רן גבריאל זיוון

חדשנות בעסקים: כך תעשו זאת נכון

רן גבריאל זיוון
מהי "חדשנות"? אז למעט העובדה שחיפוש בגוגל לשאלה what is innovation?, תציף למעלה מ 410 מיליון תשובות, אנו ערים לעובדה כי כל ארגון וחברה מאמצים להם הגדרה המתאימה להם לפרש את הבאז וורד החדשה. רן גבריאל זיוון, מנהל חדשנות בלאומי, מסביר איך עסקים יכולים לאמץ את תפיסת החדשנות ומשתף ב 8 צעדים ראשונים.

חדשנות היא יותר מהכול "היכולת לחשוב לפעול אחרת באופן ישים ומועיל". חשוב לשים לב לכמה נקודות העולות מההגדרה:

* חדשנות אינה טכנולוגית בהכרח, נהפוך הוא, היא לא פעם תהליכית או מוצרית, שמקבלת משמעויות טכנולוגיות לעיתים ביישום.

* חדשנות צריכה לעמוד ב-3 קריטריונים קריטיים כדי להיחשב לחדשנות: להיות אחרת וחדשה, להיות ברת יישום כי אחרת אלו סתם חלומות בהקיץ, וכמובן להיות מועילה לארגון/ עסק, אין ערך וטעם בחדשנות סתם לצורך החדשנות.

 

תפיסת העולם אותה אימץ לאומי, הינה תפיסה אקדמית המוכרת בשם systematic inventing thinking  – תפישה המדברת על חשיבה המצאתית שיטתית, ע"פ תפיסה זו חדשנות אינה תכונה מולדת או יכולת גנטית אלא דווקא שריר ארגוני ואישי שניתן לעבוד עליו ויש לפתח אותו.

באמצעות כלים טכניים פשוטים ללמידה, ניתן לפצח כל אתגר עסקי בכלים חדשניים, השיטה דוגלת בהבנה שאנו חיים בעולם של אילוצים ומגבלות, ואף מחדדת ומדגישה שאילוצים אלו הם בדיוק הגורם המגביר את רמת היצירתיות, ובעולם זה אנו שקועים בקיבעונות רבים, קיבעונות אלו יאפשרו לנו לנהל חיי יומיום עסקיים מעולים על פי רוב, אבל הם אלו בדיוק שיסתירו לנו את היכולת לראות את המקומות בהם אנו תקועים ונדרשים לחדש.

 

בבואנו לחדש, או לעשות חדשנות בעסק / חברה / ארגון שלנו, חשוב לזכור כי אין מטרת החדשנות לקדש את עצמה, וכוחה של החדשנות ברת הקיימא להשביח ולהעצים את הצלחתם וכוחם של עסקים וארגונים נעוצה גם ברצון וביכולת של הגורמים המנהלים לאמץ חדשנות, אבל לא פחות בכוחם של החושבים והעובדים להגות דרכים חדשות יצירתיות והמצאתיות לפתרון אתגרים ובעיות איתם מתמודד העסק דרך קבע ולעיתים אף אינו חש כי "תקוע" בהם, ובכך לאפשר עם יוזמות חדשות לעשות את הדברים אחרת באופן שהוא מועיל לארגון / עסק וישים לביצוע.

עוד חשוב לציין כי חדשנות צומחת לא רק במקומות בהם יש משבר או כשלון, כוחה העצום של חדשנות והעוסקים בה לזהות אזורים של "קיבעון" ארגוני, מקומות בהם הארגון או העסק תקוע ועושה עוד ועוד מאותו הדבר לפעמים לאורך שנים ויותר, ובאמצעות שבירת הקיבעון או איתגור המצב הקיים לאפשר לייצר יוזמות ופתרונות לבעיות שכלל לא נראו כבעיות עד לתחילת תהליך החדשנות.

ארשה לעצמי לצטט את מנכ"לית sit ישראל עידית ביטון ולומר ש"אל תעשו חדשנות, תחדשו במה שאתם עושים".

 

אז מה עושים מחר בבוקר?

1. שאלו את עצמכם איפה האוטומטיים של החיים לא מקדמים את העסק או אפילו תוקעים אותו?

 

2. הבינו כי אין ביכולתנו לזהות את הקיבעונות של עצמנו לכן אל תנסו לענות לעצמכם למה אתם תקועים במקום הזה. פשוט הכירו בעובדה של התקיעות והקיבעון באזור המסוים.

 

3. העזו! דמיינו לעצמכם עולם אחר, אידיאלי, מושלם… כיצד המקום התקוע היום היה נראה במציאות הזאת אחרת.

 

4. קחו את העולם האידיאלי שיצרתם ושאלו את עצמכם מהם היתרונות והתועלות בפתרון/ השינוי שעלה בעולם האידיאלי (שימו לב, בשלב זה בלי שיפוטיות בכלל ובלי לענות לעצמכם למה זה בלתי אפשרי) תגלו שלרעיון בהתאמות שונות יש הרבה יותר יתרונות, תועלות וקהלי יעד משחשבתם בהתחלה.

 

5. רק לאחר שהשלמתם עם התועלות והיתרונות, שאלו מהם הגורמים המעכבים? מה מונע מכם ליישם?

 

6. עכשיו כשאתם רואים את היתרונות ותועלות ומודע לקשיים והגורמים המעכבים – נסו לשתף בכיוון הכללי את הסובבים לכם, ובאמצעותם לתקף את הרעיון ולחשוב יחד על התמודדות והתגברות על האילוצים.

 

7. כשיש לכם כיוון – התחילו בקטן (צעד אחר צעד ליישום הרעיון) ובצעו התאמות ותיקונים תוך כדי תנועה עד לכדי הטמעה מלאה של הרעיון המקורי שעבר התאמות ושינויים תוך כדי תנועה.

 

8. צרו לעצמכם מציאות חדשה – טובה יותר וחדשנית יותר.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?