חדוה יוסף

5 טיפים שיסייעו לכם לגשר על פער הדורות בעסק המשפחתי

חדוה יוסף
האם ניתן לעבוד בשיתוף פעולה בין הדורות ולהוביל את העסק המשפחתי להצלחה למרות הפערים או שפרויקט זה מועד מראש לכישלון? .

הטור הבא מציג בפניכם מספר המלצות אשר יכולות לסייע בשיתוף הפעולה הפורה בין
בעסק משפחתי, כמו בעסקים רבים אחרים, נוכל למצוא שני אנשים אשר עובדים יחד ומייצגים דורות שונים. האחד, מתקשר באמצעות e-mails, קונה ב E-BAY ו”מדבר” ב Whatsapp ואילו האחר מתקשר באמצעות הטלפון, רוכש במזומן ומעדיף תקשורת בלתי-אמצעית. האחד נולד לתרבות טכנולוגית, אינדיווידואלית ומהירה; והשני לתרבות מעשית-פיזית, משפחתית איטית שמורגלת  בקצב מתון. בשנים האחרונות אנו עדים לכך כי הפער בין הדורות הולך וגדל והוא נובע בעיקר משינוי מואץ בטכנולוגיה. הדורות הבוגרים, דוגמת דור הבייבי בומרס (אלו שנולדו אחרי מלחמת העולם השניה) ו”דור ה X” (אלו שנולדו בתחילת שנות ה 60) ליוו את התפתחות הטכנולוגיה מראשית צמיחתה המואצת ועד היום בעוד ש”דור ה Y” (אלה שנולדו מאז ראשית 1980) מעולם לא חוו עולם ללא טכנולוגיה ומחשבים ומכאן אפשר למדוד את ראשית הפער.

ראוי שנכיר בעובדה שהעולם משתנה בקצב מהיר, כזה אשר מגדיל את הפער בין הדורות ויוצר “תוצרי לוואי” בדמותם של קצרים בתקשורת אשר עלולים להקשות על ניהול העסק.

אז מה עושים?

  1. להכיר בפער

עצה או המלצה תבואנה בראשית התהליך כשלב התחלתי לשיתוף פעולה רק לאחר שנכיר בעובדה שהפער קיים. הרצון שלנו למחוק את הפער ע”י “הינדוס” תכונות האופי של השני לא מסייעת לעסק, אלא להפך, עלולה להוות גורם למתח וסכסוכים. הכרה זו תאפשר לשני הצדדים לא להילחם במצב אלא להפך, לנסות להבינו ואף ליהנות מכל היתרונות שהמציאות מזמנת לעסק.

  1. פתיחות והערכה לשונה ממך

כל דור מביא את דרך העבודה, השקפת העולם וניסיון חיים אשר מהם אפשר רק ללמוד. תקשורת ברורה ופתוחה ולא ביקורתית, זו אשר מאפשרת לשאול שאלות מבלי להרגיש שלא בנוח, היא המפתח להנאה משני העולמות. הקשבה לדורות האחרים מבלי לפטור רעיונות בהינף יד רק בגלל שהם “צעירים מדי” או “מבוגרים מדי” היא בסיס להתמודדות. ראוי כי הערכה תובילו את השיח הפנימי בעסק כי הרי היו חכמים שאמרו כי “מכל מלמדיי השכלתי”.

  1. טכנופוביה

אחד ההבדלים הבולטים של פער הדורות היא הגישה לטכנולוגיה. אם דור הצעירים גדל לתוך קצב מסחרר של שינויים טכנולוגיים ואלו הם חלק מחייו הרי הדור המבוגר יותר למד לקבל חלק מהם ומחלק להתעלם. לעיתים מה שנראה מבחוץ כמפחיד ובלתי אפשרי מתגלה בסופו כאפשרי בהחלט. לא חייבים להשיג תואר במדעי המחשב בשביל להכיר ולהבין כלים טכנולוגיים שימושיים. אפשר לעיתים ללמוד את התחום הספציפי הנדרש לעסק באמצעות קורסים קצרים וזמינים בשוק או לקבל עזרה והסברים מהדור הצעיר יותר ובכך להבין ולהכיר את השיח בשוק. ידע הוא כח! וברגע שבעל העסק מתעקש להבין ולא מוותר הרי שהשליטה בידו והוא יכול לנווט את העסק גם בתחום זה.

  1. הטכנולוגיה לא תמיד נחוצה

לא תמיד הטכנולוגיה החדישה, ה”צעקה האחרונה” בתחום הטכנולוגי, אכן נחוצה לעסק וצריך להתייחס לכך בעיניים מפוקחות. ניקח לדוגמא אירוע בחיי העסק בדמותה של הכנסת תוכנה חדישה ומשוכללת לעסק בעלות גבוהה. מחד, תוכנה זו אכן מסייעת בקיצור תהליכים שארכו בעבר זמן רב יותר וחוסכת בעלויות עקיפות אך מאידך, גודל העסק והשימוש היומיומי הצפוי בתוכנה מול עלות ההשקעה לא מצדיק התייעלות כזו. ההתחדשות וההתלהבות מטכנולוגיה חדישה ראוי שיבואו יד ביד עם ניתוחים כלכליים המצדיקים השקעה זו.

  1. נתינת אחריות לדור הצעיר

למרות כל האמור לעיל יש אנשים אשר ירגישו כי הקידמה הטכנולוגית היא נטע זר ולא שייך אך עדיין הם רוצים להישאר מעודכנים ושייכים, לפחות מבחינה עסקית. ההמלצה אם כן היא להפנות תחום זה לדור הצעיר בעסק תוך אמונה כי האחרון אכן מכיר ויכול לסייע. סביר להניח כי תחומים אלו הם חלק בלתי נפרד ממי שהם ואיך שהם חיים אז אפשר פשוט להפוך יתרון זה להצלחה בעסק – לאחר שזה הוכח ככלכלי תנו להם טריטוריה של שליטה בתוך העסק בו הם ירגישו שהם אחראים ומקדמים את העסק.

לסיכום, הפערים פער הדורות קיים. עובדה. אבל ניתן לגשר עליו. קודם כל- על-ידי הכרה בו. אחר-כך, על-ידי השלמה איתו ורתימתו לטובת העסק.

בהצלחה

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?