ענת נגרין

מתי נדע שהגיע הזמן להרחיב את העסק?

ענת נגרין
העסק עובד, הרווחים בהתאם, אבל איך יודעים מתי להרחיבו? ומה באמת חשוב, גידול במכירות או גידול ברווח? ענת נגרין, מנהלת סניף עסקים אלוני השרון ריכזה עבורכם את כל המידע שאתם צריכים לדעת

רוב העסקים פועלים על פי מסלול קבוע, המורכב ממספר שלבים מובנים: שלב ההקמה, בו עסק נבנה על פי תוכנית עסקית מסודרת תוך הגדרת יעדים איכותיים וכמותיים; שלב הצמיחה, בו העסק כבר החל את מכירותיו לפי התוכנית שנקבעה; ושלב הבגרות, בו החברה מבססת את הצלחתה, כאשר הצמיחה נעשית בצורה מבוקרת. באופן אידיאלי, חברה שפועלת על פי השלבים בצורה נכונה ומבוקרת, צפויה לראות גם גידול בעסק.

 

להרחיב את העסק

 

גידול יבוא לידי ביטוי בשורת ההכנסות בדוחות הכספים. גידול בהכנסות נובע ממספר שינויים: הרחבה של כמות או קו המוצרים; הוספת זרוע מכירתית חדשה או העלאת מחיר מוצר או שירות מסוים. אבל מהם השיקולים שצריך לקחת בחשבון כאשר העסק בצמיחה ובוחנים אפשרות להרחיב את העסק?

כדאיות ענף

שוק הוא דבר דינאמי ומושפע מגורמים רבים, חשוב להיות קשובים לשטח: בענף שנמצא בקשיים –  אם בשל חוסר ודאות או רגולציה מכבידה – כדאי לשקול מה תהיינה השלכותיה של מדיניות מבוססת צמיחה על השלכותיו על החברה ועל הוצאותיה. למשל – כמה משאבים נצטרך להשקיע וכמה זמן ייקח עד שהצמיחה העסקית תרקום עור וגידים ותקבל ביטוי גם בהכנסות החברה.

בשווקים בטוחים ומתפתחים יש נוחות גדולה לצמוח עם לקוחות חדשים ולקוחות קיימים, ולהרחיב את קו המוצרים ואף להתקדם למוצרים או שירותים משלימים, ובכך לייצר יתרון על פני המתחרים.  הרחבת מגוון המוצרים היא טבעית וחשובה, אבל שוב – חשוב לבחון לעומק את הרווח מכל קו מוצרים ולהגדיר במדוייק את היקף הגידול שסימנו לנו כיעד.  

 

מתחרים

 

 

מתחרים ואופי החברה

לעיתים, כאשר עסק מוביל בתחום, המציאות מחייבת אותו להתרחב בכדי לשמור על מובילותו – הן כלפי המתחרים וכמובן שכלפי הלקוחות. על כן, סולידיות, או זהירות יתר, עלולות להיות הרות-סיכון לעסק שרוצה להתפתח. ההתפתחות, לעתים מזומנות, הינה מחוייבת המציאות.

חשוב שכל הרחבה (או העמקה) של פעילות שניישם תקבל ביטוי בדו"חות שלנו  –  מהן ההוצאות הצפויות? מהן ההכנסות הצפויות? מהו היקף ההוצאות התפעוליות? וכיו'….צריכים להעלות את המספרים על השולחן, ולשאול את עצמנו את השאלות הבאות: האם החברה יכולה לשאת בהשקעות הללו מהתזרים השוטף של החברה? האם יש צורך להזרים הון אישי של הבעלים לצורך מימון השינוי או צורך באשראי בנקאי? האם הגידול מצריך השקעות בציוד, ברכישת מכונה, כוח אדם וכו'?

 

להרחיב את העסק

 

הטיפ שלי לכל לקוחותיי  שנה לגדול ושנה להתייעל וכך הלאה. להקטין את התלות בספק אחד, כך נוכל לנהל מו"מ ולהקטין את עלויות החברה. הכי חשוב בסופו של יום זה הגדלת הרווח בחברה, בהצלחה!

 

*הכותבת היא מנהלת סניף עסקים אלוני השרון

תגובות הקוראים (1)

  1. פונדק כמאל

    ענת
    כתבת דברים מעניינים, מקצועיים ובטח תורמים להתפתחות העסק
    יישר כח
    תודה 👏

    הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?