יאיר שיינפלד

מגדילים את הרווח: שיתופי פעולה בין עסקים

יאיר שיינפלד
שותפות אסטרטגית בין עסקים יכולה ליצור הזדמנויות חשיפה לקהלים חדשים, ובמקביל להגדיל את היקף המכירות. יאיר שיינפלד מציג את המדריך לשיתופי פעולה מוצלחים בין עסקים

איך למצוא את הזיווג המושלם?

ישנם שיתופי פעולה בסיסיים המבוססים על קרבה גיאוגרפית. לדוגמה, חנות בגדים ובית קפה שעובדים באותו הקניון, יכולים לשתף פעולה כך שבהזמנה מעל סכום מסוים בבית הקפה –להטבה בחנות הבגדים, ולהיפך. שותפות מסוג זה מתבססת על מוצרים ושירותים קיימים, כאשר הרווח העיקרי של כל אחד מבתי העסק הוא הכפלת כוח המכירה על ידי הרחבת קהל הלקוחות ונפח העבודה.

ישנם שיתופי פעולה מורכבים יותר, הדורשים יצירתיות מצד השותפים ולרוב כוללים יצירה של "יש מאין". לדוגמה, הפקת פעילות ללקוחות של 2 עסקים אשר פונים לאותו קהל יעד (למשל: נשים בהריון, בני נוער, סטודנטים ועוד). שיתוף פעולה מסוג זה יתאים לעסקים שלא בהכרח חזקים מספיק מבחינה כלכלית, או שהם בעלי קהל לקוחות קטן מכדי להרים פעילות עצמאית.

 

איך לאתר שותפים?

השתמשו בכוח הרשתות החברתיות. ישנן קבוצות עסקיות רבות בהן תוכלו להכיר שותפים עסקיים פוטנציאליים. רשתות חברתיות כמו לינקדאין, פייסבוק וגם פורומים מקצועיים, מספקים מידע רב שיעזור לכם למצוא את החצי השני.
 

עם מי לא נרצה לשתף פעולה?

צריך לשים לב שאנו לא משתפים פעולה עם עסקים שהדימוי או הערכים שלהם סותרים את הערכים שלנו.

 

 

מצאתם את הפרטנר הנכון? בשעה טובה! כעת אתם מוכנים לעבור לשלב הבא:

הגדירו מטרות ויעדים מדידים

העקרונות שצריכים להיות בבסיס של כל שיתוף פעולה מוצלח הם: הדדיות, שקיפות והוגנות.
בשביל להימנע מאי הבנות במהלך השותפות וכדי שהפעילות תניב תוצאות אמיתיות ואיכותיות, חשוב לשבת יחד ולבצע תיאום ציפיות מראש. שימו לב שהגדרתם את היעדים שלכם בצורה מעמיקה ומדויקת כך שתוכלו למדוד ולבדוק את הצלחת השותפות בצורה יעילה יותר.
טיפ חשוב: הקפידו שכל הדברים שמסכמים בעל פה, עולים גם על כתב כדי להימנע מוויכוחים ועימותים מיותרים בעתיד.

הגדירו תחומי אחריות

אל תשאירו את הדברים באוויר. דאגו להסדיר את תחומי האחריות של כל אחד מהצדדים, כלומר מה כל אחד נותן ומקבל. לא מעט שותפויות נכשלו בגלל שלא היה ברור מי מוביל את המהלכים השיווקיים, מי מספק את הסחורה וכו'. פרטו את כל היבטי המשימה ותוודאו שיש מי שיפקח ויישם אותם.                          

הגדירו לו"ז לתקופת השותפות

בכל שותפות של עסקים לא אורגניים חובה להגדיר מסגרת זמן (רצוי בין חודש לשלושה חודשים) שבסופה תבחנו את האפקטיביות של השותפות, וזאת בהתאם ליעדים ולציפיות שהצבתם בתחילת הדרך.


לסיכום, הדבר העיקרי שאליו צריך לשאוף הוא סינרגיה בין שני העסקים כך שכל אחד מהצדדים ירוויח מהחיבור – Win Win situation. חשוב מאוד שמהרגע שהשותפות יצאה אל הדרך – הקפידו להיות עם יד על הדופק ותוודאו שבאמת נעשות כל הפעולות האפשריות להצלחתה.
 

הטור נכתב ע"י יאיר שיינפלד, מאמן ויועץ לחברות וארגונים בנושאי ניהול, ומרצה בבי"ס לניהול עסקים של לאומי.

 

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?