דריה מוזס

כך תמצאו את הייחודיות שלכם כעסק

דריה מוזס
מדוע אנשי מקצוע רבים, שהשקיעו בלימודים ואוהבים את מה שהם עושים - מתקשים להתפרנס? מהו הבסיס לבניית עסק? בטור הזה נלמד כיצד לבנות עסק מצליח מהתבוננות פנימית חשובה, נתחיל כמובן בבסיס - שלבים ראשונים במציאת הבידול העסקי

"אילו יכולתי לעשות רק את מה שאני אוהב ויודע הכי טוב ולא להתעסק בכל מה שמסביב – לשווק, לפרסם ולמכור". מוכר לכם? האם גם אתם הייתם רוצים שמישהו יעשה לכם את העבודה "השחורה"? בכל החומר החשוב שמלמדים במוסדות הלימוד, לא מלמדים דבר משמעותי – כיצד לשווק את העסק שלכם מבפנים.  זה קל ופשוט יותר ממה שזה נראה, במיוחד כי אתם, ורק אתם, המשווקים הכי טובים של עצמכם ושל העסק שלכם. אתם הידע, הלב והנשמה.

 

התרגילים בטור זה מומלצים למתחילים ולאנשי מקצוע ותיקים כאחד – הם מרעננים, מעוררים שאלות פנימיות ואף יכולים להפתיע אתכם. זהו צעד גדול וחשוב, שאולי לעולם לא הקדשתם לו זמן ומחשבה. הם מתאימים כמובן לכל בעלי המקצוע העצמאים באשר הם.

 

תרגיל לזיהוי התשוקות
קחו דף חלק ועט, וענו על השאלות הבאות:

  • מהי שלוש סיבות שבזכותן אתם קמים בבוקר לעבוד? עשו זאת מהר וללא מחשבה ארוכה ועמוקה.
  • כתבו שלושה מצבים מתחום העבודה, שבהם הרגשתם שמחה אמיתית, אושר גדול. כתבו אותם בקצרה ותארו מה היה שם.
  • לבסוף, שאלו את עצמכם מהן שלוש המתנות שאתם יודעים עמוק בפנים שקיבלתם וכתבו אותן, תכונות ויכולות שהן שלו ורק שלו. כתבו ללא צניעות וללא שיפוטיות.

 

עכשיו קחו מרקר וסמנו את המילים שמופיעות יותר מפעם אחת או שהן מילים נרדפות או דומות. הסתכלו טוב על התרגיל, מולכם עומדת האמת שלכם – מי שאתם ומהות העשייה שלכם. אם תבחנו את המתנות שקיבלתם, תראו שהן מופיעות באותם אירועים שציינתם שבהם חוויתם אושר ושמחה. כך תבינו מה עשיתם שם שעושה אתכם מאושרים באמת – זוהי התשוקה האמיתית.

 

לאחר מכן גשו לסיבות שבזכותן אתם קמים בבוקר לעבוד. הביטו בהן בכנות וביושרה וחשבו: האם הן מביאות לידי ביטוי את המתנות שלכם? האם השמחה והאושר מופיעים שם? ועוד שאלה: האם יש שם אזכור כלשהו לנושא של פרנסה, כסף, משכורת או הכנסה? אם אין אזכור כזה, שאלו את עצמכם מדוע. עליכם להבין שכדאי ורצוי להכניסם לאט– לאט למשוואה הזאת, מכיוון שזה לגיטימי להרוויח כסף.

 

כשאדם עושה את מה שמדויק לו, את מה שהלב שלו מבקש, זוהי התשוקה האמיתית. בתרגיל אפשר לראות שכשיש התאמה בין שלוש השאלות, כלומר כשאתם משתמשים במתנות שלכם, תמיד תרגישו אושר ושמחת הלב. כשאתם עושים את כל אלה – יתבטאו אותן סיבות שבזכותן אתם קמים בבוקר לעבוד. בדקו אם יש סנכרון מלא בין הסיבות לקום בבוקר לעבוד למתנות ולמה שמשמח אתכם באמת. כשיש סנכרון מלא, יש תשוקה מדויקת. ואם לא? אם לא, אז יש לכם עבודה לעשות ואפשר לעשות אותה כאן יחד.

 

תרגיל דיוק התשוקה הפנימית

שוב, קחו דף חלק ועט, וענו על השאלות הבאות:

  • כתבו רשימה ארוכה ומרשימה – מה אתם אוהבים בעיסוק שלכם, הכול. אל תחשבו יותר מדי, תנו ליד לכתוב ועזבו את הראש.

 

הביטו על הרשימה הזאת – היא התשוקה שלכם. היא מרכזת את הסיבה האמיתית שבעטיה אתם עוסקים במה שאתם עוסקים. עם הרשימה הזאת נתחיל לעבוד, אליה נחזור כדי להתמקד ולהיזכר וממנה נוציא את מי שאתם כבעלי עסק וניצור את הבידול שלכם. היא שתבדיל בינכם ובין בעלי עסקים אחרים.

 

תרגיל הייחוד והזהות

כמו שלכל אדם יש טביעת יד ודי–אן–איי שהם רק שלו, כך גם אין שני עסקים זהים. הכלים של כל בעל עסק הם הידע, והנשמה שלו – ולכן תחילת התהליך חייבת להגיע מזיהוי מדויק של "מי הוא" בעצם? מה מייחד אותו? במה הוא חזק ומיוחד ומה הוא עושה אחרת?

לכל אחד מאיתנו יש "הריח", "הטעם" וה"צבע" שלו – וכל שעלינו לעשות הוא לזהות אותם אצלנו ולכתוב מהם. כן, להכין רשימה שהיא מעין תעודת זהות שלנו.

 

אמנם חונכנו להצטנע ולא "לעוף על עצמנו", אבל בתרגיל הזה כתבו את הכול. הרשימה היא בשבילכם, ותעזור לכם בדרך לבידול עסקי. לצדה כתבו רשימה נוספת – מהם כל הדברים שהלקוחות שמגיעים אליכם מקבלים. פרטו את הערכים שאתם נותנים וגם כאן, ותרו על צניעות יתר ועל ביישנות. הכוונה לערכים כגון מקום לגדול, מרחב לנשום וטיפול מכל הלב.

 

 

לסיכום

בדפים שמולכם אפשר לראות מי אתם, מה אתם עושים, מה מיוחד במה שאתם עושים, מה טוב ונפלא בכם ומה הערך שהלקוחות מקבלים מכם. עכשיו, יש לכם תשוקה ברורה ואתם יודעים מי אתם כבעלי מקצוע ומה מיוחד בכם כבני אדם.

 

 

הכותבת היא מטפחת כישורי הצלחה וממקדת עסקית

daryamozes@gmail.com, בפייסבוק: "דריה מוזס"

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?