אמיר צוקר

עסקים עונתיים? כך תגדילו רווחים בעונות החמות

אמיר צוקר
אחד האתגרים בכל עסק הוא למנוע היווצרות צווארי בקבוק ש״תוקעים״ את העסק ומעכבים זרימת הכנסות. בעסק עונתי על אחת כמה וכמה. רו״ח אמיר צוקר, מרצה מנטור ויועץ עסקי שמתמחה בתהליכים עסקיים, משתף בעצות שיסייעו לעסק שלכם לעבור את הקיץ בשלום.

דמיינו מוכר ארטיקים שבגלל התור לקוחות התייאשו והלכו 20 מטר לקיוסק הבא. אלו לקוחות שכבר לא יחזרו, המשמעות: הכנסות פוטנציאליות שהלכו לאיבוד.

 

צווארי בקבוק עלולים להיווצר בכל שלב בתהליך הקנייה, החל מבחירת המוצר כמו למשל מעט מדי מלאי על המדף, זמינות מידות, טעמים או צבעים, דרך מסירת המוצר ללקוח בו ייתכנו זמן משלוח או הפצה ארוך מדי ועד שלב התשלום שיכולים להתבטא במעט מדי עמדות תשלום.

 

בניגוד לעסק שמייצר הכנסות לאורך כל השנה, בעסק עונתי מרווח הטעות מצומצם ביותר. אין הרבה זמן לתקן טעויות ופספוסים שכן תקופת הזמן הפעילה היא קצרה יחסית. לכן, חשוב מאוד להשקיע זמן בהתארגנות ותכנון לקראת תחילת העונה החזקה ולהיערך במספר היבטים עיקריים: תשתיות פיסיות, כח אדם, מימון וכמובן שיווק.

 

תשתיות

במסגרת ההתארגנות לקראת עונת השיא של העסק, כדאי שנוודא שהתשתיות הפיסיות מסוגלות לתמוך בשיא הביקוש הצפוי בצווארי הבקבוק השונים. תשתיות פיסיות כוללות למשל ציוד למניעת גניבות )זמזמים וכד׳), מיזוג אויר בקיץ או חימום בחורף, תאורה מספקת, מוזיקת רקע, עמדות תשלום אוטומטיות או קופות רושמות ועוד.

 

עובדים

אחד הנושאים החשובים ביותר הוא התארגנות עם צוות עובדים מתאים לקראת תקופות השיא. הצוות צריך להתאים בהיקפו לכמות הלקוחות שאתם צופים בימי ושעות השיא, כך שיאפשר לכם לקצר את התורים הצפויים ולגרום לכך שהלקוחות לא ירגישו שהעסק עובד בהיקף הרבה יותר גדול. אם הלקוחות מרגישים לחץ, צפיפות, דוחק, זמן המתנה ארוך, חוסר במלאי וכד׳לא התארגנתם כראוי.

בנוסף, אחד הכלים שיעזרו לכם לא לאבד מכירות בתקופת השיא העונתי הוא שמירה על רמת השרות שלקוחותיכם רגילים אליהם כשהעסק לא עמוס. לכן, חשוב מאוד להכשיר את העובדים הנוספים ולהביא אותם לרמת שרות שתתאים לסטנדרט השרות שלנו.

 

שיווק

עדיין לא מאוחר לצאת בקמפיין בפייסבוק, באינסטגרם או פשוט לדוור מידע לרשימת התפוצה שלכם במייל. קמפיין כזה יכול בזמן קצר מאוד לייצר התעניינות ולהגדיל את התנועה בעסק שלכם.

לעסקים שמתארגנים לקראת עונת החורף, נמליץ לתכנן כבר עכשיו את הקמפיינים השיווקיים לקראת החגים. בין היתר כדאי לבחון לאילו קהלים כדאי להציע חבילות שי (רמז: כולם קונים מתנות בחגים), לתמחר בצורה מפתה מוצרי מפתח וליצור חבילות מוצרים מעניינות.

כמו כן, זיכרו להתמקד בערוצי הפרסום המתאימים ביותר לעסק שלכם.

 

מימון

עונתיות עלולה לגרום לגידול משמעותי בצרכי המימון, לדוגמה בשל צורך בהגדלת המלאי בכדי לספק את שיאי הביקוש הצפויים. חשוב מאוד לעדכן מראש את הבנק איתו אתם עובדים, על התכניות שלכם לתקופה הקרובה ולסכם איתו את היקפי המימון והתנאים הרלוונטיים.

שימו לב, כי כיום קיימות תוכניות גישור למימון עסקים עונתיים, בין היתר בבנק לאומי.

מומלץ לפנות לבנקאי שלכם לקבלת פרטים נוספים ככל שהנושא רלוונטי לכם.

 

שיהיה לכולנו קיץ ״חם״ ומוצלח.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?