לבנת קיזנר

כל הדרכים לניהול מלאי לקראת סוף השנה העסקית

לבנת קיזנר
רגע לפני שאנחנו מסיימים את שנת 2016, כל עסק מחויב לבצע בקרה אודות המלאי שיש ברשותו. מהן הדרכים לניהול מלאי עודף, מיושן או פגום? לבנת קיזנר מציגה את האפשרויות ששווה להכיר.

ישנם מספר סוגים של מלאים, שחשוב מאוד לטפל בהם בסוף שנה במידה והם קיימים אצלכם במחסן:

א) מלאי עודף – מלאי עודף או מיותר, הוא כל מלאי שהוא גדול יותר מהביקוש הנוכחי, או העתידי המתוכנן.

לדוגמא, במידה ויהיה ביקוש לכמות של 100 יחידות מפריט מסוים, אולם המלאי הקיים מונה 175 יחידות, אזי 75 יחידות תחשבנה כמלאי עודף או מיותר.

ב) מלאי מיושן – מלאי, מכל סוג שהוא, נחשב כמלאי מיושן כאשר אין עוד ביקוש לפריט. מוצרים שיש להשתמש בהם עד למועד מסוים, אולם לא נעשה בהם שימוש בזמן, מסווגים כמוצרים בעלי חיי מדף שפג תוקפם והם אינם ניתנים עוד לשימוש או למכירה.

ג)   מלאי פגום – סחורה פגומה אינה ראויה עוד לשימוש. לעתים קרובות הכנה חוזרת או תיקון אינם מעשיים. סחורה פגומה עשויה להיגרם כתוצאה מטיפול לקוי במהלך הייצור, או אריזה לקויה או בלתי מספקת.

 

אז לאחר שסיווגנו את המלאי שלנו בהתאם למפורט לעיל – מה עושים איתו עכשיו? איך נפטרים ממנו במינימום נזק ובמקסימום התייעלות?

 

כאשר מדובר במלאי עודף או מיושן:

במקרים אלה קיימות מספר אפשרויות לטיפול:

1. מכירת המלאי בחזרה לספק – הדרך היעילה ביותר מבחינת עלות. תהליך זה נקרא לעיתים "קנייה בחזרה". במידה ולספק יש  לקוחות נוספים המבקשים את אותו הפריט, תהיה זו הצעה אטרקטיבית עבורו. ייתכן והספק הנוכחי יבקש לגבות עמלה עבור חידוש המלאי, בגובה של אחוז מסוים ואף ימכור אותו בעבור תמורה מלאה ללקוח אחר.

 

2. שימוש במתווך – עסקים רבים יחתמו על חוזה עם חבר המתמחה במכירה חוזרת של סחורות בשם העסק המוכר. הליך זה נפוץ יותר בקרב חלקי חילוף וסחורות.

דוגמא לכך הוא עסק החייב להיפטר מכמויות עודפות של חלקי חילוף ממנועים, שאינם נדרשים עוד לצורכי

התחזוקה השוטפת. ייתכן ותהיה דרישה בעתיד עבור הפריט, אולם הביקוש שלו ירד באופן משמעותי.

העסק עשוי להסמיך את המתווך למכור כמות מסוימת של המלאי במחיר היעד.

 

3. באמצעות שימוש בסוחר – סוחר דומה למתווך, אולם בדרך כלל הוא ייקח בעלות על הטובין וימכור אותו, תוך קבלת עמלה (אחוז מסוים) ממחיר המכירה בעבור שירותי המכירה. הסוחרים לא חוששים לגבי כמות המכירות, מכיוון שהם מבססים את שכרם על אחוז מהמחיר.

 

4. באמצעות חברת שרות – את הפתרון הזה נמצא בדרך כלל בחברות בינלאומיות.

בהתאם לתכני החוזה שנחתם בין הצדדים, חברת השירותים יכולה למכור בשוק הפתוח ולהיות מסווגת כמרכז רווח עצמאי ומכאן, לפעול בנפרד מחברת האם. מצד שני, החברה יכולה להיות גם מרכז עלות ולפעול

תחת ניהולה של חברת האם.

 

כאשר מדובר במלאי פגום

במידה ומדובר במלאי פגום, קרי מוצרים שניזוקו או מסווגים כחומרים שאינם תואמים, הפריטים מחייבים השמשה באמצעות הרכבה חוזרת או באמצעות הפיכתם לגרוטאות.

במידה וניתן לעבד את הפריט למצב שווה ערך או טוב יותר ממצבו המקורי, אז ניתן יהיה להעבירו חזרה לסיווג של בר שימוש ולהשתמש בו. הפריט שיוצר מחדש חייב להיות זהה לפריט המקורי, בצורתו ובתפקודו.

 

לסיכום, ניתוח ופיקוח נכון על המלאי שלכם יכול לחסוך לכם המון כסף ולהפנות משאבים לטובת התייעלות עסקית.

 

בהצלחה ושנת עסקים פורייה 🙂

 

למידע וטיפים נוספים של לשכת המסחר >>>

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?