עמית דרור

אז יש לך רעיון גאוני

עמית דרור
חשבתם על רעיון שיכול לקחת אתכם רחוק? ייתכן שבתוך זמן קצר של עבודה הוא כבר ייראה לגמרי אחרת. לפני שאתם מגוננים עליו ורצים להחתים על הסכמי סודיות – הנה הסיבות לכך שלרוב כדאי לשתף, והרבה

מכירים את המשפט "גאונות היא רק אחוז אחד ו-99% הם עבודה קשה"? אז הנה ספוילר קטן – זה תופס גם לרעיונות יזמיים, אפילו כאלה ממש מוצלחים. אז מהי החשיבות של אותו רעיון טוב שמתחיל את הכל? בשאלה הזו ובכמה נוספות אעסוק בפרויקט "יזמות על הבר" שיגיע בקרוב לשיאו במסגרת שבוע היזמות העולמי, שיחול כבכול שנה בשבוע השלישי של נובמבר ב-160 מדינות בו-זמנית.

 

במהלך 10 השנים האחרונות כיזם ומנכ"ל של שני סטארטאפים, יצא לי לפגוש עשרות יזמים במיזמים בשלבים שונים. להרבה מאיתנו הישראלים יוצא לפגוש חברים יזמים שמסתובבים עם רעיונות גאוניים, או כאלה שפתחו סטארטאפ ואפילו כבר גייסו כסף. אבל כמה באמת חשוב הרעיון בדרך להצלחה?

 

אחת התופעות המעניינות בהן הבחנתי היא הקשר ההפוך בין שלב המיזם לבין תפיסת היזם לגבי חשיבות הרעיון שלו. כלומר, ככל שהזמן עובר והפרוייקט מתקדם, נוטים לגלות שהרעיון צריך לעבור שיפוצים ועדכונים. צצות עובדות חדשות, חסמים טכנולוגיים שלא נלקחו בחשבון, תחרות שמגיעה בהפתעה, היבטי עלות, רגולציה ועוד. כל אלה עשויים להשפיע מאד על הכיוון של המיזם. למעשה, מרבית המיזמים המצליחים עוברים תהליך של שינוי-כיוון עסקי, מוצרי או טכנולוגי לפחות פעם אחת בדרך להצלחה.

 

האם לפחד מגניבת רעיונות?
כדי להיות הוגן אודה שגם אני לא שונה: בפעם הראשונה שהיה לי רעיון למיזם חדשני נפגשתי עם חבר, והשבעתי אותו לא לספר. שיתפתי ברעיון – בכלליות כמובן – אבל עוד לא רשמתי פטנט וגוננתי כדי שלא יעתיקו או יגנבו לי. אני זוכר שבפגישות הראשונות עם משקיעים הייתי מבקש שיחתמו על סודיות. היום, אם מבקשים ממני לחתום על סודיות בשביל לספר על רעיון, אני מציע בנימוס שלא יגלו דברים שלא רוצים – אבל בלב אני מבין שכנראה מדובר ביזם טכנולוגי ללא ניסיון עסקי.

 

אז זהו, שלא כל כך מהר גונבים רעיונות. ובכלל – אם הרעיון כל כך פשוט להעתקה, אז מה באמת החוזק של המיזם או הסטארטאפ? פטנטים על נוסחאות כימיות או אלגוריתמים מסובכים באמת רצוי שלא לשתף, אבל את הרעיון, עקרונות הדרך למימוש עסקי, השיטות והדרכים המתוכננות לgo-to-market, אסטרטגיות השיווק וההפצה – ברוב המקרים נכון לשתף אותם ולהתייעץ לגביהם עם בעלי ניסיון.

 

אז למה בעצם לשתף? ראשית, כי בשביל לגייס כסף אנחנו צריכים לרכוש את אמון המשקיעים, ואת זה משיגים אם משתפים אותם בתכנית ומציגים הבנה עמוקה ורחבה של כל התמונה. שנית, משתפים גם חברים, קולגות ומומחים בשביל לקבל פידבק ממגוון אנשים. בסביבה העסקית טכנולוגית דברים משתנים ללא הרף. המיזם משתנה, אבל גם השוק משתנה – האם צריך לבצע שינוי-כיוון (Pivot)? כדאי להיות עם אצבע על הדופק – מי שמפספס יוצא מהמשחק. מי שמבין את המצב בזמן אמת, מקבל מידע ומשתף מידע, יכול להגיב במקצועיות לקבל החלטות בזמן אמת.

 

הרעיון הגאוני הוא הגרעין. ככל שעובר הזמן הוא גדל ומתפתח והערך של המיזם מצמיח שורשים עמוקים. הרעיון נמצא ב DNA-של המיזם, ולאורך הזמן במרבית המקרים הוא כבר לא הדבר העיקרי. לדעתי שיתוף הוא קריטי להצלחה. שתפו במידע וקבלו מידע, כי בעולם היזמות תהליך הלמידה לא נפסק לעולם.

 

בהצלחה!

 

פרויקט "יזמות על הבר" הושק לפני שמונה שנים בתל-אביב, והלך והתרחב במהלך השנים האחרונות לכל רחבי הארץ. במסגרת הפרויקט, יזמים ותיקים ומנוסים מגיעים וחולקים את נסיונם (הצלחות וכשלונות) עם קהל רב, ממגוון גילאים, המגיע ויושב על כוס בירה (או יין) וצמא ללמוד מהנסיון של אותם היזמים.

 

הכותב הוא מנכ"ל ויזם-שותף בחברת ננו דיימנשן, חבר "רשת היזמות העולמית" בישראל, מספר על התחלות, רעיונות יזמיים ומה כדאי לעשות איתם כדי להתקדם שלב.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?