אסף לבנון

משרד שכור או חלל עבודה משותף?

אסף לבנון
הרבה חברות קטנות בתחילת דרכן מתמודדות עם הדילמה: לשכור משרד או לפעול באחד מחללי העבודה המשותפים שהפכו לטרנדיים? אז איך מחליטים? מה היתרונות והחסרונות של כל אחד, ומה הכי מתאים לכם? הרשו לנו לעשות לכם סדר

עד לפני מספר שנים, הפעילות העסקית של יזמים, עצמאיים ועסקים קטנים (שכוללים כמות מצומצמת של כוח אדם) הייתה מתנהלת ממשרד קטן באזור תעשייה כלשהו, מהבית בפורמט של "משרד ביתי", ואפילו מבית הקפה השכונתי. אולם בשנים האחרונות, עם כניסתם של חללי העבודה המשותפים, נטרפו כל הקלפים ועימם התנאים, המחירים והאפשרויות. אז איך יודעים במה לבחור? הנה הקריטריונים המשמעותיים שכדאי לכם להכיר.

על טעם ועל ריח אין מה להתווכח

כשמדובר על חללי עבודה משותפים, נכנסים לחלל מעוצב ומוכן ״קומפלט״. ברובם המוחלט של המקרים, חללי העבודה מציעים סביבה מטופחת ועיצוב פנים ברמה גבוהה ביותר, אולם אין מן ההכרח שאלו יתאימו במדויק לסגנון של העסק שלכם. לעומת זאת,
אם תחליטו לשכור נכס באופן עצמאי, תוכלו לעצב אותו כאוות נפשכם  ולא תאלצו לוותר על טעמכם האישי.

 

מעטפת לוגיסטית ואדמיניסטרטיבית

אחד מהיתרונות של חללי עבודה משותפים הוא מעטפת של  "אקסטרות" שקשורות  לשירותי מזכירות שונים כגון מענה לטלפונים, שירותי הקלדה ותפעול יומן פגישות, קניית מצרכים, תפעול מטבחון וניהול ותשלום חשבונות. מהצד השני, חשוב לזכור כי השירותים האדמיניסטרטיביים והלוגיסטיים הללו מגולמים במחיר התשלום החודשי ולא בהכרח דרושים לכל עסק. כמו כן, בשונה ממזכיר/ה אישי/ת, שירותים אלו מתחלקים עם בעלי עסקים נוספים שחולקים עמכם את החלל המשותף – מה שעשוי להשפיע על זמינות, ומהירות ביצוע המשימות. 

 

 

שלב האריזות!

אם חושבים על תקופת המעבר וההכנות הדרושות, ברור שלחלל עבודה משותף יש יתרון יחסי. החברות השונות שפועלות בתחום זה, דוגמת WeWork, Labs, Mindspace ו-Be All, מציעות מעבר נוח וקל לאור העובדה שאין צורך לנקות, לסייד, לרהט או לשפץ – נכנסים למקום במהירות ובפשטות ולא מבזבזים זמן וכסף על הכשרת המשרד.

הנאים השכנים בעיניכם?

אחד היתרונות הבולטים של משרד פרטי הוא העצמאות והפרטיות המוחלטת, שלא לומר הסודיות של העסק שלכם. יחד עם זאת, יש כאן ויתור על האפשרות להגדלת הנטוורקינג ויצירת חיבורים עם אנשים ועסקים נוספים. למעשה, הנטוורקינג הוא אחד היתרונות שמציעה שגרת עבודה בחללים משותפים, והוא אף מתוחזק דרך פעילויות, הרצאות וכנסים שמארגנות חברות החללים המשותפים. 

 

 

וכמה זה עולה?

קריטריון העלויות אינו  חד משמעי: מדובר במכלול של שיקולים שמשתנים בהתאם לצרכים של כל עסק. למשל, מחירי השכירות בחללי עבודה משותפים משתנים לפי גודל העסק ומספר העובדים, ויכולים לנוע בין מאות שקלים לעשרות אלפי שקלים בחודש. עבור עצמאי, למשל, עמדת עבודה בחלל ״פתוח״(open space) יכולה לנוע בין 600 ל-1,200 ש״ח בחודש, מה שבהכרח יהיה זול יותר מלשכור משרד עצמאי פרטי. לעומת זאת, עבור עסקים בעלי מספר עובדים הזקוקים לחללי עבודה קבועים ומסודרים, התשלום החודשי יכול להגיע גם ל-6,000 ש״ח ולעתים אף יותר, כתלות בשטח הדרוש. במצב זה, מומלץ לבדוק את החלופה העצמאית ולהבין מה משתלם יותר.


לסיכום, בהחלטה בין חלל עבודה משותף או השכרת משרד פרטי – אין תשובה אחת מובהקת. כל חברה/עסק שמתלבטים בסוגיה צריכים לקחת בחשבון 2 או 3 שיקולים שהכי חשובים להם – ולהכריע לפיהם. כמו כן, אל תשכחו שתמיד אפשר להתחיל באופציה אחת ולעבור לשנייה במידת הצורך…

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?