אורית בלום

יחצ”ן זאת בעצמך: 9 דרכים להשגת חשיפה תקשורתית לעסק שלך

אורית בלום
כל עסק צריך שיווק. זה ברור, לא? גם בעלי עסקים קטנים יודעים זאת. אורית בלום, אשת יחסי ציבור, מספרת על חשיבותם של יחסי הציבור לשיווק העסק הקטן ומשתפת בעצות שיעזרו לכם לקדם את העסק שלכם בעצמכם.

כשמגיעים לשלב שבו צריכים להחליט כיצד לשווק את העסק, מבינים שזה לא פשוט כמו שזה נראה, וזאת משתי סיבות: האחת, בעלי העסקים הקטנים “מופגזים” כל העת בהצעות לשיווק העסק שלהם בדרכים שונות ומגוונות וקשה להם (בצדק) להחליט מה מבין ההצעות מתאים להם ביותר והשנייה: בעיית התקציב! רוב הדרכים לשיווק העסק כרוכות בתשלום ולעיתים מדובר בסכומים לא מבוטלים של אלפי שקלים בחודש. ובינינו, רוב בעלי העסקים לא יכולים לעמוד בהוצאות הגבוהות ומתייאשים מנושא השיווק, עובדה אשר מקשה עליהם להגיע ללקוחות הפוטנציאלים שלהם וכך נוצר לו מעגל ללא מוצא…

אחת הדרכים שבאמצעותה יכולים בעלי העסקים הקטנים להגיע לקהלי היעד שלהם, ללא עלות בכלל או בעלות נמוכה, הינה – יחסי ציבור. ידיעה או כתבה בתקשורת נתפסת על ידי הקוראים, הצופים או המאזינים כ“חדשות” לכל דבר, לכן, נתפסת כאמינה וכאובייקטיבית יותר, מאשר הופעה במדורי הפרסום וממתגת את העסק כמומחה בתחומו.

אז איך עושים את זה?

1. הפיצו ידיעה על עסק, מוצר, או שירות חדש ושילחו לכל אמצעי התקשורת הרלוונטיים, לרבות: טלוויזיה, רדיו, עיתונות ואינטרנט. איך מגיעים לכל העיתונאים? קיימות שתי דרכים נפוצות: האחת – מתקשרים למערכות העיתונים/האתרים/התכניות ומבקשים לקבל את פרטי הכתב או העורך הרצוי. תתפלאו – הפרטים הללו גלויים ונמסרים לכל דורש! הדרך השנייה, הקלה אך היקרה יותר, הינה, להיות מנויים (בתשלום) על שירות כגון “יפעת” או “סקופר” ולקבל גישה חופשית לכל אנשי המדיה בארץ. ברגע שתצרו קשר עם עיתונאי מסוים ובוודאי במקרה שפרסם ידיעה ששלחתם לו, חשוב לשמור את פרטיו מאחר וזהו נכס יקר ערך שיחסוך לכם זמן בעתיד.

2. ערכו אירוע השקה, אליו יוזמנו סלב’ס ועיתונאים המסקרים את תחום העיסוק שלכם (גם עסקים קטנים כמו חנויות ו/או גלריות עושות זאת). לאחר קיום אירוע שכזה, צפויים להיות פרסומים רבים בתקשורת, עובדה היוצרת באזז ועניין סביב העסק שלכם בתקשורת.

3. הזמינו עיתונאים בודדים לסיור אישי בעסק – הסיור האישי מאפשר לכתב לחוות מקרוב את אופי העסק שלכם ולקבל הסבר מפורט ומוחשי, אשר יבוא לידי ביטוי בכתיבה מפרגנת, המעבירה את החוויה האישית לקוראים.

4. כתבו מאמרים מקצועיים בתחום מומחיותכם – קיימים אתרים ייעודיים לכך, אולם ניתן לפרסם כל מאמר גם באתרי אינטרנט “רגילים”, במדורים הרלוונטיים, זאת בהנחה שהמאמר מקצועי ומעניק ערך מוסף לציבור.

לעומת ידיעה או כתבה, עליהם חתום הכתב, כשמדובר במאמר דיעה, כותב המאמר הוא זה המקבל את הקרדיט וניתנת לו האפשרות לפרסם את שם העסק או החברה שלו, לעיתים בצירוף לינק לאתר האינטרנט של החברה – בונוס שיווקי חשוב ויעיל.

5. הציעו כתבה על התחום בו אתם עוסקים, אשר תכלול ראיון עם גורם בכיר מטעם החברה, עדויות אישיות של הלקוחות שלכם, נתונים וסטטיסטיקות מהארץ ומהעולם ועוד. לעומת ידיעה קצרה, כתבה מתפרשת בדרך כלל על פני כמה עמודים, כך שמדובר בחשיפה רחבת היקף.

6. ערכו סקר אומניבוס קצר בנושא מעניין, אשר תוצאותיו יהיו “עילה” לפרסום בתקשורת. לדוגמא: “מהם הרגלי הרחצה של הישראלי המצוי”? במידה ואנו משווקים מוצרי ניקיון… מדובר בסקר המבוצע על ידי חברת סקרים מוסמכת, שבמהלכו נשאלים הנסקרים שאלות מטעם חברות שונות, בנושאים שונים, בשיחת טלפון אחת, עובדה המוזילה את עלותו עבור מבקש הסקר, כך שהוא מתאים לכל כיס – גם לעסק קטן!

7. ערכו אירוע חווייתי, גימיקי, כגון: תחרות (היתולית או אמיתית), תערוכה ייחודית (לדוגמא: בשיתוף סלבס), השתתפות בשיא גינס ועוד. לדוגמא: מעצב מוצר שעיקר עיסוקו סדנאות הכנת צעצועי עץ לילדים, בנה את סוס הנדנדה הגדול בעולם אשר נכנס לספר השיאים של גינס – עובדה אשר זיכתה אותו בחשיפה תקשורתית חסרת תקדים.

8. השתלבו כמומחים בכתבות היזומות על ידי התקשורת – מתאים בעיקר לכל נותני השירותים למיניהם. לדוגמא: פסיכולוגים, עורכי דין, מעצבים, מחנכים, יועצים עסקיים ועוד.

9. פרסמו סיפור אישי מרגש/מעניין/מפתיע אודות בעל/ת העסק, עובדיה או לקוחותיה. רצוי להציע סיפור כזה בעיתוי רלוונטי, כגון: סיפור האהבה המיוחד של בעלי החברה – לקראת חג האהבה, או סיפור על 3 דורות בעסק המשפחתי – לקראת יום המשפחה.

תגובות הקוראים (1)

  1. דורית ברק

    יכולה לציין, שחלק מהעצות יישמתי בעסק שלי, סיורים ב”בני ברק שלי”.
    הן נושאות פרי..
    יחד עם זאת, צריך להתמיד ולחדש, ללא הפסקה

    הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?