x

הפיצ’רים הדיגיטליים שעשו את השנה

לדבר עם בוטים בפייסבוק, לתעד כל רגע בסטוריז ולצפות בשידורים חיים מכל העולם דרך הסמארטפון: אלו שלוש התופעות שעשו לישראלים את ההבדל בתשע"ז

שנה מלאת פיצ'רים חדשים ומרתקים עברה עלינו הישראלים ברחבי האינטרנט. כמו בכל שנה, היו טרנדים רבים שחלפו ללא השפעה ממשית, אבל בכל פעם שרק נדמה לנו שכבר אי אפשר להמציא שום דבר חדש ומעניין, הגיעו פיתוחים חדשניים והפתעות שהצליחו להפוך לפופולריים ולשנות עוד קצת את הדרך שבה אנחנו משתמשים באינטרנט, במחשב ובסמארטפון.

 

שנת הרובוט
למרות שצ'טבוטים הם לא דבר חדש, וכבר ב-1994 הוענק להם שמם, הרי שהשנה האחרונה סימנה את פריצתם אל המיינסטרים והפיד של כולנו. בעזרת דחיפה מסיבית של פייסבוק, התחלנו לראות צ'טבוטים כמעט בכל עמוד פייסבוק מסחרי. הפלטפורמה של פייסבוק מאפשרת להפעיל צ'טבוטים בקלות רבה, גם אם אין לכם ידע בתכנות.

 

לצ'טבוטים יתרונות רבים על פני אפליקציות: קל מאוד לפתח אותם, הם אינטואיטיביים ומהירים יותר והם מאפשרים לתת מענה ראשוני לגולש שמחפש מידע.

 

מפעילי העמודים משתמשים בהם בעיקר כדי לתת שירות בסיסי ללקוחות, גם בשעות שבהן אין מענה אנושי, או כאשר יש עומס רב. כך למשל, אפשר להזמין פיצה מפיצה האט באמצעות שיחה עם צ'טבוט, להגיע ליעד המבוקש באמצעות מוביט, להיעזר בבוט בתכנון החופשה באמצעות אפליקציית Kayak ועוד. ניתן לראות את השימוש בצ'טבוטים גם באתרים מסחריים שונים, כמענה ראשוני ובסיסי ללקוחות, לפני שהם פונים למרכזי שירות המאוישים על ידי בני אדם.

 

השימוש הנרחב בצ'טבוטים ובאינטיליגנציה מלאכותית (AI) בתקופה האחרונה, כבר הניב דיונים ושאלות רבות לגבי מקומם של הרובוטים בחברה האנושית, והסכנות שבהסתמכות על רובוטים לביצוע פעולות רבות. בחודש יולי השנה, הודיעה פייסבוק כי מחקה שני בוטים שפיתחו שפה עצמאית משל עצמם. החוקרים של פייסבוק לימדו את הבוטים לתקשר ביניהם והניחו להם לשוחח ללא פיקוח. לאחר זמן קצר, פיתחו הבוטים שפה משלהם. לאור המחלוקת שהדבר עורר, החליטו בפייסבוק להעלים אותם.

 

ועכשיו, בשידור חי!
פייסבוק עושה מאמצים רבים כדי לקדם את השימוש בה כפלטפורמת וידיאו, ואחד הצעדים המשמעותיים בתחום היה שידורי הלייב בפייסבוק. למעשה, כל מי שברשותו סמארטפון וחיבור סביר לאינטרנט, יכול להפוך היום לתחנת טלוויזיה קטנה.

 

שידורים חיים באינטרנט (streaming) אינם דבר חדש, ויש אתרים רבים שמאפשרים שידורים חיים ממסך המחשב (טוויץ' ויו טיוב, למשל), אולם ברוב המקרים השידור הצריך קצת התעסקות, התקנת תוכנה ומצלמה סבירה. השידורים החיים של פייסבוק מתאפשרים באמצעות אחד הכלים הבסיסיים והזמינים ביותר – טלפון סלולרי עם מצלמה.

 

עמודים מסחריים, מותגים ומובילי דעה משתמשים בפיצ'ר הלייב של פייסבוק לעתים קרובות. אפשר לראות נאומים פוליטיים, לראות הופעות חיות ותחרויות ספורט, לדבר עם סלבס ועוד.

 

שידורי הלייב זוכים להצלחה רבה גם בסיקורים חדשותיים – במיוחד בשעות שבהן אנשים נמצאים בעבודה ולא מול הטלוויזיה. כך למשל, נחיתת טראמפ בישראל זכתה לצפיות רבות בפייסבוק – בגלל האפשרות לצפות בכל מקום ובכל זמן.

 

 

מה הסיפור שלכם?
במלחמה העקובה מדם בין אינסטגרם לסנפצ'אט, נראה שאינסטגרם יוצאת לאחרונה כשידה על העליונה. אחד הצעדים המשמעותיים ביותר של אינסטגרם בשנה האחרונה, היה הצגת פיצ'ר הסטוריז – ש"נגנב" מסנפצ'אט והפך לאחד הפיצ'רים הפופולריים ביותר ברשת שיתוף התמונות.

 

האפשרות לשתף במהירות תמונה או סרטון קצר, תוך הוספת אלמנטים גרפיים חמודים, והעובדה שהשיתוף נעלם לאחר 24 שעות, הפכה את הסטוריז ללהיט והחלישה את כוחה של סנאפצ'אט.

 

בישראל יש כמיליון וחצי משתמשי אינסטגרם, המשתמשים ברשת החברתית כתריסר פעמים ביום. בני הנוער, השולטים באינסטגרם ביד רמה ומעדיפים אותה משמעותית על פני פייסבוק, אוהבים במיוחד לשתף סטוריז – בעיקר בגלל היעלמותם לאחר יום אחד. זמן מה לאחר השקת הסטוריז, הוסיפו באינסטגרם גם את הפילטרים – האפשרות להוסיף אלמנטים גרפיים על הפרצוף המצולם או על התמונה בכלל. הפיצ'ר הזה, שמקורו גם כן בסנאפצ'אט, רק חיזק את כוחה של אינסטגרם ותרם לצמיחתה האדירה.

 

נכתב על ידי רויטל סלומון, בעלת The Shark Lady, המתמחה בפיתוח אתרי אינטרנט ותוכן.

אתר לאומילאומי למשכנתאותלאומי טרייד

קוראים מגיבים

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?