חיים טל

שוקלים להקים עסק קטן? כדאי שתכירו את הטיפים הבאים

חיים טל
העסקים הקטנים הפכו באחרונה למושא שיחה מרכזי בעולם הפיננסים. מדובר בסגמנט שנמצא יותר ויותר במיקוד בשנים האחרונות. כולם מדברים עליו ומבינים כי מדובר בנושא בעל תרומה משמעותית לכלכלה. חיים טל, ראש ענף עסקים בלאומי, בטור שכל מי ששוקל להקים עסק – חייב לעצמו.

מה זה עסק קטן?

מהניסיון שלנו, עסק קטן מוגדר בדרך כלל על פי שני קריטריונים מרכזיים: מספר המועסקים בו הוא עד 30, ומחזור ההכנסות השנתי שלו עד 10 מיליון ₪ בשנה. צריך לזכור שכל העסקים הגדולים היו פעם קטנים ולכן לכל משק כלכלי צריך להיות אינטרס לתמוך בעסקים קטנים.

רק בשביל לסבר את האוזן: בארץ יש כ-500 אלף עסקים, מתוכם 480 אלף עסקים קטנים. מדי שנה נפתחים בישראל 50-55 אלף בתי-עסק, כשבמקביל כ-40 אלף נסגרים. בחשבון פשוט:  רק 10-15 אלף עסקים מצליחים לשרוד.

ברור שהשאיפה של כולם (המדינה, הרשויות המקומיות, המערכת הבנקאית) היא ליצור סביבה עסקית תומכת, כדי שמספר העסקים ששורדים, ילך ויגדל וכדי לייצר יותר תעסוקה וצמיחה.

 

"מה הסוד של העסקים ששורדים?", אתם שואלים? קטונתי. אבל מניסיוני, ובעיקר ממפגש עם מאות בעלי עסקים, ששרדו ואפילו הצליחו, ריכזתי עבורכם כמה טיפים ל"התנעה" מוצלחת של העסק.

 

1. תחשבו אם כל הסיפור בכלל מתאים לכם.

אנשי עסקים נדרשים לתכונות מסוימות כמו היכולת לנהל משא ומתן, היכולת לחיות באי-וודאות או להניע את עצמך באופן עצמאי וכדומה, שאם יש לכם אותן, הסיכוי שלכם להצליח יגדל.

אם אתם תוהים אם אותן תכונות קיימות בכם אציע לכם להיצמד למשך תקופה מסוימת לבעל עסק אחר (כמו סטאז' שעו"ד מתחיל עושה), כדי שמצד אחד תכירו לעומק את המשמעויות והקשים של ניהול עסק ביומיום ומצד שני תבינו אם אתם נהנים מעשייה מהסוג הזה.

 

2. יצרו ערך מוסף אמיתי ללקוח.

המוצר או השירות שלכם צריך להיות בעל ערך מוסף, ולא כמו כל מוצר/שירות שקיים בשוק. משהו שיבדל אתכם ויגרום ללקוחות להגיד: "כזה מוצר/ שירות בדיוק אני צריך".

לפני שיוצאים לדרך חשוב לבדוק את הביקוש/צורך למוצר, כולל קבלת פידבק לשיפור מהמעגל הקרוב שלכם.

 

3. בנו תוכנית עסקית.

תוכנית עסקית היא המצפן של העסק, והיא צריכה לענות על שאלות כמו מי קהל היעד, מה יהיה תזרים המזומנים בשנה הראשונה וכדומה.

ניתן למצוא ברשת דוגמאות לתכניות עסקיות ואפילו מדריכים חינמיים לכתיבת התכנית.

ההמלצה שלי היא לפנות בשלב הראשון למומחה שילווה אתכם בנושא.

 

4. התחברו לעולם הדיגיטלי.

בעולם הדיגיטלי, אין הבדל בין עסק קטן לגדול. מי שלא מבין את זה, יישאר מאחור. תתחילו לשווק את עצמכם ברשת; אתר שיווקי וידידותי ללקוחות. אל תסמכו על שיווק מ"פה לאוזן" בלבד, אם אתם רוצים לגדול ולהצליח. בג'ונגל הדיגיטלי, החזק (=שנוכח ברשת) הוא השורד.

 

5. תתחילו עם כמה שפחות הון בנקאי או הון זר (או: עם כמה שיותר הון עצמי).

בתחילת הדרך, עסק אינו מרוויח, ואתם לא רוצים שהוצאות המימון יכבידו עליכם.

עשו חישוב כמה הון נדרש להקמת העסק ולתפעול שלו בחודשים הראשונים/ בשנים הראשונות (את זה תעשו במסגרת התכנית העסקית שלכם), כמה הון עצמי יש לכם, כמה הון אתם צריכים ללוות מ"בחוץ", ומשם – תתקדמו.

 

6. דעו לבחור את האנשים הנכונים שילוו אתכם לאורך הדרך.

בחירה נכונה של בנקאי ורו"ח/יועץ מס, אינה נראית, על פניו, משמעותית להצלחת העסק. אבל מניסיוני – היא משמעותית. ואפילו מאד, משום שאלו שני הגורמים שמלווים את העסק ביומיום, שנה- שנה.
 

מעוניינים לשמוע עוד על כלים ופתרונות לעסק שלכם? לחצו כאן >>>

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?