אריק צי'קוטאי

בעל עסק? כך תישאר רלוונטי בסביבה טכנולוגית

אריק צי'קוטאי
אריק צ'יקוטאי, מנהל מגזר עסקים במרחב תל אביב צפון, משתף בטיפים שיסייעו לעסקים להישאר רלוונטיים בסביבה טכנולוגית משתנה.

בואו נצא למסע קטן בזמן……..

השנה היא 198x – חזרת מהטיול השנתי עם מצלמת הכיס (כן כן, פעם היה כזה דבר), פתחת אותה בחושך ולמחרת רצת לחנות הצילום כדי לפתח את התמונות ולקבל אותן כעבור יומיים. נדלג כמה שנים קדימה ל 199x – חזרת מחו"ל עם המצלמה הדיגיטלית, הוצאת את כרטיס הזיכרון ורצת לחנות כדי לפתח תמונות ולקבל אותן כעבור שעה. קפיצה נוספת והשנה עכשיו היא 200x – עשית מסיבת הפתעה לאשתך והעברת את כל התמונות למחשב, בחרת כמה מהן ושלחת לחנות צילום כדי שייפתחו אותן.

דצמבר 2014 – חזרת ממסיבת חנוכה בגן של הילד. צילמת תמונות בנייד שלך, כמובן, ואתה רוצה לתלות אחת או שתיים במשרד שלך. אתה שולח התמונות בווטסאפ לחנות צילום – ותוך חצי שעה הן מוכנות.

ציר הזמן שלמעלה הוא רק דוגמה קטנה הממחישה את האבולוציה שעסק קטן במהלך השנים  בהיבט של טכנולוגיה ושירות ללקוח. בשנים האחרונות כולם מדברים טכנולוגיה. בכל יום אנו שומעים על פיתוחים חדשים שיצאו לשוק או על פריצות דרך טכנולוגיות שמשפיעות וישפיעו על דרך החיים שלנו. בטור זה אציג את ההשפעות של העולם המהיר, הדינאמי והמלא בשינויים על העסק הקטן/בינוני, ואנסה לתת מספר טיפים מעשיים שיעזרו לכם להישאר רלוונטיים בתחומכם.

אתחיל מהמסקנה הסופית: כל בית עסק, מכל ענף, ששואף להישאר רלוונטי, חייב להיות מעודכן בשינויים הטכנולוגיים המתרחשים בענף שלו, וזאת על מנת ולייצר יתרון על פני המתחרים.

טכנולוגיה באה לידי ביטוי לא רק בתוכנת מחשב או במוצר דיגיטלי, אלא גם בסוגי חומרים או בדים,  הרכבי פלסטיק או מתכת, מכונות איכותיות יותר, אמצעים יעילים יותר לניהול המלאי, שירות לקוחות ועוד.

ואכן זה אתגר לא פשוט. כי בעלי עסקים קטנים, בנוסף להיותם גם אנשי הכספים, השיווק והייצור  של העסק שלהם, נדרשים עכשיו להיות אחראים גם על הפיתוח הטכנולוגי של העסק.

אז איך עושים זאת? הטכנולוגיה מתממשקת עם העסק הקטן/בינוני במספר דרכים:

1. מוצרים שפותחו במקור כדי לשרת פרויקטים בקנה מידה גדול, ועם הזמן השוק מאמץ אותם לצרכים אחרים – לדוגמא: מסך מגן לסמארטפון המיוצר מחומר עמיד במיוחד ללחצים שמבוסס על ננו–טכנלוגיה, ובמקור פותח כחומר לחופות של מסוקים. או למשל קופסאות הפלסטיק 'טאפאוור' המוכרות כל כך, ששומרות על טריות המזון, ושהחומר שלהם היה במקור פיתוח של נאס"א בשביל אסטרונאוטים בחלל.

2. טכנולוגיה שפותחה  לצורך שיפור קווי ייצור או הקטנה של צריכת אנרגיה. בענף הפלסטיק, למשל, התפתחו קווי ייצור חדשים ומהירים שהפחיתו את הצורך במגע יד אדם. . שינויים אלו משפיעים ישירות על מבנה ההוצאות של העסק ועל שורת הרווח.

