גלעד קהת

כך תימנעו מהונאות אשראי

גלעד קהת
גורמי פשיעה מנסים כל העת לגנוב פרטים של כרטיסי אשראי

גורמי פשיעה מנסים כל העת לגנוב פרטים של כרטיסי אשראי על מנת לבצע הונאות כלכליות. חברות האשראי מתמודדות איתם בהצלחה, אבל כדי לנצח במלחמה הזאת הן צריכות גם אתכם – הלקוחות. שוחחנו עם גלעד קהת, גלעד קהת, סמנכ”ל ומנהל אגף משאבי אנוש ומטה בלאומי קארד, ושמענו ממנו כמה עצות טובות שיעזרו לכם להתגונן מפני הונאות בכרטיס האשראי שלכם.
במהלך השהייה היומיומית שלנו באינטרנט, אנחנו משאירים ברחבי הרשת מידע אישי אודותינו, החל ממה שמעניין אותנו, ועד פרטי חשבונות הבנק ומספרי כרטיסי האשראי. פרשת ה”האקר הסעודי” שהתרחשה לפני כשנתיים – אז הצליח האקר לפרוץ לאתרי סחר מקוון בישראל ולגנוב מהם את פרטי כרטיס האשראי של עשרות אלפי ישראליים – העמידה במרכז תשומת הלב את סוגיית אבטחת המידע וניהול הסיכונים באתרי הסחר המקוון, ענף הבנקאות, וחברות כרטיסי האשראי. את הטיפול בפריצה והשלכותיה ניהלו בישראל חברות כרטיסי האשראי, בשיתוף הבנקים וגופים נוספים, ששילבו ידיים במטרה לצמצם את הנזקים למינימום האפשרי. ואכן, בסופו של יום, הנזק ללקוחות בפרשת ההאקר הסעודי הייתה אפסית.

באופן טבעי, הפריצה לחשבונות של לקוחות כה רבים יוצר חשש לביטחון פרטי כרטיסי האשראי אצל כל אחד ואחת מאיתנו…

שאלנו את גלעד קהת מי עומד מאחורי ההונאות האלה – ואיך מתגוננים מפניהן?  

“גורמי הפשיעה שמנסים לבצע הונאות בכרטיסי האשראי הם רבים ובעלי מאפיינים שונים”, מסביר קהת, “גם גנבים שפועלים לבדם, אך גם חבורות פשיעה מאורגנות. לאחרונה אנו אף עדים “לייבוא” של פשע מאורגן מחו”ל, שמגיע לארץ על מנת לבצע הונאות מורכבות בכרטיסי אשראי”.

איך מתמודדות חברות האשראי עם האיומים הללו?
“חברות כרטיסי האשראי מהוות כוח מרכזי במלחמה בהאקרים ובניסיונות הונאה אחרים. הן יודעות לנהל את הסיכונים ובמקרה של פגיעה, חלילה, הן גם יודעות לגבות את הלקוחות ולמזער נזקים בהתאם”.

איך הן עושות את זה?  

“באמצעות מתודולוגיית עבודה מסודרת, בשילוב מערכות טכנולוגיות חדשניות, המנטרות ביום-יום את הפעילות הפיננסית של הלקוחות. השילוב של השניים מאפשר לאתר במהירות רבה פעולות חריגות ולהגיב בהתאם”.
מהי האחריות של הלקוח?

“חברות כרטיסי האשראי משקיעות משאבים רבים בניטור ובשמירה על פרטי כרטיס האשראי שלכם. עם זאת, חשוב שגם אתם תכירו את השיטות המרכזיות בהן משתמשים גורמי פשיעה בניסיון לגנוב פרטי כרטיס אשראי, כדרך לצמצם עד כמה שניתן את התופעה”.

אז איך אפשר להקטין את הסיכון?

“ביצוע רכישות באינטרנט הוא בדרך כלל בטוח ונוח, אולם גם כאן חשוב להקפיד על כללים מסוימים. למשל, כאשר קונים באינטרנט, אסור להגיב למייל שמבקש פרטים, אלא להגיע ישירות לאתר בו מבקשים לקנות. חשוב להימנע ממענה להודעות שיש בהן נימה של דחיפות, המאיצות בכם למסור או לעדכן פרטים, וכמובן – בשום מקרה, אין לשלוח בדוא”ל פרטים אישיים (שם משתמש, סיסמאות, מס’ חשבון, מס’ כרטיס אשראי, קוד סודי וכדומה) לאף גורם, גם אם הוא מזדהה כחברת האשראי או הבנק שלך”.

“בכל מקרה, חשוב לעקוב אחר התשלומים, לבדוק את החיובים בדף הפירוט החודשי, ולדווח מיידית לחברת האשראי על חיובים בלתי מזוהים. מומלץ להצטרף לשירות ‘ SMS חכם’, המעדכן באופן מיידי על רכישות חריגות”.

“גם בעולם הפיזי אפשר ליישם לא מעט צעדים פשוטים שעשויים להקטין מאוד את הסיכוי שתיפגעו. כך, לדוגמה, בעת תשלום באמצעות כרטיס האשראי שלכם, חשוב לשמור על קשר עין תמידי עם הכרטיס, ולוודא כי מעבירים אותו בקופת בית העסק, ולא במכשיר נוסף”.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?