אריק צי'קוטאי

הגעת ליעד – חלק א’

אריק צי'קוטאי
הצבת יעדים בתחילת השנה חשובה לצמיחתו של העסק.

הצבת יעדים בתחילת השנה חשובה לצמיחתו של העסק. יחד עם זאת, עליה להיות מדויקת ומתאימה לחזונו של בעל העסק.
אריק צ’יקוטאי מסביר איך עושים את זה נכון.
חלק א’: למה זה כל כך חשוב?
הרבה תורות עתיקות מדברות על המושג “מחשבה מייצרת מציאות” – רעיון שמתחיל בראש, קורם עור וגידים והופך למציאות.  אני מניח שלרובכם זה קרה כשהחלטתם על הקמת העסק או על שינוי גדול שברצונכם לעשות. אז לפני שאתם אומרים לעצמכם “הנה עוד טור על עסקים ורוחניות” (אין ספק: שילוב מאד פופולארי לאחרונה), אבהיר שטור זה מדבר על הצבת יעדים לעסק ועל השימוש בהם ככלי לקידום ופיתוח העסק. יעד, בדיוק כמו מחשבה, מתחיל בראשו של בעל העסק ומסתיים במציאות העסקית שלו. אגב, הצבת יעדים הינה אפקטיבית גם בהיבט של ההתפתחות האישית של כל אחד ואחת מאיתנו, אבל זה כבר נושא נפרד לדיון.

בשלב ראשון, בואו נבחן למה בכלל צריך את זה:

דמיינו שהעסק שלכם הוא רכב, שרוצה להגיע למקום מסוים ולא יודע את הדרך. מה הנהג עושה? הוא מעלה את ה-GPS  (קבלו ספויילר: ההקבלה עוד תחזור על עצמה בהמשך),  מקליד לאן ברצונו להגיע, ואז מוצג לו מסלול  ליעד שלו. המסלול הזה משול ליעדים של העסק שלך: ללא הגדרת מסלול, העסק שלך אמנם ינוע –  אבל לאן?

מבולבלים? אז בואו נעשה סדר. כולנו רוצים שהעסק שלנו יצליח, על אחת כמה וכמה אם אנחנו בעלי עסק בעצמנו. אבל איך אנחנו מודדים את ההצלחה? הרווח כמובן (או בשפת הכלכלה “התשואה על ההון”). וכמה רווח שנתי נחשב כהצלחה? האם להרוויח 100 שקלים שנה אחרי שנה נחשב בעיניכם להצלחה? או, האם צמיחה של 10% בכל שנה תיחשב כך?

ובכן, הכול תלוי במה שהגדרתם לעצמכם בתחילת הדרך.

הגדרה ועמידה ביעדים הן הביטוי הקונקרטי לחזון של בעל העסק, והם נגזרים ישירות מאותו חזון.  החזון מדבר על שאיפה כוללת ורחבה,  בעוד שהיעדים מתרגמים אותו ליחידות מדידות של זמן, כמות ואיכות, והם הפרמטר החשוב ביותר למדידת הצלחתו של העסק. אין אף ארגון מצליח בעולם שעובד ללא יעדים לכלל הפעילויות שלו, וזאת משתי סיבות עיקריות:

ראשית, אם אתה, כבעל עסק, מציב לעצמך כמטרה להתמקד בפלח שוק מסוים, הצבת יעדים נכונה וממוקדת היא למעשה המפה שלך לדעת בכל רגע נתון, באיזה מרחק אתה נמצא מהמטרה, והיא מאפשרת לך בכל נקודת זמן לדעת איפה אתה נמצא. בואו ניקח לשם המחשה – אם כבר התחלנו לדבר על מסלולי נסיעה –  חברה שמייבאת מכשירי GPS לרכב.

החברה מוכרת היום כ-1,000 מכשירים בשנה בעיקר באזור המרכז, ושואפת להיות דומיננטית בשוק ולמכור בכל הארץ. הבעלים יודעים שברמה הארצית נמכרים מדי שנה 10,000 מכשירים. בואו נניח, שכדי להיות דומיננטי צריך למכור לפחות 5,000 מכשירים.אז היעד ייבנה בהתאם לכך, והבדיקה, האם החברה מתקדמת בדרך הנכונה, תיבחן לעומת היעד שהוצב. בלעדיו, קשה יהיה לדעת האם השאיפה לדומיננטיות בשוק אכן מושגת.

שנית, כבעל עסק שמעסיק עובדים, סוכנים וכו’, יעדים הוא הכלי האפקטיבי לדעת האם העובד מתאים לעסק, מי העובדים היותר טובים, ואיך אתה אמור לתגמל אותם בצורה האופטימאלית שתשרת גם את העסק. נניח שבאותה חברה יש 2 עובדים בלבד. הראשון הוא טיפוס חייכן, כיפי, אינטיליגנט וספונטני, שמוכר כל שנה 300 מכשירים. השני טיפוס משעמם, אוהב להתלונן ולא מפסיק לדבר, והוא מוכר 700 מכשירים בשנה. אז מי עובד יותר מוצלח לחברה? – מי שעומד ביעדים, כנראה.

אז לאחר שסיכמנו שהצבת יעדים לעסק נחוצה להגשמת חזון הבעלים, בטור הבא נדון כיצד עושים זאת נכון ומה קורה כשהתנאים של המסלול שבחרנו משתנים.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?