נועם בנד

מתכוננים לפגישה עם משקיע? 6 טיפים ליזמים מתחילים

נועם בנד
במסגרת שבוע היזמות העולמי, נועם בנד, מנכ"ל אלגומייזר וחבר בוועדת ההיגוי של ארגון רשת היזמות העולמית מספר על שבוע היזמות הגלובלי ומשתף מניסיונו עצות ליזם המתחיל.

פרויקט 'יזמות על הבר' הושק לפני שבע שנים בעיר תל אביב, והלך והתרחב במהלך השנים האחרונות לברים בכל רחבי הארץ.

במסגרת הפרויקט, יזמים ותיקים ומנוסים ומגיעים וחולקים את נסיונם (הצלחות וכשלונות) עם קהל רב, ממגוון גילאים, המגיע ויושב על כוס של בירה (או יין), וצמא ללמוד מהנסיון של אותם היזמים.

שיאו של הפרוייקט מגיע במסגרת "שבוע היזמות העולמי" אשר חל כל שנה, בשבוע השלישי בנובמבר, ב-157 מדינות בו זמנית, ומוצא לפועל ע"י עמותת "רשת היזמות העולמית".

 

הפרוייקט הינו מיזם בזכות עצמו ומבוצע בידי מתנדבים "המשוגעים לדבר" וכל מטרתו הינה קידום יזמות בקרב אוכלוסיות שונות בישראל. 

היה לי הכבוד להיות אחד היזמים הראשונים אשר נרתם והתנדב כבר מההתחלה, הופעתי בליל גשם סוער, בבר בתל-אביב, והייתי בטוח שיגיע מספר מועט של אנשים לשמוע את סיפור החברות אותן ניהלתי ויזמתי. להפתעתי הבר היה מלא עד אפס מקום 🙂 – רובם צעירים מאיזור ת"א, שטרחו ובאו לשמוע (ואולי גם ללמוד) מסיפורו של יזם. לאחר כחצי שעה הגיע לבר ראש עיריית תל-אביב יפו, רון חולדאי, אשר ישב, בילה והאזין יחד עם כולם.

 

השתתפות במיזם כזה מועילה, לא רק לשומעים כי אם גם לדוברים!

כמי שמסתובב בעולם, לא מעט, בין השאר לקידום יזמות, אני נוהג לספר אודות הפרוייקט לעמיתינו ממדינות שונות, והם תמיד נשארים פעורי פה, נוכח הרעיון, המימוש שלו וההשתתפות בו.

אחת השאלות שאני נשאל לעיתים קרובות היא: 

מה הייתי מייעץ ליזם או יזמת שמציגים את הרעיון שלהם בפני קהל בכנס, בפני לקוחה פוטנציאלית או בפני משקיע אפשרי.

גם אם כל מקרה נבחן לגופו אלו העצות שאני מציע לקחת בחשבון:

 

1. הגדרת מטרות

היזמים מוכרחים להתכונן לפגישה להשקיע הרבה זמן ומחשבה, ולהגדיר את המטרות שלה.

אם אנחנו פוגשים חברה שעשויה להיות שותפה שלנו, אנחנו צריכים להבין מה יצא לה מהשותפות. אם אנחנו פוגשים משקיע פוטנציאלי אנחנו צריכים לדעת באילו סוגי חברות הוא נוטה להשקיע (תחומי פעילות, שלב במחזור החיים העסקי של החברה), וגם האם הוא מושקע במתחרה שלנו. ובכל אחד מהמקרים האלה, אנחנו צריכים לדעת מי יגיע לפגישה, ומי ישבו איתנו בחדר, ולהכיר גם אותם.

 

2. היכרות מוקדמת

בשיווק קיים השילוש המפורסם "ABC": Attention/ Branding/ Call for Action

כל פגישה של יזם היא פגישת שיווק. הוא רוצה לייצר תשומת לב של שותפה אפשרית, הוא רוצה שמשקיע יחשוב שיש לו רעיון מהפכני שמציע פתרון לבעיה אמיתית, וישקיע בחברה שלו, והוא רוצה שהחברה הגדולה שאיתה הוא מדבר תייצר לו הזמנה.

ולכן, לפני כל פגישה חייב היזם מצד אחד להכיר טוב את הצד השני לפגישה, ולהבין את היעדים של אותו צד, ומצד שני להגדיר את המטרות שלו עצמו, ולייצר סיפור, או מסלול, שמוביל למטרה זו.

 

3. מצגת ממוקדת

לפעמים More is Less. חשוב שתבינו על מה אפשר לוותר. כל מילה, כל שורה, כל שקף, צריכים לעבור בחינה: האם הם מוסיפים לטיעון שלנו, או מדללים אותו? כי לעיתים כל המוסיף גורע.

 

4. לשבור את הקרח

החלטות מתקבלות מסיבות ענייניות, אבל המרכיב האישי הוא משמעותי מאד. אני מכיר מישהו שגילה שאחד המשקיעים שהוא עומד לפגוש למד באוניברסיטה מסוימת. אותו יזם היא בוגר של אותה אוניברסיטה (אמריקאית), ורוב הפגישה עברה בשיחה על האוניברסיטה, ולא על המיזם. וכן, הכימיה שנוצרה בין הצדדים הובילה להשקעה. אל תזלזלו: הכירו את מי שאתם הולכים לפגוש, קיראו עליו, ראיונות שלו / הרצאות שלו. הסתכלו במשרד שלו: האם יש לו ילדים? האם הוא חובב טניס או כלבים? אולי יש לכם עניין משותף, ודרך לשבור את הקרח.

 

5. חזרות ותרגול

דבר נוסף שאני מדגיש בפני יזמים הוא הצורך להתכונן ברצינות. המרצים הכי טובים מבלים שעות מול המראה בתרגול ה"פיץ'" שלהם. עם מנטורים וקואצ'ים, שעוזרים להם לשפר את ההרצאה שלהם. ההרצאות הכי זורמות ו"ספונטיות" הן תוצר של עבודה קשה ותרגול מתיש.

 

6. התוספת שתופסת

משקיעים הם אנשים עסוקים. הם משקיעים באחת ממאתיים חברות שהם פוגשים. איך תדאגו שאתם לא תהיו בין ה-199 שמקבלים תשובה שלילית? אתם צריכים להביא משהו "מבריק", שונה ומלהיב, בד"כ תוצאה של נסיון בתחום מסוים, או לימוד לעומק של תחום חדש, או תוצר של מחקר. ואת הדבר המבריק הזה תצטרכו להציג בדקה הראשונה של הפגישה, כדי לתפוס את תשומת הלב של מי שיושבים מולכם, כדי שהם יבינו שהם צריכים לדאוג לא לפספס את ההזדמנות להשקיע בכם.

 

למידע נוסף על שבוע היזמות הגלובלי >>>

 

נועם הינו מנכ”ל אלגומייזר בע”מ, חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בתל-אביב. בעבר כיהן כמנכ”ל Timest, כמנכ”ל Mobillion וכמנכ”ל Dotomi שבזכתה בשנת 2005 להיות חברת האינטרנט המבטיחה ביותר על ידי ארנסט-אנד-יאנג ו-TheMarker . זו נרכשה מאוחר יותר על-ידי ValueClick עבור 295 מיליון דולר. נועם כיהן גם כסמנכ”ל שיווק FedEx ישראל והיה חבר הנהלה, מנהל שיווק NUR Macroprinters אשר נמכרה ל- HP ומנהל פיתוח עסקי עבור קבוצת טלדור.
נועם הוא חבר בוועדת ההיגוי של ארגון רשת היזמות העולמית ופעיל חברתית.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?