
הטיפ החשוב שיכול לעזור לעסק שלכם להרוויח יותר
אלכס קומןקביעת מטרות ממוקדות לעסק היא אחד הדברים הבסיסיים והחשובים שצריך לעשות כדי לשפר את ביצועיו – וכמובן גם את הרווחיות שלו. והדרך? נמצאת בדר״כ מתחת לאף. כדי להתחיל לחשוב בכלל על יעדים, מסביר ד״ר אלכס קומן, מרצה לניהול ויועץ עסקי, צריך להתחיל מניתוח הקיים: ללמוד את הפעילות העסקית של העסק, בעבר ובהווה, לאתר נקודות חולשה וחוזקה, וכל הזמן להסתכל על נתונים כמותיים ואיכותיים.
עיקרון פארטו: לקרוא בין השורות
אחד הכלים המפורסמים שיכולים לעזור לכם להסתכל על הקיים הוא עיקרון פארטו, הידוע גם בשם
״כלל 80-20״. הרעיון פשוט: בהרבה מאוד תופעות, 20% מהגורמים מביאים ל-80% מהפעילות. כלומר, בדרך כלל, מתוך 100% גורמים ומשתנים, רק 20% הם התורמים העיקריים. ואיך זה קשור לעסקים? אותו הדבר: בהחלט ייתכן שרק 20% מהלקוחות שלכם מניבים 80% מההכנסות שלכם! וכנ״ל לגבי מוצרים ועובדים: ברוב המקרים, בערך 20% מהמוצרים מביאים ל-80% מההכנסות וכן, 20% מהעובדים מניבים 80% מהתפוקה.
כיצד ליישם את עיקרון פארטו בעסק שלכם?
- יעדי שימור לקוחות: למשל: ניתן לקבוע מטרה לפיה משקיעים מאמצי שימור גדולים יותר ב-20% מהלקוחות הגדולים והמשמעותיים ביותר שלכם. עמידה ביעד זה תביא לשימור של כ-80% מההכנסות שלכם!
- יעדי מכירות: באותו האופן, אם אכן 20% מהמוצרים שלכם הם המקור ל-80% מהכנסות העסק, כדאי להתאים אליהם את יעדי המכירות ולרתום לטובת כך את מאמצי הפרסום והשיווק. כלומר, אחד מהיעדים שלכם צריך להיות התמקדות במוצרים הרווחיים!
- יעדים לעובדים: כאמור, ייתכן מאוד ש-80% מהתפוקה שלכם מקורה רק ב-20% מהעובדים! מצב כזה אינו מצב יעיל, ולכן ניתן לגזור ממנו יעדים אישיים, מדידים ומאתגרים לצמיחה בתפוקה, וכתולדה מכך גם במכירות.
כמובן, מומלץ שהיעדים שלכם יהיו מוגדרים בצורה מסודרת וברת מדידה. למשל: להביא להכנסה חודשית בהיקף של 20,000 ש״ח בשנה הבאה, או לחלופין להביא לגידול של 10% במכירות. יחד עם זאת, הדרך להגדרת היעדים בהחלט יכולה לעבור דרך עיקרון פארטו וניתוח המציאות.
בהצלחה!