אביטל ירדני

הנגשת אתרים: 5 דברים שחייבים לדעת

אביטל ירדני
לעסק שלכם יש אתר? הנגשה שלו תאפשר לכם לסייע לבעלי מוגבלויות, להגדיל את קהל היעד שלכם – וגם להימנע מקנסות כבדים. הנה כל המידע החשוב לפני הדד-ליין ב-26 באוקטובר

בזמן האחרון יש שיח רב ברשת סביב הנגשת אתרים, מושג שלא תמיד ברור בהתחלה. לכן חשבנו להסביר בכמה מילים מה זה בכלל, מי חייב לעמוד בדרישות, ולמה זה טוב עבורכם ועבור העסק שלכם.

 

ב-26 באוקטובר 2017 ייכנסו לתוקף תקנות הנגישות הקובעות כי כל אתר אינטרנט חייב להיות נגיש לבעלי מוגבלויות שונות. לפי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, "התקנות נועדו לאפשר לאנשים עם מוגבלות שימוש שוויוני ברשת האינטרנט, תוך קבלת התאמות נדרשות". מדובר על ספקטרום רחב של מוגבלויות כגון בעיות מוטוריות, לקויות ראייה, לקויות שמיעה וכיו"ב.

 

אז למה להנגיש אתרים?

חובה מוסרית חברתית: הנגשה מאפשרת שימוש נוח, ראוי ונגיש ברשת האינטרנט לכלל הציבור – כולל אוכלוסיות שעד כה נתקלו בקשיים בגלישה ברשת ולא יכלו להשתמש בה בצורה שוויונית. היום גלישה באינטרנט כבר לא משמשת רק לפנאי ולהנאה אלא מהווה כלי שקשה עד בלתי אפשרי לחיות בלעדיו. החל מתשלום חשבונות, דרך חיפוש מידע ועד קניות. האינטרנט מהווה את הפלטפורמה הנוחה ביותר למרבית הצרכים שלנו, ושימושים אלו צריכים להיות נגישים לכולם.

הזדמנות כלכלית: הנגשה מאפשרת להוסיף פלח לקוחות חדש לעסק, לקוחות שעד כה לא יכלו להיחשף לשירותים שלכם. כדאי לדעת שבישראל כרבע מהציבור נחשבים כבעלי מוגבלות ורבים מהם נתקלים בבעיות בזמן גלישה ברשת. מדובר בפלח שוק משמעותי שלא כדאי לפספס.
 

חובה חוקית: כל אדם שנתקל בבעיית הנגשה באתר כלשהו, מרגע כניסת התקנות לתוקפן, רשאי לתבוע את בעל האתר. מדובר על קנס בסדר גודל ראשוני של -50,000 ש"ח ללא הוכחת נזק, בנוסף לתביעה אזרחית, מנהלתית וחבות פלילית.

 

גוגל אוהב אתרים מונגשים

כדאי לדעת שהתאמת האתר לבעלי מוגבלויות תשפר את הציון שגוגל מעניק לכם באופן כמעט אוטומטי שכן רבות מדרישות ההנגשה זהות לדרישות של גוגל. אתר בעל מבנה נכון מקל על סריקת האתר ועל השימוש בו- אתר שנגיש עבור כל סוגי המוגבלות (כלומר, הוא ידידותי לתוכנת קורא מסך), יהיה נגיש גם עבור האלגוריתם של גוגל.


איך עושים את זה?
לנגישות קיימות רמות שונות: A הבסיסית ,AA השכיחה, והרמה הגבוהה ביותר – AAA. החוק מחייב את רוב בעלי האתרים להתאים את האתר לרמה AA. אתרים רבים משתמשים ב״סרגל הנגישות״ (אייקון קטן של כסא גלגלים בשולי האתר), שנותן לגולש המוגבל שליטה מסוימת בעיצוב – למשל בניגודיות צבע הטקסט, בגודל פונט וכו'. אלמנטים אלו הם חלק חשוב מתהליך ההנגשה, אך חשוב לדעת שסרגל זה לבדו אינו ממלא את דרישות החוק. דוגמאות לדרישות נוספות שיש לבדוק באתר: יש לאפשר גישה לכל אלמנט באתר באמצעות המקלדת בלבד (ללא עכבר); יש להתאים את האתר לדרישות של תוכנת הקראה המשמשת עיוורים (קורא מסך) וכל טקסט צריך להיות טקסט "חי" שהתוכנה תוכל לזהות; סרטונים ילוו בכתוביות; אודיו ילווה בחלופה טקסטואלית לבעלי לקויות שמיעה; יש לאפשר עצירת אלמנטים נעים באתר ועוד. כדי לעמוד בדרישות אלו, שסרגל הנגישות אינו ממלא, תצטרכו להיעזר בבונה אתרים מקצועי. אם יש צורך ניתן להיעזר אף ביועץ נגישות.

 

מה עושים אם מצאו שהאתר שלי לא נגיש?

ע"פ לשון החוק, גורם שלא יעמוד בדרישות התקנות באופן נקודתי יחויב לתקן את הליקוי בזמן סביר מרגע שקיבל הודעה או תלונה על הנושא, ולכל היותר תוך 60 יום. כלומר, גם אם האתר שלכם יימצא לא נגיש, עדיין יהיה לכם זמן לנסות לתקן את הבעיה הנקודתית, בהנחה שרוב האתר כבר הונגש.

 

למי זה רלוונטי?

עסקים שהמחזור השנתי הממוצע שלהם אינו עולה על 100 אלף ש"ח פטורים מחובת הנגשה, ואילו עסקים עם מחזור שנתי של עד מיליון ש''ח פטורים מהנגשה למשך שלוש שנים. כמו כן, אם הדבר עשוי לגרום לנטל כלכלי כבד, ניתן להגיש בקשה לפטור מנגישות אך שימו לב לכך שבדרך כלל כן תהיה חובת נגישות לרמה A הבסיסית לפחות.

 

שימו לב – מועד כניסת התקנות לתוקף מתקרב. ודאו שהאתר שלכם עומד בדרישות החוק. ההשקעה בהנגשה היא השקעה משתלמת הן כלכלית והן מוסרית.

 

קישורים חשובים:

 

 

המאמר נכתב טליה כהן ואביטל ירדני מנכ"לית ,TechJump העסק החברתי לבניית אתרים ולשיווק דיגיטלי.
TechJump
 מתמחים בבניית אתרים נגישים לעסקים קטנים ובינוניים
.
מוזמנים לקרוא עלינו עוד ולהתרשם מהאתר 
 שלנו.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?