שמחה לב

סודות הניהול הפיננסי: עצות הזהב שכל בעל עסק חייב להכיר – חלק א’

שמחה לב
שמחה לב, עורך דין ורואה חשבון, המשמש יועץ פיננסי במשרד הכלכלה, מרצה בכיר בתחום הפיננסי ומרצה בבי"ס לניהול עסקים של בנק לאומי, ריכז עבור בעלי העסקים את הנושאים הפיננסיים להצלחה בעסקים.

יש הרבה מאוד צדדים בעסק אבל הצד החשוב מכולם הוא הצד הפיננסי, לא ניהלתם ולא התנהלתם נכון בצד הכספי וזה יהיה בלתי אפשרי להצליח, לא חשוב עד כמה מוכשרים אתם או עד כמה המוצר או השירות שלכם מוצלחים. ערכתי עבורכם רשימה של כללי זהב לניהול פיננסי שיסייע לעסק שלכם לשרוד ולצמוח.

 

1. הכרת ענף העיסוק וכל הזמן להיות עם "היד על הדופק"

הכירו את הסיכונים העסקיים ונהלו אותם, מפו את הסיכונים העיקריים המאיימים על העסק ועל פעילותו. לגבי כל אחד מהסיכונים גבשו דרכי התמודדות מתאימים. לדוגמא: סיכוני שער חליפין של מטבע חוץ ניתן לגדר באמצעות עסקאות הגנה.

לבצע שיחות עם הספקים, להבין מה חדש בתחום שלהם, אילו מוצרים חדשים או שירותים הם יכולים להציע לכם וכיצד אלה יכולים להשפיע על הרווחיות שלכם. שיחות עם סוכני ביטוח לרענון פוליסה, ספקי אחסון ושרתים, טלפוניה וגם ציוד משרדי, כל אלה יכולים לחסוך לכם כסף אבל גם לייצר עבורכם כסף בצורה של שימוש בשרות חדש או מוצר חדשני. תבדקו מי המתחרים שלכם, מי מציע שירותים או מוצרים דומים לשלכם? מה היתרון שיש להם? מה המתחרים שלכם עושים נכון, במה הם טובים?.

 

2. ניהול מלאי

המלאי מהווה מרכיב עיקרי בנכסים השוטפים של העסק. מלאי עולה כסף והמלאי לא הופך לתזרים עד אשר מומש. ובנוסף, יש למלאי עלויות נוספות למלאי, כגון, אחסון והטיפול, מיסים, ביטוח, עלות הסיכון לירידת ערך התיישנות, גניבות ועלויות מימון.

לעיתים בעלי עסקים טוענים ככל שהמלאי גדול יותר אפשרויות המכירה שלנו גדלות ומקבלים הנחות מהספקים, אבל, יש לשים לב, מלאי גדול מעיק על תזרים המזומנים והפעילות השוטפת ומתבטא לעיתים בתשלום ריביות גבוהות ומלאי ש"נתקע" בעסק כי יש קושי למכור אותו. לכן ברור מכך שאם נדע לנהל את המלאי בצורה נכונה נחסוך הרבה מאוד כסף לעסק.

 

3. הקפידו לחסוך בהוצאות העסק

לגבי כל עלות או הוצאה בדקו את מידת נחיצותה לפעילות העסקית והאם הושגה העלות הנמוכה ביותר האפשרית. קבלו הצעות מחיר לכל שירות או מוצר שרוכש העסק, השוו מחירים ונהלו משא ומתן על העלויות ועל התנאים בטלו כפילויות ומנעו בזבוז מיותר בעסק. דאגו ליעילות תפעולית מקסימאלית בכל אחד מההיבטים בעסק (ייצור, רכש, ניהול מלאי, כוח אדם, עלויות משרדיות וכו').

 

4. נהלו תקציב ובקרה תקציבית

התקציב בעסק משמש כמעין תוכנית עבודה לעסק. באמצעות התקציב ניתן לתכנן את הפעילות העסקית ולבטא אותה בערכים כספיים. תתכננו מראש מתי אתם יכולים לקנות מלאי או להשקיע בציוד חדש, מתי תצטרכו עובדים זמניים או קבועים מתי לפתוח סניף חדש, מתי כדאי לפרסם. ברוב העסקים הקטנים, תכנון תקציבי מבוסס על יעדי הכנסות וההוצאות הדרושות כדי להגיע לרווח הרצוי בו נשאף גם לאחוזי הרווח מקובלים בענף ואף יותר גבוהים ככל האפשר. ניהול שוטף של בקרה תקציבית מול ביצוע יאפשר לגלות בזמן סטיות מהתכנון ולפעול בהתאם בכדי לתקנן. שליטה יעילה בהוצאות העסק תושג רק באמצעות ניהול בקרה תקציבית.

 

5. תתייעצו עם יועצים מקצועיים

בנושאים שאינם בתחום התמחותכם שקלו להעסיק יועצים מקצועיים. יועצים טובים יצדיקו את ההשקעה בהם בין אם על ידי השגת חיסכון בהוצאות ובין אם על ידי הגדלת ההכנסות של העסק. יועצים מקצועיים יסייעו לעסק להטמיע נהלי עבודה חשובים וליישם כלים יעילים אשר יתרמו לשיפור המצב הפיננסי והעסקי ולחיזוק האיתנות הפיננסית, לדוגמא האם כדאי לרכוש רכב או לבצע עסקת ליסינג, האם כדאי שפעילותינו העסקית תהיה כעצמאי יחיד או חברה בע"מ, ביצוע תכנון מס נכון בהתאם לפעילות העסקית.

 

6. לבצע הפרדה מוחלטת בניהול הפיננסי של העסק והמשפחה

על בעל עסק לבחון את כדאיות חשבונות בנק נפרדים, כרטיסי אשראי נפרדים וכו'. ההפרדה עלולה להיות כרוכה בתוספת עלויות מסוימות, אולם התועלות מצדיקות את העלות. משיכת משכורת חודשית – יש להגדיר סכום חודשי קבוע שיועבר מהחשבון העסקי לחשבון המשפחתי. רצוי לקבוע סכום זה בעזרת רואה החשבון של העסק. ובנוסף לשים לב לתכנן את ההוצאות גם בחשבון הפרטי של תא משפחתי.

 

מעוניינים לקבל עצות נוספות על ניהול פיננסי? כנסו >>>

 

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?