x

עסקת מובילאיי ואנחנו: כמה כסף יקבל המשק ובמה כדאי להשקיע?

העסקה הכי גדולה אי פעם בהייטק הישראלי הולכת להכניס סכום גדול לקופת המדינה, אבל יכולה להשתלם גם לנו. סביר להניח כי שוק המכוניות האוטונומיות עומד בפני צמיחה גדולה, עם הזדמנויות משתלמות – אך לא נטולות סיכון

לא בכל יום נחתמת בישראל עסקת ענק שבה שני הצדדים, גם החברה הרוכשת וגם החברה הנרכשת, הם מישראל.
כך היה בעסקת מובילאיי-אינטל, העסקה הגדולה ביותר שנחתמה בהייטק הישראלי אי פעם, כאשר אינטל רכשה את מובילאיי בסכום חלומי של כ-15 מיליארד דולר – במזומן!
מהעסקה הזו יתעשרו לא רק המוכרים אלא גם המדינה, שצפויה ליהנות מכספי המסים.

 

בדרך לאקזיט עוברים ברשות המסים
המס על העסקה, שישולם כנראה בתוך מספר חודשים לאחר השלמתה, צפוי להיות גבוה במיוחד. מאחר שכ-20% מהבעלים הם ישראלים, תשלום המס בישראל יחול על כשלושה מיליארד דולר מתוך שווי העסקה. עדיין לא ברור מהו סכום המס הכולל שתשלם החברה, אך ברור שבעלי המניות הישראלים ישלמו מס בגובה של 25% עד 30% מהסכום שיקבלו – תלוי במעמדו של כל אחד מהם. המשמעות היא שגובה המס יהיה לכל הפחות 750 מיליון דולר (במקרה שכולם ישלמו לפי הרף הנמוך).

למס הזה, אם הוא יומר לשקלים, עשויה להיות השפעה על שער השקל, אלא שתקדים ישקר ותגובת השווקים מרמזים שרשות המסים תאפשר לבעלי המניות לשלם את המס בדולרים.

 

עסקת הענק הקודמת
אם נבחן את שער השקל-דולר בהקשר של עסקת ישקר, שנחתמה במהלך 2006 ובה שולמו מסים בסך של כ-1 מיליארד דולר לפי פרסומים מאותה תקופה, הרי שעסקה זו השפיעה רבות על שער החליפין והחלה את התקופה שבה נפל הדולר בשיעור החד ביותר – כאשר הוא קרס מרמות של 4.30 שקלים עד ל-3.20 שקלים בלבד. מיליארד הדולרים שנחתו על שוק המט"ח בישראל החלו מהלך שהלחיץ את שער הדולר-שקל, ושינה את המגמה.

בנק ישראל ורשות המסים הסיקו אז את המסקנות הנדרשות, וכבר שמענו על עסקאות שבהן חברות המוכרות בדולרים, שהיו אמורות לשלם מס בשקלים, שילמו אותו בפועל בדולרים – וכך חסכו את ההמרה לשקלים, ובהתאם, מנעו את התנודתיות בשוק. עדיין לא ברור מה יקרה הפעם, אבל העובדה שהשקל לא התחזק משמעותית כתוצאה מסגירת העסקה של מובילאיי מאותתת על האפשרות שהמיסוי יתקבל בדולרים – כך שכרגע, לא מורגשת פעילות מיוחדת בתחום המט"ח.
עם זאת, את תוצאות העסקה נראה בהגדלת יתרות המט"ח של בנק ישראל.

 

הכסף ימשיך לזרום גם בהמשך
העסקה מציבה את ישראל בחוד החנית של תעשיית הרכב האוטונומי, כך שישראל צפויה ליהנות מכניסת כספים נוספת גם בהמשך.
הודות לעובדה שמרכז הפיתוח של מובילאיי נשאר בישראל, עוד ועוד חברות ישראליות ייהנו מההצלחה שלה – כמו גם ענף ההייטק והמשק הישראלי בכללותו.

למעשה, מובילאיי היא דוגמה מצוינת לקפיצה הגדולה שעשה ההייטק הישראלי בשנים האחרונות. אם בעבר החלום של היזם הישראלי היה לעשות אקזיט קטן ולצאת לפנסיה, הרי שמובילאיי, שמצטרפת בכך לוויז, מציבה רף חדש ומדגימה עד כמה ההייטק הישראלי התבגר, כאשר היזמים כבר לא מחפשים  רק את הכסף. כיום, רבים מהם חולמים להוביל שינוי מהותי בעולם, ולא רק להגיע לאקזיט – וההייטק הישראלי כולו יוצא מורווח.

 

איך זה משפיע עלינו?
כמובן שאי אפשר לעשות כסף בלי ליטול סיכון, אבל בהחלט אפשר להניח ששוק המכוניות האוטונומיות עומד בפני צמיחה עתידית. חברות הרכב הגדולות והחשובות בכל העולם נכנסו כבר לתחום ומשקיעות בו כסף ומאמצים רבים, וחברות שיצליחו לבצע קפיצה משמעותית עשויות להניב למשקיעים ערך נאה. בנוסף, צמיחה של חברות ההייטק הישראליות עשויה להביא נחת (ורווחים) גם למשקיעים במדדי ההייטק בבורסה.

 

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מאמר זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקת, רכישת או מכירת נייר ערך או נכס פיננסי או לביצוע כל עסקה בהם.

אתר לאומילאומי למשכנתאותלאומי טרייד

קוראים מגיבים

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?