איציק אליאסי

קפה, דיגיטל ועסקים

איציק אליאסי
איך גם אני מצאתי את עצמי בתור לקפה החדש

איך גם אני מצאתי את עצמי בתור לקפה החדש – ומה הקשר לאפליקציית WhatsApp?
הפוסט הזה החל להירקם במוחי, כאשר עמדתי בתור כדי לטעום מטעמו של כוס קפה שעולה רק 5 שקלים.
איך הגעתי למצב כזה, חשבתי לעצמי, שלאחר יום עבודה אני עומד בתור אינסופי לבית קפה, במקום למהר הביתה? מה גרם לי להגיע לבית קפה שמעולם לא שמעתי אודותיו, שנפתח רק לפני שעות אחדות, ולהמתין לקפה שאינני יודע מה טעמו? האם אחזור לכאן שנית?
סיפורו של הקפה ב-5 שקלים שטף את המדינה שלנו לאורכה ולרוחבה בימים האחרונים. פעם נוספת הוכח, כי מוצר פשוט עם מחיר הוגן מסוגל להוביל המוני לקוחות פוטנציאליים עד לפתחו של בית העסק.
אז מה בדיוק הפך את הקפה הזה ללהיט ארצי? לפני הכל – המחיר כמובן. מיד אחריו התקשורת, שהצטרפה לחגיגה בכל מדיה אפשרית – רדיו, טלוויזיה, אינטרנט ועיתונים. ומה עוד?

למרות החשיפה התקשורתית הגדולה שניתנה לקפה החדש, רוב הלקוחות איתם שוחחתי בהמתנה לכוס הקפה העידו כי הגיעו למקום דרך הרשתות החברתיות – הרבה דרך פייסבוק אבל גם דרך קבוצות בוואטסאפ – אפליקציה שהופכת יותר ויותר למדיה חברתית לכל דבר. כולם דיווחו לחברים בריש גלי על המוצר החסכוני והייחודי, במחיר השווה לכל כיס.

מבט מהיר לצדדים ברחוב ההומה אדם במרכז ת”א הזכיר לי, שבעלי עסקים נמצאים בתחרות מתמדת על ליבו של הלקוח הפוטנציאלי – וזו תחרות קשה מאוד. לרשותם של בעלי עסקים עומדים ערוצים לא מעטים, שיכולים להוביל לגידול בכמות הלקוחות של העסק שלהם. הצורך  בפנייה ללקוחות פוטנציאליים הופך לצורך קיומי, אשר עשוי להוביל עסקים  לפריחה ולשגשוג. בסיס העסק חייב להיות מספיק רחב כדי ליצור הזדמנויות מכירה ואפשרות להגדלת הרווחים.

אתם בוודאי מכירים את הערוצים המסורתיים, העומדים לרשותם של בעלי עסקים לגיוס לקוחות, כמו קמפיין פרסומי בעיתונות, ברדיו או בטלוויזיה, השתתפות בכנסים, שימוש בטלמרקטינג או בטלמיטינג. ניתן להניח, כי במהלך השנים אף השתמשתם בהם כדי לפרסם מוצר כזה או אחר ו/או להביא לקוחות חדשים אליכם. ההתפתחות המואצת של אמצעי המדיה בשנים האחרונות מעניקים לבתי העסק אפשרות לפנייה ישירה או עקיפה ללקוח הפוטנציאלי במספר רחב יותר של ערוצים. המדיה החברתית מתחה את האפשרויות אף יותר, ואולי על הרקע הזה מפתיעה במיוחד הפיכתו של שירות מסרונים בסיסי כמו וואטסאפ לכלי לתקשורת המונים.

הודות לזמינות ולפשטות של שליחת הודעות בווטסאפ, נשלחים בישראל מידי יום מיליוני הודעות. במידה מסוימת קיים כאן שילוב מנצח בין שני גורמים אשר היוו גם בעבר בסיס לגיוס לקוחות:

1. החברים שלנו.
2. המדיה אליה אנו חשופים ברמה היומיומית.

אם בעבר, גיוס לקוח פוטנציאלי לעסק היה כרוך באיסוף פרטי ההתקשרות, הוצאת שיחה ללקוח, מציאת זמן פנוי לשיחה – שהובילה לקביעת פגישה – או תיאור המוצר הנמכר, ובנוסף גם צריך היה לשכנע את הלקוח שאנו מציעים מוצר שהכרחי עבורו, היום פשוט נשלחת הודעה בתפוצה רחבה בוואטסאפ – והמסר הבודד מגיע לכולם.

האפליקציה השימושית והוותיקה הופכת – בזכות הרחבתה לקבוצות מסרים – לפלטפורמת שיווקית, שבאמצעותה ניתן להעביר מידע בין חברים מכל הגילאים שתבחרו, מכל סוגי המגזרים, בכל סוגי הטלפונים הניידים – ובזמן מהיר מאוד. בשונה מהעבר, עוצמת העברת המסר וקבלתו על-ידי הלקוח הפוטנציאלי היא הרבה יותר חזקה ומובילה לאקט של פעולה בפרק זמן קצר יותר. המסר שמועבר באמצעות קבוצות הוואטסאפ ובפייסבוק הופך לכלי פרסומי, המוביל את הלקוח הפוטנציאלי לגבש החלטה, דעה או צורך לבדוק מה עומד מאחורי המסרון שקיבל, ואיך הוא מגיע לעסק לבדוק שאכן כך הדבר.

וכאשר להצעה הקוסמת של העסק שלנו מתלווה גם מוצר שאנו צורכים בחיי היומיום במחיר נמוך ובתועלת גבוהה, כל מה שנותר לנו זה רק לשאול: “כמה סוכר?”

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?