גלעד קומר

ביג דאטה: המושגים מאחורי מהפכת המידע

גלעד קומר
אחד הטרנדים הדיגיטליים הגדולים ביותר בתקופה האחרונה הוא BIG DATA, שמאפשר לעסקים גדולים וקטנים להשתמש במידע שהם צוברים בשלל דרכים לצורך שיפור הביצועים העסקיים. אז איך אוספים את המידע – ומה עושים איתו?

בשנים האחרונות נכנס לחיינו הדיגיטליים המושג BIG DATA, שהוא בסיס מאגר נתונים רחב שאנו אוספים ונמצא בכל מקום בעסק. הדאטה הזו מגיעה ממכירות, מעמודים שאנו מנהלים ברשתות החברתיות, מכרטיסי אשראי, מהאתרים שלנו ואף מהמידע שכותבים על העסק ברשת. בסופו של דבר, היכולת להבחין לזהות ולנתח את הדאטה שאנו אוספים, יכולה להביא לשיפור משמעותי של התוצאות העסקיות שלכם – גם כשמדובר בעסקים קטנים ובינוניים.

 

ניתוח הדאטה הינו הכרחי כדי להכיר את הצרכנים שלנו, את הרצונות שלהם וכמובן את התנהגות הצריכה שלהם. על-ידי ניתוח של אותם נתונים שזורמים אלינו כל הזמן, נוכל להעביר לצרכנים את המסרים השיווקים הנכונים.

 

בעידן הדיגיטלי דאטה זורמת אלינו מכל מקום. גם מי שקנה פיזית את המוצר, פרטיו האישיים עוברים אליכם (הערה – אם יש לכם שירותי סליקה בעסק ואתם עובדים עם אשראי, הנתונים שחברת האשראי מספקת על התנהגות הרכישה בעסק יכול להיות בסיס נתונים מאוד טוב לניתוח הלקוחות שלכם). מהיכן עוד מגיעה הדאטה אלינו? ע"י מיפוי של סוגי הדאטה נוכל להבין טוב יותר מהיכן המידע מגיע אלינו ואיזה שימוש אנו יכולים לעשות בו:

 

נתוני צד ראשון First-party data
זו הדאטה שלכם. כל המידע שזורם למערכות הטכנולוגיות של העסק, כגון מערכת CRM, DMP (Data Management Platform), האתר שלכם או שירות הלקוחות. 

 

נתוני צד שני second-party data  
זו דאטה של אתר אחר, לרוב פאבלישרים (מפרסמים) או אתרי תוכן אחרים. הדאטה הזו אמנם לא שלכם, אבל אתם יודעים מאיפה היא באה ועל-ידי שיתוף פעולה עם אתר התוכן תוכלו לצבור דאטה רלוונטית לתחום העיסוק שלכם. זה כמובן נותן את היכולת לצבור דאטה חדשה ורלוונטית.

 

נתוני צד שלישי Third-party data
זו דאטה שמגיע מספקי דאטה כאלו ואחרים. הבעיה שאנחנו לא יודעים מאיפה היא הגיעה, ולכן עלול להיווצר חוסר דיוק בקהל היעד.

 

האתגר העיקרי שלנו בניתוח הנתונים שזורמים אלינו היא לגרום לדאטה להיות פרסונלית, לדעת בדיוק מה הצרכן חיפש אצלנו באתר ולחזור אליו במסרים שיווקים מותאמים אישית. ישנן טכנולוגיות רבות היום שיודעות לספק פתרונות לפרסונליצזיה (התאמה אישית) של המידע שזורם, אבל אלו מערכות יקרות ותהליך ההטמעה שלהן לוקח זמן רב. לרוב, רק ארגונים גדולים מאוד משתמשים בהם.

 

אבל אל דאגה, העסקים הקטנים והבינוניים לא נשארים בחוץ וגם להן יש יכולת לאסוף נתונים ולנתח אותם בצורה טובה כדי להפיק את הפרסונילזציה שאותם הם מחפשים. בעיני רבים, לעסקים הקטנים דווקא יש יתרון בצבירת מידע פרסונלי משום שהוא יכול להגיע במגע פיזי עם הצרכן, והכרה פרסונלית עם הצרכן מניבה דאטה ברמה הגבוה ביותר שיש.

 

היום ישנן אפשריות כמו צביעת גולשים ושימוש בפרסום פרוגרמטי שנשען על הדאטה שאנו אוספים (באמצעות צביעת גולשים) כדי להגיע לקהל שלנו בצורה מדוייקת וממוקדת.

 

נכתב ע"י גלעד קומר, סמנכ"ל סחר בסלונה

 

לחלק השני של הטור: איך תשתמשו בביג דאטה כדי לקדם את העסק שלכם?

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?