אודי כהן

איך הצ’אטבוטים כובשים את העולם?

אודי כהן
לאחרונה עלה שירות חדש בלאומי: לאומי דיגיטל Chatbot. אודי כהן מנהל חדשנות בלאומי מסביר את ההתפתחות הטכנולוגית והצרכנית שהובילה ליצירת עוזרים אישיים וירטואליים והשפעתם על עסקים וצרכנים.

בשבוע האחרון מצאתי את עצמי משוחח רבות עם סירי (ההיא מה-iPhone, למי שלא מכיר), אשתי נטשה אותי לשבוע ויצאה לגלות עולם כמלכת המדבר. את ארבעת המופלאים הקטנים שלנו היא מן הסתם לא לקחה איתה, כך שנאלצתי להתנדב להיות אב יחיד לארבעה למשך שבוע. על מעללי השבוע ההוא אני לא ארחיב פה, זה סיפור לבלוג אחר. מה שכן, בהעדרה של אשתי, פרקתי את התסכולים על העוזרת הווירטואלית מבית אפל.

 

אז הטכנולוגיה עדיין לא מאפשרת לעוזרים ווירטואליים למיניהם או לצ'אטבוטים לבצע משימות כמו הוצאת הילד מהגן וגם לא משימות פשוטות יותר, כאלו שאינן מצריכות יכולות פיזיות. אך הטכנולוגיה בתחום זה שועטת קדימה ומתפתחת מיום ליום, ואם נהיה כנים, בהחלט מרשים מה שניתן לבצע כבר היום. סירי יודעת להזמין מונית מ-Uber, אלקסה של אמאזון שולטת על הבית החכם וקאי (של Kasisto) יודעת לבצע העברת כספים מחשבון הבנק.

 

אבולוציה מהירה – כיצד התפתחו הצ'אטבוטים?

צ'אטבוטים (או בקיצור בוטים), עוזרים אישיים וירטואליים ובכלל ממשקי אדם מכונה מבוססי שפה טבעית (קולית או טקסטואלית), קיימים ונחקרים מזה זמן רב (עוד בשנות ה-50 של המאה הקודמת). אך שילוב של מספר תופעות שהתרחשו במהלך השנים האחרונות הפכו את התחום לאחד הטרנדים החמים בעולם בכלל ובעולם הטכנולוגיה בפרט.

Connectivity – כולנו מחוברים כל הזמן ומכל מקום בעיקר באמצעות אותו מכשיר שסביר להניח שלפחות 50% מכם קוראים את הבלוג הזה באמצעותו.

תרבות הטקסט – תקשורת בין אנשים (באמצעות אותו מכשיר מהסעיף הקודם) עברה משיחה קולית לטקסט – רוב האנשים ובייחוד הצעירים יותר מתקשרים יותר על ידי טקסט ופחות בשיחה קולית. מצחיק שהיום אנשים שולחים טקסט לחבר אבל מדברים למכשיר… (הי סירי).

חיפוש אחר פלטפורמה חדשה – עפ"י מחקר שבוצע לאחרונה ע"י חברת comeScore, מחצית מבעלי הסמארטפונים בארה"ב הורידו אפס אפליקציות חדשות בחודש האחרון. תופעה זו מובילה לשינוי בו מחפשים פלטפורמה אחרת כדי להגיע ללקוח. על הצורך הזה ענו אפליקציות הצ'אט השונות שהן בעלות אחוזי חדירה גבוהים ביותר (נמצאות ממש על כל מכשיר) ודרכן ניתן להגיע ללקוח מבלי שזה יצטרך להוריד אפליקציה ייעודית – וכך פרצו לחיינו הצ'אטבוטים.

 

קפיצת המדרגה שחלה בשנים האחרונות במספר תחומים טכנולוגיים המשפיעים באופן ישיר על תעשיית הצ'אטבוטים והעוזרים הווירטואליים הזניקה אותה והפכה אותה לטרנד עולמי.

