חדוה יוסף

כיצד לחלק תפקידים בעסק המשפחתי?

חדוה יוסף
היעדר הגדרות ברורות לפעילותם של כל אחד מבני המשפחה יכולים לגרום לתפקוד לקוי של העסק, אבטלה סמויה ותסכול רב. מה מוביל לבעיות הללו - ואיך פותרים אותן? מאת: חדוה יוסף, יועצת לעסקים משפחתיים.

עסקים משפחתיים, בעיקר קטנים ובינוניים, מנוהלים לרוב על ידי בני משפחה אחת שיוזמת, קובעת ונושאת בתוצאות העסקיות. רבות דובר על האתגרים איתם מתמודד עסק משפחתי כמו מעבר בין-דורי, קונפליקטים פנימיים, שליטה ובעלות. אחת הבעיות הגדולות ביותר במקרים הללו היא חלוקת התפקידים, כשלעתים קרובות ישנם בני משפחה שלא מחזיקים בתפקיד מוגדר בעסק.

 

 

למה זה קורה?

אחת הסיבות להיעדר חלוקת תפקידים בעסק המשפחתי היא הצטרפותם של בני המשפחה לעסק שלא מסיבות מקצועיות. למשרות בעסקים שאינם משפחתיים ייבחרו לרוב אנשים בעלי כישורים מתאימים, ולעתים זה קורה גם בעסקים משפחתיים. יחד עם זאת, במקרים רבים בני משפחה נכנסים לעסק מסיבות שאינן מקצועיות, בין אם זה בעקבות רצון ההורים שהילדים ימשיכו את דרכם או שאיפה להגן עליהם מה"ג'ונגל" של שוק העבודה, ובין אם זה רצון של דור ההמשך שמעוניין להיכנס לעסק על אף חוסר התאמה. בכל מקרה, כניסה שכזו לעסק בלי תפקיד התחלתי מוגדר יכולה להסתיים בקונפליקטים סבוכים.

 

 

מה הבעיה במצב שכזה?

אם העסק המשפחתי נשאר במצב של היעדר הגדרת תפקידים, זה עלול לגרור לשתי בעיות עיקריות:

1. בן המשפחה לא ממש את הפוטנציאל הגלום בו, ונמצא בעיקר על תקן של "סתימת חורים" בעסק. חלק מהתקדמות מקצועית של אדם והרגשת מיצוי הוא רכישת ניסיון מקצועי שמוכיחה לו שהוא אכן מסוגל לבצע את היעדים ולעמוד במטרות שהוגדרו לו. כשאלה אינם מוגדרים, קיימת תחושה של בזבוז זמן, ובעיקר של החמצה.

2. בן המשפחה עושה כמה דברים שונים האחד מהשני ולא תמיד קשורים. לעתים את "סידור העבודה" הוא מקבל תוך כדי פעילות, מבלי לדעת ולצפות זאת מראש ובלי תכנון מסודר ומוגדר. מצב שכזה הוא מתכון נפלא לכך שנושאים חשובים בעסק נופלים בין הכסאות כיוון שכל אחד חשב שזה תחום הפעולה של אחר.

 

 

כיצד כדאי לפעול?

ראשית, כדאי מאוד להגדיר תפקידים ממש בתחילת הדרך וזאת כדי למנוע חילוקי דעות, אי-יעילות והרבה תסכול. החליטו מראש, לפני שבן המשפחה נכנס לעסק, לאיזה תפקיד הוא נכנס. גם אם מדובר בתפקיד קטן, וגם אם זה לא בדיוק הולם את כישוריו בשלב הראשוני. בכל מקרה, חשוב שכל עובד יידע מהי הגדרת תפקידו וכיצד הוא יכול להתקדם במעלה הסולם.

שנית, כדאי לבדוק מהם צורכי העסק מבחינת תפקידים (איש מכירות, קניין, כלכלן, עובד ייצור, אדמיניסטרציה ועוד) ולאחר מכן לבדוק מי הכי מתאים מבני המשפחה לבצע את המשימה. ההמלצה שלי היא לא לתפור תפקיד לפי כשרונותיו של בן המשפחה, אלא להפך – לבדוק מה העסק צריך ואז להתאים את התפקיד לבן המשפחה, אחרת ייווצר שיעמום גדול ואבטלה סמויה שלרוב תגרור תסכול מתמשך.

שלישית, הגדרה כתובה: במשפחה קיימת חלוקת תפקידים לא מוגדרת מראש בין ההורים לילדים או בין ההורים בעצמם, חלוקה שלרוב נוצרה עם הזמן ללא קביעת כללים. ההגדרה הזו לרוב אינה כתובה, וכאשר אנו מדברים על עסק משפחתי, חשוב שהגדרות התפקידים יהיו כתובות ומוגדרות, גם אם מדובר בילדים. מומלץ שיוגדרו תפקידו של כל עובד (מה יהיה כתוב על כרטיס הביקור), הסמכויות והאחריות שלו, וגם סדר עדיפויות ליעדים ומטרות שנתיים.

 

 

לסיכום, חלוקת תפקידים ברורה בעסק משפחתי תורמת לרווחת המשפחה והעובדים, ולהקטנת קונפליקטים ואי-הבנות מיותרות.

בהצלחה.

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?