חדוה יוסף

איך מתמודדים עם מריבות בעסק המשפחתי

חדוה יוסף
זה עניין אחד שרבת עם המנהל שלך אבל זה עניין אחר לגמרי שהוא גם האבא שלך. איך מנהלים קונפליקטים בעסק משפחתי ומה צריך לעשות כדי להימנע מהם בעתיד? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על עסק מצליח - לצד שלום בית.

"אנחנו בני משפחה אחת שעובדים יחד כבר הרבה שנים. לרוב זה עובד טוב אבל יש תקופות של מתח וויכוחים. ואין מה לעשות, כשהיחסים בינינו לא משהו, אז המכירות והרווחים בהתאם".

 

נשמע מוכר? נראה שכן. אין ספק שהתחושה הזו רווחת בקרב עסקים רבים בכלל ועסקים משפחתיים בפרט. אם נודה על האמת, עבודה עם בני משפחה כוללת בתוכה גם התמודדות עם קונפליקטים ומתחים. זה בלתי נמנע וזה חלק מהעניין. האתגר הוא לדאוג שאלו יפתרו או ינוהלו בצורה נכונה כך שלא ישפיעו באופן דרמטי על התוצאות העסקיות.

 

נשאלת השאלה, מדוע קיימים קונפליקטים בעסק משפחתי?

רוב העסקים, ללא קשר אם הם משפחתיים או לאו, שואפים לשיתוף פעולה בין צוות העובדים, כזה אשר יקדם בסופו של דבר את העסק. המשימה הזו הופכת למורכבת הרבה יותר כאשר לא מדובר רק בעובדים אלא בבני משפחה שפוגשים אחר כך בבית או בארוחת החג.

 

למתחים הללו יכולות להיות סיבות רבות, מראייה בין-דורית שונה, דרך עימותים הקשורים לנסיבות משפחתיות ועד לרקע אישי שונה. בעסקים משפחתיים המתחים מהווים איום רציני הן על מרקם היחסים בתוך העסק והן על זה שבמשפחה.

 

איך מתמודדים עם מריבות בעסק המשפחתי

 

כיצד, אם כן, אפשר להקטין את הקונפליקטים בעסק המשפחתי? להלן מספר אפשרויות:

 

  1. תקשורת ברורה ושקיפות – אלו הם מרכיבי מפתח שיכולים  למזער קונפליקטים עתידיים. כאשר לומדים לדבר ולא דוחים או נמנעים מלדון  בנושאים שנויים במחלוקת, מאפשרים פתיחות ותקשורת זורמת, מאפשרים "לשים דברים על השולחן" וגורמים בסופו של דבר להקטנת הכעסים ולהגעה לפתרונות רלוונטיים. אחת הדרכים להשיג תקשורת ברורה ושקופה   היא על ידי קיומה של ישיבה משפחתית על בסיס קבוע, לפחות פעם בשבועיים בעסק.

 

  1. ניהול הציפיות – חשוב לקיים שיחות תיאום ציפיות, במיוחד כאשר בן משפחה חדש מצטרף לעסק.  שיחה זו זו תכלול לרוב את גובה השכר, ומהן הסמכויות ותחומי האחריות של העובד, וזאת כדי למנוע תסכולים ואי הבנות בנושא. גם אם נראה שבן המשפחה נכנס לעסק לתקופה קצרה וזמנית, הרי שאנו מכירים שהזמניות הזו לפעמים אורכת שנים רבות. עדיף לנהל שיחה זו בעת הכניסה לתפקיד ובכך למנוע תסכולים בהמשך. זה לעיתים לא פשוט ולא נעים, אבל זה קל יותר מאשר לפתור פלונטרים מסובכים בהמשך הדרך.

 

  1. מנגנון יישוב סכסוכים – עסקים משפחתיים מצליחים יוצרים מנגנוני יישוב סכסוכים רשמיים, אשר יכולים לפתור בעיות שצצות בדרך ידידותית. לדוגמה: פנייה לאחד ההורים או לבעל העסק, כדמות שאמורה לברור בנושאים שנויים במחלוקת, או פנייה לגישור מקצועי בכל פעם שעולה סוגיה מורכבת, או שלא יוצאים מהחדר עד שלא מגיעים להסכמות משותפות. גם מעורבותו של זר, אדם שהוא מהימן ומוסכם על ידי בני המשפחה, אשר מציע קול אובייקטיבי, יכולה לשמש לעזר בעת יישוב הסכסוכים.

 

לסיכום, אין ספק שלעבוד יחד בעסק משפחתי זה אתגר מורכב, שעלול לגרום לעיתים גם לסכסוכים משפחתיים. יחד עם זאת, תקשורת טובה ויחסי אמון יכולים להביא לפתרונות מהירים ולחזרה לפעילות שוטפת, ומי שמצליח נהנה משני העולמות – עבודה טובה ומשפחה מאושרת, שמבלה הרבה זמן יחדיו. בהצלחה!

 

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?