x

הטרנד העסקי החדש: מחדשנות ליזמות פנים ארגונית

קצב השינויים המהיר כיום הפך את החדשנות בעולם העסקי להכרח, והרצון להוביל מהלכים מדידים וברורים מציב את היזמות מבית ככלי חשוב וחיוני במיוחד. יחד עם זאת, תמיד חשוב להסתכל גם החוצה

לאחרונה נדמה כי כמעט בכל מקום, הבאזז סביב חדשנות בארגונים ובעסקים התחלף בבאזז סביב יזמות פנים ארגונית. לפני שבועיים השתתפתי בכנס יזמות בשטוקהולם (Intrapreneurship Conference Stockholm) מעניין היה לראות את הדגש הרב שהושם על העובדה כי חדשנות, מעבר לתדמית החיובית שלה, היא למעשה כמעט ואינה מדידה באופן מספרי ומעשי ומאפשרת לכולם להיות "חדשניים" כמעט מבלי לעשות כלום. מאידך, יזמות בתוך ארגון היא כבר עסק מדיד לחלוטין, שניתן ונכון לבחון במדדים כמותיים ברורים ומוגדרים.

 

הכנס חיזק מגמה שברורה לנו בלאומי זה זמן רב, לפיה חדשנות אינה רק החיבור הטבעי לקהילת הסטארטאפים והפינטקים (טכנולוגיה פיננסית), אלא בעלת חשיבות רבה בתשתית הפנים ארגונית הנבנית לקדם ולטפח יזמות. על מנת לתמוך בפעילות שכזו בתוך ארגונים מסורתיים ועסקים, חתם לאומי על הסכם שיתוף פעולה עם המרכז הבינתחומי במסגרת "פרויקט לאומי לחדשנות" שמטרתו לחקור, לתמוך ולחזק חדשנות ויזמות בתוך ארגונים קיימים ועסקים קטנים, המבקשים לצעוד בקצב התעשייה ולהובילה. 

 

ולדוגמא האקטון ייעוצי שיקיים בסוף החודש במרכז הבינתחומי, בו סטודנטים של המרכז הבינתחומי ויועצים ארגונים ומובילי חדשנות של הבנק יפתחו אתגרים של עסקים, לקוחות לאומי, שנבחרו להאקטון.

 

אז מה לכל זה ולעסק שלכם?
ראשית, ההבנה כי חדשנות אינה פריבילגיה של סטארטאפים אלא כורח המציאות בעולם שקצב השינוי בו מטורף, טעם הצרכנים משתנה עיתות לבקרים, מודלים עסקיים מתפרקים וממציאים עצמם מחדש והטכנולוגיה מנגנת ומנצחת על השינוי מכל כיוון אפשרי, בקצבים שמאיצים עוד ועוד.

 

אם כבר הבנתם כי השינוי אינו ברירה אלא צורך, נשאלת השאלה – איך? התשובה היא שילוב ואיזון בין הצמחת יזמות פנימית המכירה את העסק, את מגבלותיו וסביבתו הפנימית והחיצונית, לבין שותפויות וחיבור עם התעשייה מסביב ואיתור הזדמנויות לחיבורים ולמידות מהתעשייה ומתעשיות מקבילות.

 

איך בעצם עושים יזמות פנימית? קבלו 9 טיפים
אני שמח לשתף אתכם במספר כללים ומסקנות, שמקורן גם בכנס בשטוקהולם וגם בהליך הלמידה המשותף עם המרכז הבינתחומי במסגרת "פרויקט לאומי לחדשנות":

 

1. יזמות פנים ארגונית מתחילה בגיוס נכון של עובדים בעלי דחף ותשוקה ליזמות.
 

2. תפקידה של ההנהלה לשקף באופן ברור את היעדים, למלא את חלקה באמצעות תכנית עבודה ולאפשר ליזמים "להמציא" את הדרך ולסגור את הפער.
 

3. היזמים לרוב לא יגיעו מדרגי הניהול הבכיר, אך יזדקקו בכל עת לתמיכה וגיבוי מלא שלהם (לא מהפה החוצה אלא תמיכה אמיתית במשאבים ובגיבוי בפועל).

 

4. הבעיה המרכזית בתהליכי יזמות היא לרוב לא במציאת פתרונות, אלא בניסוח נכון ומדויק של עולם הבעיה – לרוב אחרי מציאת פתרון והשקעת משאבים, מבינים כי היוזמה לא עונה לבעיה האמתית וחוזרים לשלב הבעיה הלא פתורה.


5. רוב היוזמות שארגונים ועסקים מובילים ייכשלו כי אינן מחוברות לצרכי וטעמי הלקוח. יזמות פנימית חייבת להביא את הלקוח, רצונותיו ודעותיו אל התהליך כבר מתחילתו.
 

6. יזמות פנימית לא תביא על פי רוב את הרעיון שובר השוויון הבא במשק, אבל תאפשר לעסק לעשות צעדים קטנים ובינוניים על מנת להתקדם ולשפר את מיצובו, מיתוגו ויכולתו העסקית.
 

7. גם 50 יזמים פנימיים לא ינצחו אלפי חברות סטארטאפ המצויות בחוץ וממציאות את העולם העסקי מחדש כל הזמן. הסתכלו תמיד החוצה בחיפוש אחר שיתופי פעולה פוטנציאליים.
 

8. ללא תשתית של יזמים פנימיים, הארגון או העסק יתקשו מאוד באימוץ יזמות ושותפויות מבחוץ.
 

9. המודל לפיו עשרות רעיונות יביאו בסוף את הרעיון הטוב והמוצלח ביותר לא מוכיח עצמו בעולם העסקי, ועל כן יזמות חייבת להיות ממוקדת ומנוהלת: ניסוח נכון של שאלת האתגר, הגדרת קריטריונים, מדידה וניהול תהליך היזמות והרעיונאות יובילו לצמצום המשאבים הנדרשים, בדרך ליישום יוזמה מוצלחת לעסק.

 

לסיכום, יזמות וחדשנות מתחילים בגישה ומתקיימים בזכות תהליך שקוף, מדיד ומנוהל של יזמות וניהול שותפויות עם גורמי חוץ. רק כך תוכל להנהיג את העסק שלכם, בתוך העולם המשתנה בו אנו חיים היום.

אתר לאומילאומי למשכנתאותלאומי טרייד

קוראים מגיבים

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?