ענת נגרין

5 אתגרים שכל עסק בצמיחה חייב להכיר

ענת נגרין
מזל טוב! העסק שלכם גדל, אך איתו גדלו גם ההתמודדויות. ענת נגרין, מנהלת סניף עסקי בלאומי, ומי שמכירה מקרוב עסקים בצמיחה – מרכזת את חמשת הדברים שעסק בצמיחה צריך לשים לב אליהם

 

1. לפני הכול: וודאו שצמחתם ברווחים (ולאו דווקא בהכנסות)

בעלי עסקים רבים נוטים לפספס את ההבחנה הבאה: צמיחה בהכנסות איננה בהכרח שוות ערך לצמיחה ברווחים! יכול להיות מצב שבו העסק אמנם מגלגל יותר כסף מבעבר, אך הוא לא בהכרח רווחי יותר (זה קשור כמובן למצבים בהם שורת ההוצאות עולה במקביל לעליית ההכנסות).
לכן, כדי להתמודד עם מצבים מסוג זה, כדאי לאתר הוצאות שניתן לצמצם בהן, למשל: לנהל מו"מ מחודש עם הספקים שלכם, לרכוש מוצרים בסוף שנה במחירים נמוכים, ועוד.

2. שינויים רגולטוריים ״בהפתעה״

רוב העסקים שנמצאים בשלבי גדילה והתפתחות, חשבו מראש כיצד להגיע לנקודה הזו, ותכננו מראש  אסטרטגיה המבוססת על מוצר ו/או מכירות ו/או פרסום ועוד. אולם, המציאות חזקה לעיתים יותר מהתכניות שלנו – וכשזה מגיע לעסקים, היא הרבה פעמים מטילה עלינו שינויים בהפתעה. שינויים טכנולוגיים ורגולטוריים, למשל, הן דוגמה מצוינת למציאות שיכולה להשתנות סביבנו ובין רגע להקשות על השלב אליו הגיע העסק. ולכן, חשוב מאוד להיות עם יד על הדופק ולעקוב מקרוב אחר המציאות המשתנה כדי להיות ערוכים להגיב בהתאם – ובגמישות מרבית.

 

 

3. קחו בחשבון שינויים במגמות צרכניות, וכניסה של טרנדים

אם מצאתם את עצמכם מרחיבים קו מוצרים, מביאים סחורה חדשה או אפילו מוסיפים זרוע מכירתית נוספת – וזאת בגלל צמיחה בביקוש, אל תהיו מופתעים אם אותו ביקוש פתאום יקטן, ותישארו עם סחורה פחות רלוונטית ומבוקשת ממה שחשבתם.
הסיבות לשינויים בביקושים רבות, והן נעוצות בעובדה המוחלטת ששווקים הם דינאמיים. נתוני מאקרו כמו אינפלציה, סביבת ריבית, מצב ביטחוני, מצבים פוליטיים ועוד – יכולים בהחלט להשפיע על התנהגות הצרכנים שלכם, וזאת עוד לפני שהזכרנו טרנדים ומגמות צרכניות חדשות.
דוגמה טובה לכך היא טרנד הבריאות והטבעונות שהשפיע רבות על ענף המזון. מקדונלד'ס, למשל, הוכיחה התמודדות יעילה עם טרנד הבריאות דרך שינויים באריזה שלהם. כלומר, ייתכן ששינוי קטן בפרטים המוצגים על המוצרים שלכם, כמו למשל אחוזי השומן, יוכל לעזור לכם להמשיך ולהניע את הסחורה והביקוש.

 

 

4. כניסת מתחרים חדשים

כאמור, השוק הוא דבר דינאמי. ייתכן בהחלט, כי הענף בו אתם פועלים היה אטרקטיבי במשך תקופה ארוכה, ובין היתר הוביל להחלטתכם לפתח את העסק ולהרחיב אותו. עם זאת, חשוב לזכור שהמסקנות הללו אינן פוסחות על המתחרים שלכם, והחלטה להרחיב עסק בעקבות אטרקטיביות של הענף בהחלט עשויה להיות מלווה במתחרים חדשים ש"ראו כי טוב" והחלו לצוץ סביבכם. במקרים אלו, חשוב להתמקד בבידול של העסק שלכם והעצמת החוזקות שלכם  (ותק, איכות המוצר, מחיר אטרקטיבי וכו'), מה שיעזור לכם להתמודד ביתר שאת עם מתחרים קיימים וחדשים.

 

 

5. מקורות מימון

רוב העסקים הקטנים והבינוניים נעזרים במימון חיצוני. לקיחת הלוואה מהבנק לטובת הרחבה ופיתוח של העסק היא החלטה שבהחלט יכולה למנף את העסק ולעזור לו לצמוח – ולא צריך לפחד ממנה, כל עוד ניגשים אליה בצורה מחושבת, מבוקרת ומתוכננת. הנה דוגמה שמבהירה כיצד תכנון נכון של הלוואה יכול להשפיע לטובה על העסק ולהביא לצמיחה ברווח: נניח שאחד הספקים שלכם מציע לקראת סוף השנה היצע גדול של מוצרים (שאינם מתכלים) ב-12% הנחה, מה שאומר עלייה של 12% ברווח שלכם על כל יחידה נמכרת. ללא ספק מדובר בהזדמנות עבורכם להקטין את ההוצאות בהמשך ולהביא לעלייה ברווח, אך כדי לממש אותה כעת אתם נדרשים לתשלום במזומן. לקיחת אשראי מהבנק בנקודה זו היא בהחלט החלטה מתבקשת, כל עוד אתם מבינים ששיעור הריבית שאתם יכולים לשלם על ההלוואה חייב להיות נמוך משיעור ההנחה שתשיגו באמצעות המהלך עם הספק! במילים אחרות, הלוואה בסיטואציה שכזו, תוך תנאי תשלום המתאימים לכם ושיעור ריבית התואם את המהלך העסקי שלכם, בהחלט עשויה לעזור לכם למנף את העסק ולהגדיל רווחים.

 

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?