איה לחמי

כך תתנו יותר חופש יצירתי לעובדים – ותרוויחו בגדול

איה לחמי
מעסיקים רבים שואפים לשלוט באופן מלא בכוח האדם שלהם, אבל בשביל להתפתח ולצמוח, כדאי להם לאפשר לעובדים להתפתח, ליצור - וגם לטעות

אחת החולשות של רובנו היא הרצון לשלוט בכל מה שקורה מסביב, בין אם מדובר בחיים האישיים שלנו, בילדינו, ובעיקר בעסק שלנו. אך אם תרפו לרגע מהשליטה ותאפשרו אווירה של חופש, חדשנות ומחשבה רעננה בעסק, תגלו שהוא עולה על המסלול הנכון, צומח ומניב פירות יפים.
איך עושים זאת? בעזרת מספר כלים פשוטים. 

העולם העסקי בעידן הנוכחי הוא בעל קצב מהיר, ואנו נדרשים להגיב כל הזמן לשינויים שחלים בו. אפליקציות חדשות, שירותים מגוונים וחדשניים, חנויות מקוונות – האפשרויות רבות, והדרך הטובה ביותר להישאר רלוונטי, ולהשאיר מאחור את המתחרים, היא לשמור על רוח יצירתית וחדשנית.
יצירתיות היא לא חומר מתכלה, אלא מאגר בלתי נדלה. ככל שמאמנים את ה"שריר" הזה הוא רק מתחזק ומייצר עוד ועוד רעיונות, פתרונות, ודרכים חדשות. הערך הזה ישרת אתכם בכל היבט אפשרי של העסק ובכל שלבי הצמיחה שלו: ממיתוג, יצירת פלטפורמה שיווקית חדשה ועד טיפול בהתנגדויות או תלונות של לקוח. איך תוכלו להגביר את היצירתיות בקרב העובדים שלכם?

 

אפשרו גם לטעות
בבתי הספר לימדו אותנו לחשוב בתבנית מאוד ברורה: נכון או לא נכון. עשינו הכול על מנת שלא ניכשל, ולאורך כל הדרך חששנו לעשות טעויות. כאשר לא מעזים, לא מגיעים למקומות נפלאים, ונשארים לעמוד במקום. בסביבה שבה פוחדים לטעות לא יוכל להיווצר מוצר או שירות מקורי וחדשני, ההמצאות הכי מבריקות נוצרו לא פעם "בטעות". לכן, צרו אווירה נינוחה לביטוי ומחשבה מקורית, עודדו את העובדים שלכם להביע רעיונות חדשים, לנסות ולטעות, והפחיתו את מידת הביקורתיות.   

 

עודדו לשיתופי פעולה
החשיבה המסורתית בעסקים ובארגונים הייתה לייצר תחרות בין העובדים וליצור תמריצים, על מנת לקבל נתח גדול יותר של השקעה מכל עובד. לפעמים, מסורת היא ערך מעכב ורצוי לזנוח אותו על מנת להתקדם הלאה. עודדו את העובדים שלכם ליצור קבוצות עבודה, סיעורי מוחות, וחשיבה משותפת, שנותנת מקום לכמה שיותר מחשבות ורעיונות. אפשר להם לעבוד במקביל על כמה פרויקטים, ולשתף פעולה עם כמה מעגלי עבודה. כך העובדים יתנסו בכל מיני פעילויות, ויכירו את עצמם בכובעים שונים.

 

דאגו לפתח את העובדים
זכרו שההשראות הכי גדולות מגיעות מהמקומות הכי פחות צפויים. כולכם מכירים את גוגל, אחד החוקים הראשונים של החברה היה שלכל אחד מהעובדים ניתנה האפשרות לפנות יום אחד בכל שבוע לחשיבה וליצירתיות. התוצאה של החוק הזה הייתה פריצת דרך משמעותית – הג'ימייל – אחד הפרויקטים הכי כלכליים של גוגל. מובן שלא לכל עסק יש אפשרות לתת יום חופשי לעובד מדי שבוע, אך מה שכן תוכלו לעשות הוא לשלוח אותם לקורסי העשרה, לכנסים, דאגו לייצר "ספרייה" מקומית או מאגר תוכן רלוונטי שירחיב את הדעת. ערכו את הישיבה או את סיעור המוחות במקום מיוחד, ובעיקר השתדלו לגרום להם לראות את העבודה והתפקיד שלהם מזוויות שונות וחדשות.  

 

הכותבת היא מנכ"לית איה לחמי יועצים, משרד בוטיק לייעוץ ארגוני המתמחה בעולם הניהול, השירות והמכירות המורכבות בחברות ובעסקים משפחתיים

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?