ערן שיאון

5 מגמות בעולם ה-e-commerce שבעלי עסקים חייבים להכיר ב-2018

ערן שיאון
לצרכנים הישראלים נמאס להיות פראיירים. אנחנו מצביעים במקלדת ומעבירים חלק הולך וגדל מהרכישות שלנו לאינטרנט. בישראל ישנם כבר 4 מיליון קונים באינטרנט המייצגים כ-80% מהאוכלוסייה, והנתון הזה צפוי לגדול בכמיליון קונים נוספים עד שנת 2020. הערך לצרכנים, שמספקות הקניות באינטרנט מורכב משילוב של 3 גורמים מרכזיים – מחיר, מגוון ושירות.

השילוב של יוקר המחיה, רמת מחירים גבוהה לעומת הממוצע במדינות המפותחות, מגוון והיצע המוצרים הנמוך לעומת אתרים מחו״ל ושיפור משמעותי ברמת פתרונות האיסוף ושירותי המשלוחים והדואר, דוחפים ישראלים רבים לשנות הרגלים ישנים. אנו עדים למגמה מואצת של צמצום הפערים בין ישראל למדינות המפותחות, כאשר ב-2016 ישראל אף הוכתרה כמדינה המובילה בקרב המדינות ה־OECD בהזמנת משלוחים מחו"ל ביחס לגודל האוכלוסייה. לפי נתוני חברת התשלומים המקוונים פייפאל ב־2016 הוציאו הישראלים 11.8 מיליארד שקלים על קניות באינטרנט, והשנה הם עתידים להוציא כ־ 14 מיליארד שקלים – עלייה של 18%.

 

מספר מגמות מרכזיות יאפיינו את 2018 בכל הנוגע למסחר וקניות ברשת:
 

  1. החו״ל משתלם – ב 2017 ראינו סטגנציה ברכישות מאתרים ישראלים וחיזוק רכישות מאתרים מחו״ל. הסרת חסמי המשלוח, היצע מוצרים רחב ומחירים נוחים גורמים לישראלים להעדיף קניות באתרים מחו״ל דוגמת eBay, אמזון, עליבאבא, אסוס ואחרים. כאשר החוויה מגיעה בעברית, כמו בדוגמא של אתר Next חסם נוסף נשבר והדרך לרכישה קלה מתמיד.
     
  2. השחקנים הישראלים מתעוררים – חברות ישראליות מבינות שהתחרות שלהם היא לא רק בשוק המקומי וכי הצרכנות הדיגיטלית כבר מזמן פרצה את הגבולות הגיאוגרפים של מדינת ישראל ולכן נערכות עם תשובות מקומיות – Terminal X של קבוצת פוקס, ההתפתחות הגדולה של שופרסל בעולם הקומרס הרבה יותר רחב ממצרכי מזון, ההשקה של עזריאלי.קום הן רק חלק מהדוגמאות.
     
  3. יצירתיות בשיווק ומכירות – אנו עדים להשקת יוזמות חדשות העושות שימוש חדשני בנכסים של חברות בעולמות המכר הדיגיטלי. דוגמה לכך היא השירות של חברת הדלק פז–yellow  "Click & Pick" אשר מאפשר להזמין מגוון מוצרים לרכישה חוזרת כמו פירות וירקות, ציוד משרדי, מוצרי ניקיון ולאסוף על הדרך בסניפי yellow 24/7, רכישת חברות e-commerce לצורך צמיחה מהירה ויישור קו כמו הרכישה של קבוצת גולף את עדיקה ועוד.
     
  4. חדשנות בפתרונות שילוח – פריחת שירות האיסוף כדוגמת בוקסאיט / ילו בוקס ו ePost המאפשרים איסוף החבילות מלוקרים. מגוון נקודות מכירה קטנות מקומיות מהם ניתן לאסוף חבילות. פתרונות שילוח של same day באיזורים מסוימים ו- next day delivery שחברות דוגמת טרמינל X, עלית קפה ונספרסו מבצעים כנוהל קבוע.  פתרונות שילוח באמצעות טכנולוגיות המאפשרים לכל אדם עם רכב וסמארטפון לעבוד בעבודה נוספת כשליח דוגמת המודל הקיים בחברת השליחויות 'באזזר' ופתרונות של GETT למשלוח חבילות, ביצוע "סידורים" ועוד.
     
  5. B2P (Business to Person) – התפתחות הטכנולוגיה מאפשרת לחברות למקד מאמצי שיווק ומכירות בצרכן ולהתאים עבורו פתרונות פרסונליים. הצרכן מצפה מחברות שימליצו עבורו על מוצרים שירותים שלא חשב עליהם בעצמו,  מצפה כי החברות יזהו כי הוא ׳באווירת קניות׳ ויפנו אליו עם הצעות מתאימות, יזכירו לו דברים חשובים שאולי שכח… יכירו אותו! ללא תלות בערוץ בו בחר ״לדבר״ עם החברה.
     

לסיכום, גם השנה נמשיך להיות עדים להשקות וחידושים מעניינים בשוק הישראלי שעתידים להגביר את אימוץ הקניות באינטרנט כתחליף לקניות בחנויות וימשיכו לשנות את יחסי הכוחות בשוק הקמעונאות המקומי. בחינת ההשקעה בערוץ צריכה להיעשות הן בהשפעה הישירה על מכירות ערוץ האינטרנט והן בהשפעה שיש לערוץ האינטרנט על על תפישת המותגים וכלל ערוצי המכירות. כל חברה, גדולה כקטנה, צריכה לפרק את שרשרת הערך שלה ולשאול את עצמה כיצד היא מתאימה את התהליכים הקיימים לעולם הדיגיטלי מונחה צרכן. זו עבודה קשה, סיזיפית ונוגעת בקרביים של הארגון, tar אשר לרוב מצריכה שינוי של מצב קיים, אבל היא מחוייבת המציאות לצורך שרידות ושגשוג בעולם דיגיטלי משתנה.

 

 

הכותב הוא ערן שיאון, מנכ"ל משותף בחברת  2Do!, ומומחה בעולמות ה-e-commerce

תגובות הקוראים (2)

  1. יעקב מן

    חלק גדול מהלקוחות של הבנק – מבוגרים [או יותר!].
    לא תמיד הם מסוגלים להשתמש במכשירים החדשים/האלקטרונים.
    אני רואה אנשים מסתבכים בגישתם לכספומט,ונזקקים לעזרה.
    מדובר כמובן בלקוחות פרטיים – ויש להתחשב גם בהם.
    המכונות מפחדות מהם. ילכו לבנקים אנושיים !
    י. מן [פנסיונר של הבנק]

    הגב
    • יאיר ריינר

      שלום יעקב,

      השקנו השנה את פרוייקט ישראל.IL הפונה במיוחד עבור מי שמתקשה להשתמש בשירותים הדיגיטלים.

      במסגרת הפרוייקט ניתן לקבל הדרכה פרטית על שימוש בשירותים השונים.

      בנוסף, לפני מספר חודשים השקנו שירות רכב.IL שנוסע בין מוסדות דיור מוגן בכל הארץ עם דייל המסביר לאוכלוסיית הגיל השלישי את השימוש בכספומטים ועמדות המידע.

      הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?