קרן טאירי

איך מנהלים קהילה דיגיטלית? כל מה שכדאי לדעת

קרן טאירי
התחום הצומח ביותר בשנה האחרונה במדיה החברתית הוא קבוצות וקהילות. גם אם מדובר בקבוצות בנושאי אוכל ובישול או קהילות שעוסקות במותג מסוים – לכולן יש מכנה משותף שגורם להן להצליח. אז איך בונים קהילה? ואיך מתחזקים אותה כדי שתמשיך לגדול ולהתפתח? הכנו עבורכם את המדריך המלא

קהילות מוכרות לנו עוד מימי קדם. עם התפתחותן של הזירות הדיגיטליות החברתיות, דוגמת פייסבוק וווטסאפ ובלוגים שונים, נפתח צוהר לעולם חדש של קהילות אשר פעילות במגוון תחומי עניין. אז אם אתם בעלי עסק, בעלי א'גנדה חברתית מסוימת או סתם בעלי יוזמה, הנה 7  דברים שכדאי ליישם בהקמת קהילה דיגיטלית: 

 

1. הגדרת מטרה

קהילה היא למעשה קבוצה שמתגבשת למען מטרה משותפת מסוימת.
 

בחינת המטרה רלוונטית לכל עולם תוכן, החל מקהילות שמתגבשות סביב שיתוף במתכוני אוכל, דרך קהילות נוסטלגיות של זכרונות ילדות וכלה בקהילות לשיתוף בטיפים מתחומים מקצועיים שונים כגון צילום, ציור, יוגה, שיווק, תוכן ועוד.   
 

הבסיס הראשוני הוא שיתופיות, ולכן חשוב לבחון את מטרתכם בעיקר דרך משקפיים אלו. 

 

קהילת דיגיטליות בעסקים של לאומי

(צילום מסך: מתוך קבוצת הפייסבוק " דיגיטליות בעסקים" של לאומי עסקים בשיתוף סלונה)

 

2. תוכן

התוכן בקהילה מושפע כמובן מהסעיף הראשון ויש לו חשיבות גדולה ברלוונטיות וההמשכיות של הקהילה. הוא המרכיב המרכזי, ולמעשה מייצר  את העניין סביב הקהילה, הערך, המעורבות והסיבה לשוב ולבקר בה שוב ושוב. 

 

מי שלוקח חלק בקהילה רוצה לקבל ממנה ערך מוסף ולשאוב ממנה כלים. לכן חשוב להיערך מבעוד מועד ובצורה מאורגנת עם  תוכן שרלוונטי לקהילה. למשל, ניתן ליצור כתבות מעניינות או לצרף קישור לכתבות כאלה, לכתוב מדריכים מועילים (how to), ליצור פינות קבועות (טיפ עסקי מידי יום שלישי, היכרות אישית עם חבר מהקהילה כל יום חמישי, אירוח מומחים שיענו על שאלות של חברי הקהילה אחת לחודש), פרסום סקרים מעניינים הקשורים לעולם התוכן של הקהילה, ועוד.

 

פעמים רבות הרעיונות לתכנים עולים מהשיח שנוצר בקהילה. למשל, שאלות נפוצות יכולות להוביל להעלאת סרטון הדרכה על ידי אחד מחברי הקהילה או לאירוח של מומחה שיענה על שאלות של חברי הקהילה. לחלופין, נושא מורכב שמעלה הרבה שאלות יכול לייצר מפגש פיזי של חברי הקהילה, (ועל כך עוד בהמשך).

 

3. הקשבה

קהילה מורכבת מאנשים יחידים שמתגבשים לכדי קבוצה אחת עם מטרה משותפת, אך עם דעות, מחשבות ורעיונות שונים ומגוונים. הקשבה לשיח בקהילה היא קריטית לטובת הקיום וההתפתחות שלה.   

חברי הקהילה רוצים, על פי רוב,  להביע את דעתם בנושאים שעל הפרק, או לקבל חיזוקים ופידבקים לדעה שלהם. אך לא תמיד ישנה תמימות דעים סביב נושא מסויים ולכן מאוד חשוב להיות קשובים אחד לשני, סבלניים, ולדעת להכיל גם דעות מנוגדות.  

 

4. מנהל/ת קהילה

זהו הכוח המניע של הקהילה, הרוח החיה שסוחפת את כולם ומשאירה את הקהילה חיה, בועטת ופועלת למען המטרה המשותפת. קהילה אינה יכולה להתנהל בעקביות ללא מנהל שמוביל אותה. ניתן, דרך אגב,  להגדיר יותר ממנהל קהילה אחד ולחלק את תחומי האחריות בין מספר מנהלים.

 

5. אימוץ כלים

חשוב לשלב בפעילות הקהילה כלים שונים על מנת לגוון את השיח ואת הפעילות: החל מסקרים שונים כדי ללמוד על הרצונות והצרכים של חברי הקהילה, ומהם לגזור תוכן רלוונטי,  שידורי לייב בתוך הקהילה, אירוח מומחים וכמובן אימוץ כלים דיגיטליים שהפלטפורמה מגדירה לצורך השבחה, כמו כלי אנליטיקס ללמידה על הפעילות בקהילה והמעורבות בה, הגדרות פרטיות וכו׳. 

 

6. מימד פיזי 

קהילה מבוססת על אנשים שמתגבשים במימד הדיגיטלי. יחד עם זאת, פעילויות פיזיות ומפגשים פנים מול פנים מסייעים לגיבוש ולהעצמת הקהילה ולהידוק האינטראקציה שבין חבריה. גם תמיד כיף לראות את הפנים שעומדים מאחורי המקלדת.

 

 7. כללים ומדיניות 

כמו בכל קבוצה, מומלץ להגדיר מראש דגשים וכללי התנהגות במסגרת פעילות הקהילה,  בכדי שכולם יוכלו להכיר את הכללים ולהתנהל על פיהם. למשל, כללי "עשה ואל תעשה" (אסור לקלל, אסור להכפיש, אסור להביע דעות פוליטיות), שעות פעילות של הקהילה, האם מותר (ואיך) לצרף חברים חדשים לקהילה, ועוד.

 

 

הטיפים נכתבו מניסיון אישי ובשיתוף סלונה במסגרת הקמת קהילת 'דיגיטליות בעסקים'.

 

אם את בעלת עסק מוזמנת להצטרף אלינו >>

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?