יואש פלמור

איך חברים יכולים לגרום לעסק שלכם לצמוח

יואש פלמור
אתם, בעלי העסקים, אולי מכירים הכי טוב את העסק שלכם – אבל קיבעון תפישתי, לצד העיסוק המתמיד בכיבוי שריפות, מצריכים לעתים עין מבחוץ שתאפשר לכם לצעוד קדימה. אז למי פונים ואיך עושים זאת?

לא מזמן דיברתי עם בעלת עסק חרוצה שהקימה עסק בעשר אצבעות ומנהלת היום מעל עשרה עובדים שעוסקים בייצור, הפצה ושיווק. היא סיפרה לי שהעסק שלה מצליח בסך-הכל ושהיא מרוצה, אבל שהיא גם מרגישה שהוא מדשדש לאחרונה, שהתנופה שהוא נהנה ממנה עד לפני כשלוש שנים כבר איננה. כששאלתי אותה על כיווני צמיחה אפשריים שיאפשרו לעסק, לדעתה, ליהנות שוב מתנופת צמיחה. היא ענתה לי: "כרגע אין לי זמן לחשוב על זה. אני עסוקה בעיקר בלכבות שריפות".

 

המשפט הזה מבטא במידה רבה את היומיום של כל בעל או בעלת עסק קטן. המציאות היא כזו שבעל או בעלת העסק נדרשים למלא מספר תפקידים במקביל, ומרגישים שהם עסוקים בלכבות שריפות, בלשרוד עוד יום. הטיפול בעניינים ארוכי טווח לרוב נדחה ליום אחר, ופעמים רבות כלל לא מספיקים להגיע לעניינים אלו. מעבר לכך, גם כאשר כבר מגיעים לעסוק בעניינים ארוכי טווח, מגיעים אליהם מנקודת מבט של אדם שכל ההוויה היומיומית שלו קשורה בעסק: כלומר, מגיעים לעניינים אלו מנקודת מבט שאמנם נובעת מהיכרות מעמיקה עם העסק, אך שהיא גם מוטה.

 

ב"עסקים גדולים", כאלו המעסיקים אלפי עובדים, בעיה זו קיימת הרבה פחות. הסיבה לכך היא שבעסק "גדול" חלוקת העבודה מפותחת הרבה יותר, ולכן בעלי העסק יכולים לאפשר לעצמם להעסיק "חטיבה אסטרטגית" שעוסקת בסוגיות ארוכות טווח או לשכור את שירותיה של חברת ייעוץ חיצונית. בצורה זו, עומדים לרשותם צוותי עובדים שעסוקים אך ורק בחשיבה ארוכת טווח, מבלי ש"יוכתמו" על ידי העשייה היומיומית הנדרשת ממי שאחראי על תפעול ההיבטים השונים של העסק.

 

חשיבה "נקייה" על הטווח הארוך היא בעלת חשיבות מכרעת גם עבור עסקים קטנים. הסביבה העסקית היא דינמית ותחרותית, ועסק שלא חושב כמה צעדים קדימה עלול בסופו של דבר לדעוך. עם זאת, ברור שעסק קטן אינו יכול להעסיק "חטיבה אסטרטגית" או את שירותיהן של חברות ייעוץ יקרות. אם כך, אילו כלים כן פתוחים בפני בעלי עסקים קטנים?

 

הפתרון: הסתייעות בבעלי עניין
לכל עסק קטן יש בעלי עניין רבים: עובדים של העסק שמכירים אותו היטב, לקוחות ותיקים, קרובי משפחה או חברים שמלווים את התפתחותו של העסק, ספקים וכיוצא בזאת. המשותף לכל אלה הוא שהם פעמים רבות לא שבויים בתפישות שיש לנו לגבי העסק שלנו, ולכן הם יכולים לעזור לנו לחשוב באופן חדש על כיווני צמיחה מקוריים לעסק, מקומות בהם ניתן להתייעל, להשתפר או לצמוח. הפנייה לבעלי העניין יכולה להיעשות בצורה פורמלית – באמצעות שאלונים, למשל – או בצורה חברית. יש לקחת בחשבון שסוג התשובות בכל אחת מהדרכים יהיה שונה. לרוב, הזמן שמושקע בתשאול בעלי העניין מניב תובנות מעניינות ומאירות עיניים לגבי העסק.

 

סיוע לעסק עם Consul
 Consulהוא מאיץ לעסקים המעוניינים לעבור תהליך עמוק אך ישים, שיאפשר להם להשתפר ולצמוח. כל עסק המשתתף במאיץ מלווה בהתנדבות על ידי צוות בהובלת יועץ מאחת מחברות הייעוץ המובילות בארץ ובהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהאוניברסיטה העברית ובנקאים מומחים בעסקים מבנק לאומי. העסקים המשתתפים במאיץ עוברים תהליך של מחקר מעמיק ובניית תכנית יישום מותאמת אישית, ללא עלות. 

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?