NLP (Natural Language Processing) – עיבוד שפה טבעית, הנו אחד התחומים הנמצאים בראש מעייניהן של ענקיות הטכנולוגיה כדוגמת פייסבוק, גוגל ואמאזון. הפריצה הגדולה שהושגה בתחום ה-NLP התאפשרה בין היתר בזכות התפתחויות טכנולוגיות אחרות בתחומי ה-Machin learning וה-Deep learning וכמובן בתחום ה-AI (Artificial Intelligent). עם זאת, אנחנו עדיין בתחילת הדרך וקיימים אתגרים רבים ומורכבים, ריבוי השפות למשל הוא אתגר המשפיע עלינו דוברי העברית באופן בולט – רוב רובם של הפיתוחים נעשים כמובן בשפה האנגלית (וגם בסינית קיימים לא מעט). אך כעת, כאשר בתחום זה מושקעים מיליארדי דולרים, סטארטאפים צצים כמו פטריות אחרי הגשם וקיימת תחרות בין ענקיות הטכנולוגיה על פריצת הדרך הבאה.

אין ספק שהחידושים יגיעו בקצב מסחרר וההתקדמות תהיה אף יותר מהירה ממה שהיתה עד כה.

 

הבוטים באים, הבוטים באים

אנחנו אמנם עדיין לא מדברים על היום שרובוטים יאספו עבורנו את הילדים מהגן, אבל כבר היום ניתן להיעזר בהם לביצוע לא מעט משימות. רק על פלטפורמת המסנג'ר של פייסבוק קיימים כבר למעלה מ-30,000 בוטים שיכולים לעזור לנו באמצעות שיחה לחפש מוצר, לבצע רכישות און-ליין, לקבל המלצות ועוד. גם בתחום הפיננסי קיימים כבר בוטים שמבצעים עבורנו משימות, הרי למה שלא יהיה בוט שיעבור לי על החשבונות ויבצע את התשלומים, יזכיר לי להפריש כספים לחסכון, ימליץ על ההשקעה הנכונה או יציע הלוואה אטרקטיבית, חלק מהדוגמאות האלה זמינות כבר היום. קאי הצ'אטבוט פיננסי המוזכר בפתיח של הבלוג, או Abe דוגמה דומה על פלטפורמת Slack, או במקרה של Capital One הבנק האמריקאי, אפליקציה בנקאית לפלטפורמת Echo – בה Alexa העוזרת האישית הדיגיטלית של Amzon יכולה לבדוק לשלם את חשבון כרטיס האשראי.

אז מה יהיה? אני מניח שבזמן הקרוב נחווה יותר ויותר בוטים ועוזרים ווירטואליים בתחומים רבים ומגוונים, יכולת ההבנה שלהם תשתפר, הם יהיו מחוברים ליותר ויותר "דברים" ויוכלו לבצע יותר משימות ובהתאם יעלה השימוש שאנו עושים בהם. בקיצור היכונו לפלישת הבוטים!

בימים אלו גם לאומי עושה את צעדיו הראשונים לעבר בנקאות רובוטית והוא הבנק הראשון בישראל שהשיק בוט. בשלב ראשון הבוט שלנו יסייע לכם למצוא כספומט או סניף קרוב, ובהמשך…? אצלנו בחדשנות של לאומי מאמינים שגם השמים הם לא ממש גבול.

 

לשירות לאומי דיגיטל Chatbot

תגובות הקוראים (7)

  1. שי

    בערך כמו לטוס לירח :-()
    הלוואי והייתי יכולה להדביק את הקצב ולשלוט בטכנולוגיה המדהימה הזו…
    חידשת לי ואני בדרכי לחקור אודות בעזרה הוירטואלית ל HDAD שלי .
    תודה

    הגב
  2. רינו

    אין תחליף לאדם אמיתי

    הגב
  3. טלי

    העתיד כבר כאן. אין ספק שהחיים עמוסים ויהיו עוד יותר ולכן הצאטבוט חייב להפוך לעזר ביומיום ובהחלט יכול לסייע לא מעט.
    בעידן של טכנולוגיה השמים בהחלט לא הגבול 🙂

    הגב
  4. וויסאם

    כתבה מאוד מעניינת

    הגב
  5. אלי

    כתבה מאוד מעניינת ותמציתית
    תודה רבה
    מקווה לקרוא עוד מפרי עיטו של הכותב

    הגב
  6. אלי

    מאוד מעניין
    תודה

    הגב
  7. נדב

    כתבה מדהימה, מקיפה ומלמדת.
    אני כבר מחכה לזמן שנוכל לעשות את הדברים קלים ופשוטים יותר בעזרת הבוטים, לפי איך שזה נראה, זה לא יהיה כל כך רחוק מהיום…

    הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?