3. מוצרים שאינם טכנולוגיים אבל הם תומכים בה.  למשל, יצרני תיקים, שבעבר היו מייצרים תיקים לנשים ותיקי ג'יימס בונד לגברים. הזריזים מביניהם שהשכילו לראות את השלב הבא, עברו לייצר גם תיקים למחשבים ניידים ולאחר מכן גם כיסויים לטאבלטים.

4. חווית השירות ללקוח. בנושא זה השינויים בתחום הם לא פחות מדרמטיים. הלקוחות של היום מתוחכמים יותר ורוצים כמה שיותר ערוצי התקשרות עם בית העסק, בכמה שפחות מאמץ. אם בעבר הדרך היחידה הייתה לגשת לחנות או למשרד, אז היום יש אתר אינטרנט, אפליקציה, דף פייסבוק, חשבון טוויטר וחשבון אינסטגרם. כבעלי עסקים יש לנו צורך להכיר את הפרופיל של הצרכן החדש על מנת שנוכל לאפשר את חוויית הקניה והשירות החיוביות ביותר.

5. אמצעי התשלום השתכללו מאוד וימשיכו להשתכלל. בעבר, כשבעל מקצוע היה מגיע לביתכם, ניתן היה לשלם לו במזומן או בשיק בלבד. בשביל לסלוק כרטיס אשראי, היה צורך בקו טלפון וחשמל, או שהיו מוציאים שובר ידני שאח"כ  בוצעו בו התאמות להנהלת חשבונות וכו'… מסובך? ובכן היום, בעל העסק יכול לחבר לסמארטפון שלו סולק קטן (IPOS) דרך שקע האוזנייה, ולהעביר את כרטיס האשראי.

6. בניהול מלאי  גם מתרחשים שינויים. אם לפני 10-15 שנה, לדוגמא, עסק לפרזול היה סוגר את העסק בסוף השנה למשך מספר ימים לצורך ספירת מלאי. היום, בכל רגע נתון בעל העסק יכול לראות את כל סוגי הפריטים, הכמויות ואורך חיי המדף שלהם, באמצעות מערכת לניהול מלאי. לדבר זה קיימת השפעה מכרעת על הרווחיות של העסק כי השליטה בניהול המלאי היא יומיומית וגם ועוזרת לפנות זמן כדי לעסוק בפעולות המייצרות ערך לעסק.

ישנם עוד מספר אספקטים אך אני חושב שהנקודה די ברורה 🙂

אז כבעלי עסקים, איך נוכל למנף את סביבת השינויים לטובתנו?

1. בחנו כל שלב בשרשרת התפעולית של העסק שלכם וחפשו אחר פתרונות חדשים בשוק שיכולים לצמצם את עלות המכר/עלות הייצור שלכם.

2. בחנו את מערך שירות הלקוחות שלכם ושאלו את עצמכם – האם אתם מנצלים את כל האמצעים הקיימים בשוק כדי להקל על הלקוח ולמשוך אותו אליך?

3. נסו להעריך לאן מתקדם השוק בענף בו אתם עובדים  ונסו להעריך מה יהיה הדבר החם הבא – אם בתערוכות,  בכנסים מקצועיים  או בפגישות שאתם מקיימים. תאתגרו את הרלוונטיות של המוצר/השירות שלכם ותשמרו על ראש פתוח.

אסייג ואומר, שכל האמור לעיל זה בתנאי שאותה טכנולוגיה חדשה או מוצר משודרג מייצרים ערך מוסף לעסק, אם בהגדלת היקף המכירות או בהקטנת ההוצאות. ייתכן ותגיעו למסקנה כי אין צורך לבצע שינוי, אבל בכל מקרה כדאי לשמור על ערנות וגמישות.

ולסיום, תרגיל בדמיון מודרך 🙂

חשבו על הסרטים העתידניים שראיתם כשהייתם ילדים, ולא האמנתם שטכנולוגיה כזאת מסוגלת להתפתח במציאות.  האם האמנתם שניתן לדפדף במחשב עם סלייד ("דו"ח מיוחד" עם  טום קרוז) או סקייטבורד מרחף שפותח לאחרונה באוסטרליה ("בחזרה לעתיד 2"  עם מייקל ג'י פוקס). לכן, "אף פעם אל תגידו אף פעם" ושימרו על ראש פתוח כדי שתוכלו להתעדכן ובזמן.

בהצלחה!

תגובות הקוראים (1)

  1. מוניות

    תודה לך אריק על מסע קטן בזמן 🙂

    הגב

שדות חובה מסומנים בכוכבית

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?