמרוויחים מהרשתות החברתיות: איך זה עובד?

מורן זר קצנשטיין
הם מצליחים לסחוף כמויות צופים שעוקפות את הסלבס בטלוויזיה, מייצרים קשר יוצא דופן עם העוקבים שלהם, והחברות הכי גדולות מוכנות לשלם להם, והרבה. אז למה כולם נוהרים אחרי היוטיוברים, והאם זה טוב?

הורים רבים לא מבינים למה הילדים שלהם מעבירים שעות בצפיית סרטונים ביוטיוב ולמה הם כל כך רוצים להיות יוטיוברים בעצמם. למעשה, המבוגרים לא תופסים את היוטיוב כזירה של יצירה, אלא כמקום שבו ילדים ובני נוער ״סתם מצלמים שטויות מול המסכים וגם עושים מזה כסף״. והאמת? חבל, כי זו קריאה מאוד לא נכונה של המציאות.

 

אז כל אחד יכול להיות יוטיובר?

אחד הפרקים של ארץ נהדרת מתעד את נסיונותיו הנואשים של היוטיובר, שאותו מגלם סתיו ראול, להמציא אתגרים שיעניינו את הצופים – אבל נכשל בכך. ובכן, הכישלון של הסאטירה משקף בעצם את התשובה: להיות יוטיובר מצליח זה ממש לא ״סתם״. להיות יוטיובר מצליח זה לחלוטין תולדה של יכולות וכישרון.

 

יוטיובר, ואין זה משנה מה גילו, הוא אדם שיודע לספק תוכן שמעניין את הקהלים שלו, לספר סיפור, לייצר מעורבות אצל הצופים ואפשר לומר שיש לו סט כישורים שלא מבייש אף איש שחקן או סלב אחר. בין היוטיוברים הצעירים היום אפשר למצוא יוצרי אנימציה, גיימרים (מומחים למשחקי מחשב), סטנדאפיסטים ועוד. וכולם מאוד כריזמטיים אל מול המצלמה.

 

מעבר לכישורים בהם הם ניחנו, רכשו היוטיוברים גם סט מיומנויות חדש. הם ממש לא צריכים צבא של מפיקים, אנשי תוכן, עורכים ואנשי ארט שיעבדו איתם – הם עושים הכל לבד, ועושים זאת מצוין. לכן, כשחושבים על דור ה-Z ועל מקצועות העתיד, אפשר להבחין במגמה בה אין התמסרות למקצוע אחד, ויש צורך בפיתוח כמה שיותר מיומנויות עקב הרצון לעסוק במגוון עולמות.

 

 

סוד הקסם: שקיפות, אמינות ונגישות אל מול העוקבים

חשוב להבין שהחיבור בין יוטיובר לקהל שלו הוא חיבור בלתי אמצעי. ה"ולוגים", שהם למעשה בלוג אישי המצולם בווידאו, הם ההזדמנות שלהם ליצור קשר בלתי אמצעי עם הקהל שלהם, וכך ליצור אינטימיות מאוד גדולה וקשר חזק עם העוקבים. ניתן לראות כי יש יוטיוברים שסיפרו על הנטיות המיניות שלהם לקהל העוקבים שלהם בפעם הראשונה, שיתפו רק אותם בדברים שקורים להם בבית ובבית הספר וכו׳. יש הרבה יותר קרבה – ולכן, היחס של העוקבים כלפי היוטיוברים הוא שונה מאוד לעומת כוכבי קולנוע או טלוויזיה. צופי YouTube מדווחים במחקרים שהיחס שלהם כלפי יוצר YouTube דומה ליחס כלפי אח גדול או חבר קרוב ולא כמו היחס כלפי כוכב בלתי נגיש.

 

הכוכבים החדשים: שיתופי פעולה עם מותגים

אם בעבר צעירים רצו להיות דוגמנים ושנים אחר כך חלמו להיות כוכבי ריאליטי, היום היוטיוברים הם מושא העניין החדש. גם חברות וארגונים זיהו זאת: מותגים משלמים ליוטיוברים כדי שיגיעו להשקות, מפגשי המעריצים שהם מקיימים מלאים עד אפס מקום, וחלקם גם הופכים להיות "פרזנטורים". ועדיין, למרות האלמנט העסקי, אצל היוטיוברים הבסיס הוא הקהל והאמון שלו בהם. מסיבה זו, יוטיוברים רבים מסרבים לשתף פעולה עם מותגים כאלה או אחרים כי הם לא מאמינים בו, או לא רוצים לאכזב את הקהל שלהם. אבל כשהם כן ממליצים על מוצר או מותג מסוים, קהל העוקבים שלהם סומך עליהם.

 

 

הכנסות מפרסום

יוטיוברים עם מיליוני עוקבים מתחלקים עם יוטיוב בהכנסות מפרסום בערוץ שלהם. למושג הזה קוראים מוניטיזציה. כשערוץ מגיע לרף עוקבים מסויים, מנהל הערוץ יכול להגיש בקשה ליוטיוב לפרסם בו. יוטיוב סורקת את התכנים בערוץ כדי לוודא שהם לא פוגעניים ובמידה והערוץ אושר היא מתחילה לקדם בו פרסומות. ההכנסה גדלה בהתאם לכמות הצפיות בסרטונים.

 

בארץ אין סדרי גודל כאלו של עוקבים ולכן עיקר ההכנסות של יוטיוברים הוא משיתופי פעולה עם מותגים, בסכומים שיכולים לנוע בין אלפים בודדים לבין עשרות אלפי שקלים למהלכים שנתיים מתמשכים בהם היוטיוברים משמשים כפרזנטורים או שגרירים של המותג.


 

לסיכום, יותר ויותר מותגים היום בוחרים לעבוד עם יוטיוברים בתשלום, חלקם נערים ונערות צעירים וחלקם כבר אחרי צבא. והמשותף לכולם? הם מוכשרים, כריזמטיים, חרוצים וסוחפים. הם לא מפסיקים לרכוש מיומנויות, להשתכלל, לחדש והיפה מכולם – להיות כנים ומחוייבים לקהלים שלהם. במילים אחרות, אם להעריץ אדם ולרצות להיות כמוהו – היוטיובר הוא אחלה דמות: אדם שדרכו מבטאת עבודה קשה, דבקות במטרה, למידה והצלחה.

 

מורן זר קצנשטיין היא מייסדת YYY ובית הספר למקצועות היוטיוב.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?