x

לפגוש את השנה החדשה

תחילת השנה האזרחית היא הזדמנות מצוינת לבעלי עסקים לעצור לרגע, להביט קדימה (וגם אחורה והצידה), להסיק מסקנות ולהחליט החלטות חשובות ואמיצות. מאיה רהב ממגזר בנקאות לעסקים מסבירה מה כדאי לעשות כדי למנף את התאריך החשוב הזה.

ינואר כבר כאן. כמו בכל שנה, זה הסימן שלכם לחרוג לכמה ימים מטרדות היומיום של ניהול העסק ולעבור ל"מצב צבירה" אחר. לחשוב קצת יותר בגדול: על העסק שלכם (ועל עצמכם), על השאיפות והחלומות שלכם, על הדרכים שיכולות להוביל אתכם לשם, ולנסות לסמן גם את המוקשים שעלולים לצוץ בדרך. עוד כמה ימים תשובו לשגרה של לקוחות וחשבוניות וטלפונים; אבל עכשיו, עצרו לרגע. איך אתם רוצים שהשנה הבאה תיראה?

–  ערכו סיכום שנה. ברור, ברור: אתם עושים את זה כבר, מידי שנה, עם רואה החשבון שלכם. אבל הכוונה שלי היא להרחיב את הסיכום מעבר להשוואה בין טור ההוצאות לטור ההכנסות. הקדישו את השבועות האחרונים של השנה האזרחית כדי לנסות לזכור: מה הצליח לכם ומה פחות? מה הכניס הכי הרבה ומה גרם לכם להוציא הכי הרבה? האם עמדתם ביעדים שהצבתם לעצמכם? ואם לא – מדוע? מי התברר כשותף טוב (מתוך העסק או מחוצה לו)? עם מי תעדיפו לא להמשיך לעבוד?

– במקביל, העמיקו את הידע לגבי הענף שלכם. גם ברמה כללית (מגמות בשווקים בארץ ואולי גם בעולם, תחזיות, טרנדים) וגם בסביבה הקרובה שלכם (מתחרים, התנהגות צרכנים). קראו חומר, פשפשו בגוגל, דברו עם מומחים. בדקו מה עומד לקרות ב- 2014, במאקרו ובמיקרו – מה מצב המשק/הענף שלי? האם יש חוקים חדשים שיכולים להשפיע על העסק שלי? הטבעונות צוברת תאוצה? אולי כדאי שהמסעדה הקטנה שלך תיערך לטרנד הזה? חנות רהיטים חדשה עומדת להיפתח בסמוך לסטודיו העיצוב שלך? מה זה אומר? זה סיכון או גם פתח להזדמנויות חדשות? בררו את כל אלה.

– בנו לעצמכם SWOT, שמתבסס על תוצאות שני הסעיפים הקודמים. מדובר, רק להזכירכם, במיפוי של הסביבה החיצונית שלכם (איומים והזדמנויות) ושל הסביבה הפנימית של העסק שלכם (חולשות וחזקות). המפה שתיווצר לכם כתוצאה מהמיפוי הנ"ל, תציג לכם בבהירות במה להתמקד וממה להיזהר. עכשיו אתם יכולים להציב מטרות ויעדים ל- 2014.

– היעדים שלכם צריכים להיות גם כמותיים (יעדי המכירות שלכם ויעדי ההוצאות שלכם), וגם איכותיים (פלח שוק חדש שאליו אתם מתכננים להגיע השנה), והם אמורים להיגזר, כאמור, מה- SWOT שבניתם: אם זיהיתם כחולשה את התלות של העסק שלכם בספק אחד ויחיד, היעד שתציבו לעצמכם – כנגזרת של הניתוח – יהיה הרחבת מעגל הספקים.

יש מקרים שבהם תגלו, שהצבת היעדים לוקחת אתכם רחוק. זה עשוי לקרות בשלב שבו העסק שלכם מתחיל להתבסס, הניהול שלו מתחיל להיכנס לשגרה,  והיזם שבנשמתכם – זה שהניע אתכם לפתוח את העסק שלכם מלכתחילה – מתעורר שוב לחיים ושוב יש לו שאיפות ורצונות. אולי תחליטו, אם כך, שב- 2014 תפרצו לתחום חדש, שמשיק ומקביל לעסק שלכם. מעולה.

–  איך הולכים להשיג את כל אלה? באמצעות תכנית עבודה אופרטיבית, מדוקדקת, שכוללת את כל הצעדים שיש לעשות כדי להשיג כל יעד, להכין גאנט לכל צעד (כן כן, ממש לכתוב הכל על לוח השנה: מתי להתחיל? עד מתי לסיים?), וחישוב עלות לכל צעד. התכנית צריכה לאפשר לכם סוג של גמישות, ולספק לכם גם תכניות גיבוי: מתי להחליט שנסוגים מצעד כלשהוא (כשחרגתם מהעלות, כשחרגתם מלוחות הזמנים, כשמשהו קריטי משתנה בעסק שלכם או בסביבתו), או מתי להחליט שמעדכנים מעט את היעדים.

–  חלק ניכר מתכנית העבודה שלכם יוקדש לשיווק. נכון, גם את זה תמיד הקפדתם לקחת בחשבון, איך אפשר שלא. אבל השנה, שימו דגש מיוחד על שיווק דיגיטלי: צרו דריסת רגל ברשתות החברתיות, אם טרם עשיתם זאת. פתחו דף פייסבוק, חשבון אינסטגרם, בלוג, טוויטר – מה שהכי מתאים לאופי של העסק שלכם (וגם לאופי שלכם). ואחרי שבחרתם את הערוץ שמתאים לכם, הפגינו בו נוכחות בלתי פוסקת: עדכנו תכנים, הגיבו, צרו "האשטגים" (#), העלו נושאים לדיון, קחו חלק בדיונים אצל אחרים. ככה זה עובד.

–  העצה האחרונה שלי: לשתף. קחו את תכנית העבודה שהכנתם והראו אותה: ליועץ עסקי, לאחד השותפים, לעובד שאתם סומכים עליו או למנהל הלקוחות שלכם בסניף הבנק. מבט נוסף של מישהו אחר יוכל אולי לאתר בתכנית פערים וחולשות, להסב את תשומת ליבכם לעניינים שלא לקחתם בחשבון ולעשות איתכם סיעור מוחות מפרה, שייקח אתכם לכיוונים שלא חשבתם עליהם.

תחילת שנה זוהי גם הזדמנות מצוינת לטפוח לעצמכם על השכם בזכות כל מה שהשגתם בשנה שחלפה; אל תוותרו על הטפיחה הזאת. אתם לגמרי ראויים לה!

שנה טובה שתהיה. שנה של הגשמת חלומות.

אתר לאומילאומי למשכנתאותלאומי טרייד

קוראים מגיבים

תגובתך הועברה לצוות לאומי בלוג ותפורסם לאחר אישורה.

האם אתה מסכים?