ניר שריג

שיפוץ העסק – כל השלבים שאתם צריכים להכיר לפני שיוצאים לדרך

ניר שריג
בין אם מדובר בתחזוקה הכרחית או בצורך בריענון - שיפוץ של בית העסק שלכם דורש תכנון לפרטי פרטים. הנה כמה אבני הדרך שכדאי לעבור דרכם כדי להצליח בפרויקט

מגדירים מטרות

לפני הכל, חשוב שתגדירו מהן מטרות השיפוץ. האם תרצו לשפר את רמת התחזוקה הרעועה? לעצב מחדש את החלל בשביל להגדיל את המכירות? לייצר לעסק תדמית חדשה?
קחו למשל מספרה: שיפוץ יכול לשמש למספר מטרות: לארגן מחדש את החלל כדי להוסיף עמדות חפיפה ובכך להגדיל את המכירות; למצב את המספרה כיוקרתית יותר; או לפתור בעיות תחזוקה בלבד.

התשובות שלכם לשאלות הללו הן הבסיס ליציאה למהלך של שיפוץ ולמדידת ההצלחה שלו בסיום התהליך. כדאי, בין היתר, לקבל פידבקים הן מהעובדים והן מהלקוחות שלכם, ולהבין מה יכול להשתפר גם מזווית הראייה שלהם.

בשלב הזה – מותר לכם לחלום! הכינו רשימה של כל הדברים שהייתם רוצים לשפר בעסק, להחליף, לתקן ולרענן.

קחו בחשבון שתכנון שיפוץ עם מעצב פנים או אדריכל יעלה לכם יותר מצד אחד, אך מצד שני יכול לשפר באופן ניכר את תוצאות השיפוץ ובסופו של יום גם לתרום לגידול ברווחים. עיצוב יעיל יכול לשפר את הספק העובדים ואף את משך השהות של הלקוחות בעסק – ובכך להגדיל את סל הקניות שלהם.

 

 

בונים תקציב

עסקים שלא מגדירים מראש את התקציב בהתאם ליכולות התזרים שלהם, או שלא לוקחים בחשבון את כל המרכיבים הנחוצים של התקציב – עלולים לאבד שליטה ולהוציא הרבה מעבר למה שהתכוונו מלכתחילה. במקרה הטוב, זה יכול לייצר בעיות תזרימיות, ובמקרים אחרים, העסק עלול להיכנס לחובות שיהיה לו קשה לצאת מהן.

ישנם 2 מרכיבים שחשוב לקחת בחשבון כשמגדירים סכום ובונים את התקציב, שלעיתים נוטים לשכוח:

הוצאות בלתי צפויות השאירו תמיד כ20%-15% נוספים לטובת הוצאות בלתי צפויות. במהלך השיפוץ מתגלים דברים שקשה לצפות אותם, כמו בעיות תשתית או תוספות הכרחיות שלא לקחתם בחשבון בתכנון המקורי.

פגיעה בפעילות השוטפת – זכרו שכל יום בו העסק שלכם סגור לשיפוצים משמעותו הפסד כספי. נסו להעריך את הפגיעה הצפויה ולהתייחס אליה כחלק מעלות השיפוץ.

 

מקבלים הצעות מחיר ובוחרים הקבלן

לאחר שאתם מגובשים עם המטרות, התקציב ורשימת הדרישות הראשוניות שלכם – הגיע הרגע לבחור את הקבלן ובעלי המקצוע. נסו לקבל לפחות 3 הצעות מחיר שונות.
מעבר להמלצות שתקבלו ממכרים ועמיתים למקצוע, כדאי להיכנס לאתר משרד הבינוי והשיכון ולוודא שהקבלן שבחרתם רשום בפנקס הקבלנים.

היציאה לדרך חייבת לכלול חוזה עם הקבלן שמכיל תיאור מפורט של המשימות לביצוע, חומרי הגלם, היקף העבודה, לוחות זמנים, מתן אחריות, פריסת תשלומים, וכן מה קורה במידה ואחד מהצדדים לא עומד בהסכם.

לעבודות שיפוץ יש נטייה להתארך מעבר למתוכנן, במיוחד כשעובדים עם מספר אנשי מקצוע שונים. לכן, כדאי להסביר לקבלן את החשיבות הגבוהה לעמידה בלוחות זמנים שהגדרתם ולייצר מנגנון של בונוס במקרה של עמידה ביעד או הקדמה של לוחות הזמנים, ולחלופין –  קנס על כל יום איחור, שכן פגיעה בפעילות העסק שווה כסף.
במידה והדבר מתאפשר – נסו לתאם את עבודת השיפוץ לשעות שיאפשרו לעסק להמשיך ולפעול (במידה ולא מדובר בשיפוץ כללי שמצריך את סגירת העסק).

 

 

יוצאים לדרך

אז תקופת התכנונים המוקפדת הסתיימה והכל מוכן להתחלת העבודה – וודאו שבימים המרוכזים של העבודות יש גורם מלווה מטעם העסק שנמצא בשטח (אולי אפילו אתם בעצמכם) שמשגיח מקרוב ומפקח על התהליך.
יכול להיות שזה יפתיע אתכם, אבל אם השקעתם את מלוא תשומת הלב בשלבי התכנון, ימי השיפוץ עצמם יכולים "לעבור חלק" יחסית ועם מינימום הפתעות. במידה והשיפוץ פוגע בפעילות השוטפת של העסק, כדאי להיערך לכך מבעוד מועד ולעדכן את הלקוחות שלכם בשינויים הצפויים בשעות הפעילות, באתר האינטרנט של העסק (במידה ויש) וברשתות החברתיות.

בהצלחה!

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?